Veldwerk in de bovenbouw Havo en VWO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoera, een oudergesprek!
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Presentatie introductie BGL
HGW en gesprekken met leerlingen
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Van idee tot digitaal materiaal
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Probleem gestuurd onderwijs
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
om deze presentatie uit te voeren
Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Al doende leren training docenten
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
First ID project Huygens College
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
NLT modules en excellentiebevordering
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Kwesties rond ict verbonden
Workshop ‘visieversneller’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
OFC28 mediawijsheid les 4.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Wjk.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Kickoff SomToday 6 SEPTEMBER Wat doen we vandaag ?  Inloggen in SomToday  Handleidingen in WikiWijs: link in WikiWijs plaatsen  Digitale leermiddelen.
– examentraining schrijven & taalportfolio
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Kickoff SomToday 6 september 2016.
Talent in Ontwikkeling
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum scholengroep, Sittard
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Gesprekstechnieken Les 6.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Veldwerk in de bovenbouw Havo en VWO Thom Smits Pax Christi College Druten Peter Hurkxkens Fontys Lerarenopleiding Tilburg

Opbouw bijeenkomst Gebiedsimpressie: ontstaan uiterwaarde ADW Waarom samenwerking met biologie? Beschrijving veldwerk: uitvoering en organisatie Inpassing in PTA; beoordeling Resultaten: kaarten en herinrichtingsplannen Deelnemersopdracht hoogtemeting Valkuilen/Tips

Afferdensche en Deestsche Waarden Thom, Hier kun je het BING-verhaal kwijt

Eerst: hoe geef je veldwerk vorm in je eigen school? Introductie Eerst: hoe geef je veldwerk vorm in je eigen school? Daarna: hoe geef je het inhoudelijk en organisatorisch vorm?

Samenwerking met: Sectie biologie Dekker van der Kamp Staatsbosbeheer FLOT

Waarom samenwerking met biologie? Vakinhoudelijke overeenkomsten (milieukundige onderwerpen) De uiterwaarden als geschikt onderzoeksgebied Oefenen van dezelfde typen vaardigheden Werkverdeling: organisatorische ondersteuning Meer tijd voor leerlingen: 2 dagdelen aan de slag ; in één week 4 middagen Je hebt dan de beschikking over meerdere collega’s in het veld En… het is gewoon leuk om eens keer verder dan je eigen vak te kijken !

Inhoudelijke inpassing in examenprogramma (PTA) Kerndoelen HAVO Domein A A2 – Geografisch onderzoek  plan van aanpak  uitvoering  rapportage Domein E Leefomgeving E2 – Lokale vraagstukken (PO geografisch onderzoek in eigen omgeving)   

Subdomein C2, eindterm 7 * de kenmerken van de landschapszones op aarde en de veranderingen hierin beschrijven, analyseren en aan elkaar relateren. Domein E: Leefomgeving Eindterm 12: De kandidaat kan lokale en regionale ruimtelijke vraagstukken beschrijven en analyseren en zich daarover een beargumenteerde mening vormen. Hij betrekt daarbij het subdomein 'Geografisch onderzoek'

De ELO Teletop als hulpmiddel: Studieplanner Faciliteren werkplaatsen Informatieverstrekking

Voorbeeld uit Studieplanner Week 33 19 apr 2010 (wk 16)  t/m 23 apr 2010 (wk 16) Opstart PO milieukunde in de les: biol: overzichtskaart start ak: GPS en hoogtemeting oefenen voorbereiden PO, theoretische inleiding groepsindeling (via TELETOP-ELO) de opdrachtenbundel digitaal  Week 34 26 apr 2010 (wk 17)  t/m 9 apr 2010 (wk 17) Teletop

Faciliteren werkplaatsen algemene opmerkingen over onderstaande werkplaatsen 3-apr-2010 18:36 Iedere leerling heeft toegang tot een werkplaats: die van zijn eigen groepje. Maak gebruik van de werkplaatsen, aangezien je niet altijd bij je hele groep in de klas zit en je ook niet altijd samen aan het project kunt werken! Heb je transectkaarten, overzichtskaart, bodem- of hoogtekaart af, lever deze dan in via de juiste studiewijzerregel (zie "Studiewijzer"). Kun je niet in een werkplaats waar je in zou moeten kunnen, stuur dan een bericht naar dhr. .. 13-apr-2010 18:52 ( D1 (H) werkplaats voor doubleursgroep 1. Zichtbaar voor: D1 (H) 29-apr-2009 15:49 groep 10A (H) transect 10, groep A: voor al je spullen

Werk vooraf: Werk tijdens: Werk achteraf: Uitvoering veldwerk Werk vooraf: Werk tijdens: Werk achteraf:

Wat te doen vooraf Natuurlijk de planning op/in school. De afstemming met je collega´s. De repro-afdeling inschakelen Hulp van derden en/of afspraken met derden regelen

Wat te doen tijdens het veldwerk actief aanwezig zijn in het gebied. Denk wel aan uitgiftelijsten en EHBO alsook mobiele nummers; organiseer afmeldings-procedure. na het veldwerk. Controleer werkzaamheden in de school. Nodig een expert uit om de leerlingen te helpen.

Wat te doen achteraf Met je collega(‘s) natuurlijk een en ander goed evalueren. Voor ons was dit ook het laten schrijven van aanbevelingen door studenten (LIO’s) van de lerarenopleiding

Formulieren uit het veld Correctieformulieren Normering De beoordeling Formulieren uit het veld Correctieformulieren Normering

Het meten van: Vakinhoud Vaardigheden Gedrag/houding

Voorbeeldformulieren Resultaten

Hoogteverschillen meten Eén van de belangrijkste problemen waar we nog naar een oplossing zoeken is het meten van hoogteverschillen langs een transect. De afstanden zijn zo groot dat bv. een jalonstok niet volstaat. Opdracht: Brainstorm vijf minuten met je buurman en geef ons dan creatieve! suggesties om geschetst probleem op te lossen.

Valkuilen? Zorg dat je een en ander goed ingepland krijgt. (ook voor de leerlingen) Zorg voor een evenredige taakverdeling tussen docenten. Bij correctiewerk: accepteer andere beslissingen

Samenvattende tips Werk samen met een andere sectie; het levert tijdwinst, meer kwaliteit en een vakoverstijgende kijk op gebiedsontwikkelingen Zet specialisten uit het bedrijfsleven of overheid in. Dat bespaart jou tijd, het levert originele ervaringen op en stimuleert een actieve houding van leerlingen Gebruik de Toa’s. Ze zijn er niet alleen voor de exacte vakken.

En nu jullie …. Ga de uitdaging aan en neem gerust contact met ons op voor ondersteuning en materiaal  Wil je een CD met alle materialen vul dan je naam in op een enveloppe en sluit hierbij in een bedrag van € 2,50. Je krijgt het dan z.s.m. Voor verdere informatie stuur een mail naar Thom Smits, t.smits@paxchristicollege.nl Wil je overleggen wat studenten van FLOT volgend jaar voor jou kunnen doen, mail dan naar Peter Hurkxkens, peter.hurkxkens@fontys.nl

Hartelijk dank voor je belangstelling