Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Regionale opzet van een Fietsdepot
Nieuwe impulsen voor de fiets
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Welkom.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, beter bereikbaar, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving.
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Wijkontsluiting stationskwartier
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Verkeersveilige Schoolomgeving
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Herziening mobiliteitsplan Berkel Presentatie raad 31 maart 2015.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Gezondheid & de Omgevingswet
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Transcript van de presentatie:

Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip

Fietsplan Tilburg 2005 – 2015 Gestart in 2004, als uitwerking van Verkeersplan Vaststelling in de raad op 19 april 2006 Motieven: bereikbaarheid bestemmingen in Tilburg volksgezondheid Milieu, en dus ook ‘lucht’ Hoofddoelstelling: Aandeel fietsverkeer terugbrengen op niveau ‘02 (± 30%)

Basis voor fietsplan Verkeersplan (2003): ‘mobiliteit in balans’ alle vervoerwijzen zijn belangrijk de mobiliteitsgroei met alle vervoerwijzen opvangen groei van mobiliteit bundelen op hoofdnetten verkeer zoveel mogelijk weren uit verblijfsgebieden samenhang tussen vervoerswijzen versterken

Basis voor fietsplan Onderzoek onder (fietsende) Tilburgers 1.‘redenen om te (gaan) fietsen’ –gezondheid –gemakkelijke/leuke manier van vervoer –geen parkeerkosten 2.‘redenen om niet/minder te fietsen’ –voltooien fietsroutes met een goede kwaliteit –verbeteren onderhoudsniveau –minder fietsdiefstal en goede stallingen –verbeteren veiligheid 3.‘enkele specifieke doelgroepen’ –schoolgaande jeugd + ouders –Allochtonen –Winkelend publiek

Fietsen en luchtkwaliteit Wat moet/kun je daar mee ? Heel recent Luchtkwaliteitsplan voor Tilburg Wel nadruk op verkeer, maar niet op fietsen

Stimuleren fietsgebruik Stimuleren fietsgebruik leidt tot verbetering luchtkwaliteit –Minimale inzet, zeker gezien het verkeers- en vervoersbeleid –Niets nieuws onder de zon, ook al krijgt fiets nieuwe impuls –Is weinig toegesneden op de ‘probleem’plekken Met alleen deze inzet is het de vraag of je kunt zeggen dat fietsen in de stad gezond is!

Ontwerpen ‘schone’ fietspaden ‘Schone’ Fietspaden ontwerpen/inrichten –Meer gerichte inzet: laat fietsers op dié plekken fietsen waar de lokale luchtkwaliteit het best is. –Met name richten op fietstrajecten die veel gebruikt worden Wat zijn dan die ontwerpeisen? –Hoe groter de afstand tot de rijbaan, hoe beter de luchtkwal. –Vermijd wegen met veel autoverkeer en –Plan een alternatief traject over een minder drukke route –Vermijd wegdelen die in het kader van het besluit Luchtkwaliteit als knelpunt zijn benoemd.

Ontwerpeisen vanuit luchtkwaliteit Wat zijn de ontwerpeisen voor fietspaden? –Hoe groter de afstand tot de rijbaan, hoe beter de luchtkwal. Afstand snelweg – fietspad: minimaal 50 m (maar liever meer) Afstand gebiedsontsluitingswegen – fietspad: minimaal 25 m Afstand erftoegangswegen – fietspad: 5 – 25 m –Vermijd wegen met veel autoverkeer en –Plan een alternatief traject over een minder drukke route –Vermijd wegdelen die in het kader van het besluit Luchtkwaliteit als knelpunt zijn benoemd.

Toetsen Sternet aan luchtkwaliteit Enkele praktijk voorbeelden: noordoost (nieuwe situatie), TOF-route in het centrum (van rustig naar druk), ringbanen (te hoge concentratie), Capucijnenstraat (alternatieve route stuit op bezwaar), Reeshofdijk (sociaal onveilig: meer fietsverkeer toelaten)

 35 dagen overschrijding norm fijn stof

Conflicterende ontwerpeisen sociale veiligheid –routes leiden op plekken waar veel mensen komen –routes combineren met overig verkeer directheid van routes aanwezige fysieke ruimte Etc. Conclusie: Ieder ontwerp toetsen/ontwerpen op luchtkwaliteit Bij conflicten, onderlinge afweging: –Reconstructies: luchtkwaliteit minder prioriteit –Nieuwe situaties/wijken: luchtkwaliteit telt even zwaar mee