Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
We are here to enrich the world … Woodrow Wilson Ondernemerschap is gebaseerd op een droom droom is authentiek: iets willen toevoegen aan kwaliteit van leven droom is ultieme bestaansrecht
functionele plaats missie visie ambitie comm plan coalitie strategie organisatie gewenst resultaat
Defining the business klantenbehoeften staan centraal bepaal functionele plaats klantengroepen, -functies, technologie definieer missie zoek de grenzen van uw ambitie Derek F. Abell
sta ‘even’ stil bij de missie
Missie zingeving (purpose) spreekt ambitie uit geeft leiderschap inhoud license to operate kernwaarden kort en krachtig duidelijk, goed te communiceren
Van missie naar visie Met missie als uitgangspunt creëer visie visualiseer de toekomst leidende coalitie communicatie naar een gedeelde visie
Visie Confronteer missie met omgeving moeten ambitie willen core competence kunnen Visualiseer een toekomstbeeld Werk met metafoor
Coalitie Draagvlak is noodzakelijke voorwaarde Door alle lagen van organisatie Gedeelde visie creëert gewenste initiatief
Communicatie Missie en visie helder formuleren moet binnen 5 minuten kunnen worden uitgelegd Uitdragen: geen mogelijkheid onbenut laten Er naar leven: consequent hanteren geloofwaardigheid!
Strategievorming Strategie volgt missie SWOT-analyse (=hard werken!) Alternatieve strategieën formuleren Keuzen maken