Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Zeg Nee tegen agressie en geweld!
Ervaringen in samenwerking
Nieuwe blik op publieksagressie
NOVEMBER/DECEMBER 2013 Belangrijke informatie over de gevolgen van Wijzigingswet kinderopvang Nulmeting Zoals wij u eerder bericht hebben, is op 1 maart.
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
Arbeidsrisico’s in de zorg
In samenwerking met 13 maart 2014.
Veiligheid van verloskundigen
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Programma RegioAanpak waar staan we nu? Ambtelijk overleg 4 juni 2013.
Informatieavond Nijlân 5 september Kengetallen gemeente totaal lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70,- –Beheerkosten € 40,-
VTP beurs, 8 oktober 2009 Piet van Montfort, Programmamanager ICTU
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Ongewenste omgangsvormen
Aangifte 20 maart 2014 Platform Veiligheid MBO Rian Hoekstra.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Agressie in de openbare sector Studiedag 17 mei 2013.
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Onderwerpen Jaarverslag 2011 / Plan van Aanpak 2012/2013
1 14 februari 2007Themabijeenkomst hoogwater Taskforce Management Overstromingen Liz van Duin Agendacommissie TMO/ Hoogheemraadschap van Rijnland.
Kennisdelen - 7 februari 2013
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
TITELPAGINA bij Werkdruk dát maakt zorg beter Stilstaan Inspectie SZW
Ambtenaar en recht Utrecht,
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Globaal Horecaplan Relancestrategie 18 juli 2012.
Pensioenactualiteiten
Homofobie: Tendezen, meldgedrag en uitdagingen
Gebiedsvisie Groningen-West
Inspectieproject Woningcorporaties
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
ontdek wat jij kunt bereiken
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Sociale Veiligheid in het MBO
Peter Draaisma Hielke Praamstra
een nieuwe LEADER periode
Samen tegen agressie ! Jeanne van Grunsven adviseur 27 maart 2014.
ARB(eids)O(mstandigheden
23 mei Welkom bij de VSV Conferentie Eem.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Project Steaming 05/06/2007. Aanleiding Kandidaatsdossier Koning Boudewijnstichting Onveiligheidsgevoel : onze zaak, ook onze taak.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
NL POLITIE NEDERLAND Suicide door politiemedewerkers Van ontkenning naar erkenning… Geertje Spijkerman, Centrale Vertrouwenspersoon politie NN Manette.
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
POGGL Themadag 11 november 2014
Meldcode Kindermishandeling
Weerbaarheid van het openbaar bestuur
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Implementatie Code Goed Gedrag COC …2017
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden En de rol van gemeentesecretarissen 15 mei 2014

Inhoud presentatie Wat ging vooraf Schets van het probleem De inhoud van het plan van aanpak De rol van de gemeentesecretarissen Dit is het programma van de presentatie. Deze bijeenkomst is voor de regiegroep gemeentesecretarissen. De rol van de gemeentesecretarissen komt verderop in de presentatie aan bod. Dan zullen we ook even stil staan bij het feit hoe de andere gemeentesecretarissen bij VPT betrokken kunnen worden.

VPT veiligheidsregio Hollands Midden Convenant getekend op 3 april 2014 Plan van Aanpak Veiligheidsregio HM 1 mei Start uitrol activiteiten 15 mei 2014 VPT is een initiatief vanuit het ministerie BZK om in het hele land VPT onder de aandacht te brengen. Het is een langlopend landelijk project. De veiligheidsregio Hollands Midden is de laatste regio die hierbij aansluit. Er is nu sprake van een landelijk dekkende VPT aanpak. Deze bijeenkomst is de start van de uitrol van diverse activiteiten.

Is er een probleem? 48% verbale agressie 15% bedreiging/intimidatie 50% van de overheidsmedewerkers met klantcontact in 2012: 48% verbale agressie 15% bedreiging/intimidatie 8% fysieke agressie 4% seksuele intimidatie 11% discriminatie Eindrapport Metamonitor Veilige Publieke Taak 2013, Regioplan Hebben we eigenlijk wel een probleem? Van de overheidsmedewerkers met klantcontacten heeft 50% in 2012 te maken gehad met agressie en geweld. Verbale agressie is de meest voorkomende vorm, grofweg is de helft verbale agressie. Waarom is dit voor gemeentesecretarissen van belang? Omdat, naast het bieden van een veilige werkplek, agressie een grote impact kan hebben op medewerkers. Medewerkers die geconfronteerd zijn met agressie en geweld melden zich vaker ziek en het heeft ook psychische gevolgen; emotionele uitputting. Het gaat dus, naast dat het een persoonlijk drama kan zijn, ook om bedrijfsvoering, agressie en geweld hebben effect op de inzetbaarheid.

Is er een probleem? 36% verbale agressie 16% bedreiging/intimidatie 38 % van de politiek ambtsdragers in 2012: 36% verbale agressie 16% bedreiging/intimidatie 5% fysieke agressie 2% seksuele intimidatie 9% discriminatie Eindrapport Metamonitor Veilige Publieke Taak 2013, Regioplan Niet alleen medewerkers ervaren agressie ook onze bestuurders krijgen er mee te maken. Waar er bij medewerkers sprake is van een stabilisatie, zien we bij bestuurders een toename. En waar het bij medewerkers gaat om het bieden van een veilige werkplek en alles wat daar omheen zit, geldt dit voor bestuurders ook maar daar komt bij dat de integriteit ook in het geding is. Kortom, genoeg redenen om agressie en geweld serieus op te pakken.

Consequenties! Meer verzuim EN gevolgen voor integriteit! Ambtenaren: Vermijdingsgedrag (6-17%) Agressie bemoeilijkt beslissingen (16%), beslissingen worden beïnvloed (8%) van de ambtenaren vindt 40% dat bestuur de rug niet altijd recht houdt Bestuurders: Agressie bemoeilijkt beslissingen (18%), beslissingen worden beïnvloed (9%) van de ambtsdragers vindt 18% dat bestuur de rug niet altijd recht houdt Monitor agressie en geweld openbaar bestuur 2012 Agressie heeft consequenties voor de integriteit van het openbaar bestuur. Agressie wordt soms ook als instrument ingezet om beslissingen te beïnvloeden. Het is wel een onderwerp dat de laatste tijd aandacht krijgt. Waren het van oudsher eigenlijk woonwagenbewoners die als doelgroep in de schijnwerpers stonden, nu zijn het biker-groepen en burgemeesters die in de aandacht staan.

Jong geleerd! En het gemeentehuis in Waalre.

Het Plan van Aanpak VPT Doelgroep: Negen maatregelen: Werkgevers (incl. gemeenten) en werknemers in de Veiligheidsregio met een publieke taak. Negen maatregelen: Laat externen weten wat uw organisatienorm van acceptabel gedrag is. Stimuleer dat uw werknemers elk voorval van agressie en geweld melden. Registreer alle voorvallen van agressie en geweld tegen werknemers. Train uw werknemers in het voorkomen van en omgaan met agressie en geweld. Reageer binnen 48 uur naar de dader die agressie en geweld heeft gebruikt tegen uw werknemers. Bevorder het (laten) doen van aangifte van strafbare feiten. Verhaal de schade op de dader. Verleen nazorg aan werknemers die slachtoffer zijn van agressie en geweld. Investeer in de organisatie van de preventie tegen agressie. Qua doelgroepen is gekozen voor alle gemeenten in de Veiligheidsregio, de brandweer, de politie, de ambulancevoorziening, de GGD-en, openbaar vervoer, woningbouwcorporaties en ziekenhuizen. Oorspronkelijk waren er 8 maatregelen maar daar heeft de burgemeester van Gouda een negende aan toegevoegd, investeer in de eigen organisatie van de preventie tegen agressie. Als we uitvoering willen geven aan deze maatregelen is een investering in de eigen organisatie noodzakelijk.

Werkwijze Ambassadeurs -> boegbeeld sector Sponsoren -> eindverantwoordelijk binnen eigen organisatie, aanspreekpunt bij escalatie Medewerkers “interne veiligheid” De werkwijze is om binnen elke groep van organisaties een ambassadeur te krijgen als VPT-boegbeeld van de groep. De heer Schoenmaker is dat voor de gemeenten en bijvoorbeeld een directeur van een ziekenhuis is dat voor de ziekenhuizen. Binnen elke organisatie is het doel om de eindverantwoordelijke voor de interne veiligheid als sponsor te laten fungeren als voor de VPT aanpak En binnen elke organisatie zullen medewerkers interne veiligheid de VPT aanpak naar een hoger plan moeten tillen.

Programma Juni ‘14: introductie op VPT, investeren in eigen organisatie van de aanpak September ‘14: registratie van agressie en geweld December ‘14: aangifte en verhaal op dader Februari ‘15: VPT en evenementen Maart ‘15: waar staan we nu en hoe verder Nul en eindmeting Eind juni is de eerste bijeenkomst gepland. Het programma veronderstelt dat er ook echt geïnvesteerd wordt in de eigen organisatie. Om te kunnen registreren is het nodig dat er een organisatie is die weet wat ze moet doen, die bekendheid geeft aan VPT en die intern ook duidelijk maakt dat het niet alleen om baliemedewerkers gaat, ook mensen van de sociale dienst, stadswachten, toezichthouders en ook ambtsdragers. Ook het doen van aangifte en verhaal halen op de dader vereist tenminste dat je ook registreert, dat je organisatorisch het een en ander geregeld moet hebben. Het doel van deze bijeenkomsten is om vooral van elkaar te leren en niet zelf het wiel uit te hoeven vinden.

Vraag Gemeentesecretarissen worden sponsor Steun voor de aanpak vanuit de top van de organisatie Investeer in de organisatie van preventie tegen agressie VPT uitdragen Op 5 december vorig jaar heeft het Dagelijks Bestuur van de veiligheidsregio ingestemd met het verzoek van het ministerie van BZK om VPT regio te worden. De heer Schoenmaker is aangewezen als bestuurlijk portefeuillehouder. Het Plan van Aanpak is inmiddels vastgesteld. De bedoeling is dat de gemeentesecretarissen sponsor worden. De vraag om steun vanuit de top en het investeren in de organisatie van preventie tegen geweld is niet zo maar gesteld maar ook omdat dit noodzakelijke voorwaarden zijn om VPT verder intern te ontwikkelen en binnen de organisatie uit te dragen.

Aanbod Programma in lijn met “natuurlijke” ontwikkelingen Leren van elkaar Ondersteuning door expertisecentrum VPT Met “in lijn met natuurlijke ontwikkelingen” wordt de volgorde bedoel. Als gemeente zal je eerst je registratie van agressie en geweld intern goed geregeld moeten hebben voordat het “aangifte doen” aan bod moet komen. Eerst je basis op orde dan de volgende stap. Investeren in de VPT aanpak zal bij beginnende organisaties leiden tot een toename van het aantal geregistreerde meldingen. In plaats van een zo laag mogelijke score zouden gemeenten moeten streven naar een zo hoog mogelijke score. Dat is enerzijds een signaal aan de eigen organisatie dat je het serieus neemt en anderzijds kan zo’n cijfer ook gebruikt worden om te bezien waar de eigen dienstverlening aan de klant verbetert kan worden.