Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip
Fietsplan Tilburg 2005 – 2015 Gestart in 2004, als uitwerking van Verkeersplan Vaststelling in de raad op 19 april 2006 Motieven: bereikbaarheid bestemmingen in Tilburg volksgezondheid Milieu, en dus ook ‘lucht’ Hoofddoelstelling: Aandeel fietsverkeer terugbrengen op niveau ‘02 (± 30%)
Basis voor fietsplan Verkeersplan (2003): ‘mobiliteit in balans’ alle vervoerwijzen zijn belangrijk de mobiliteitsgroei met alle vervoerwijzen opvangen groei van mobiliteit bundelen op hoofdnetten verkeer zoveel mogelijk weren uit verblijfsgebieden samenhang tussen vervoerswijzen versterken
Basis voor fietsplan Onderzoek onder (fietsende) Tilburgers 1.‘redenen om te (gaan) fietsen’ –gezondheid –gemakkelijke/leuke manier van vervoer –geen parkeerkosten 2.‘redenen om niet/minder te fietsen’ –voltooien fietsroutes met een goede kwaliteit –verbeteren onderhoudsniveau –minder fietsdiefstal en goede stallingen –verbeteren veiligheid 3.‘enkele specifieke doelgroepen’ –schoolgaande jeugd + ouders –Allochtonen –Winkelend publiek
Fietsen en luchtkwaliteit Wat moet/kun je daar mee ? Heel recent Luchtkwaliteitsplan voor Tilburg Wel nadruk op verkeer, maar niet op fietsen
Stimuleren fietsgebruik Stimuleren fietsgebruik leidt tot verbetering luchtkwaliteit –Minimale inzet, zeker gezien het verkeers- en vervoersbeleid –Niets nieuws onder de zon, ook al krijgt fiets nieuwe impuls –Is weinig toegesneden op de ‘probleem’plekken Met alleen deze inzet is het de vraag of je kunt zeggen dat fietsen in de stad gezond is!
Ontwerpen ‘schone’ fietspaden ‘Schone’ Fietspaden ontwerpen/inrichten –Meer gerichte inzet: laat fietsers op dié plekken fietsen waar de lokale luchtkwaliteit het best is. –Met name richten op fietstrajecten die veel gebruikt worden Wat zijn dan die ontwerpeisen? –Hoe groter de afstand tot de rijbaan, hoe beter de luchtkwal. –Vermijd wegen met veel autoverkeer en –Plan een alternatief traject over een minder drukke route –Vermijd wegdelen die in het kader van het besluit Luchtkwaliteit als knelpunt zijn benoemd.
Ontwerpeisen vanuit luchtkwaliteit Wat zijn de ontwerpeisen voor fietspaden? –Hoe groter de afstand tot de rijbaan, hoe beter de luchtkwal. Afstand snelweg – fietspad: minimaal 50 m (maar liever meer) Afstand gebiedsontsluitingswegen – fietspad: minimaal 25 m Afstand erftoegangswegen – fietspad: 5 – 25 m –Vermijd wegen met veel autoverkeer en –Plan een alternatief traject over een minder drukke route –Vermijd wegdelen die in het kader van het besluit Luchtkwaliteit als knelpunt zijn benoemd.
Toetsen Sternet aan luchtkwaliteit Enkele praktijk voorbeelden: noordoost (nieuwe situatie), TOF-route in het centrum (van rustig naar druk), ringbanen (te hoge concentratie), Capucijnenstraat (alternatieve route stuit op bezwaar), Reeshofdijk (sociaal onveilig: meer fietsverkeer toelaten)
35 dagen overschrijding norm fijn stof
Conflicterende ontwerpeisen sociale veiligheid –routes leiden op plekken waar veel mensen komen –routes combineren met overig verkeer directheid van routes aanwezige fysieke ruimte Etc. Conclusie: Ieder ontwerp toetsen/ontwerpen op luchtkwaliteit Bij conflicten, onderlinge afweging: –Reconstructies: luchtkwaliteit minder prioriteit –Nieuwe situaties/wijken: luchtkwaliteit telt even zwaar mee