Het maken van een PR/Marketingplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Daan den Ouden, (ex) CEO AVR
Marketingplanning en -strategie
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Kamer van Koophandel Haaglanden
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Monopolistische concurrentie
H10: Prijsmanagement.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Visie Mensontwikkeling WSD
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
strategie als een proces
Advanced Corporate Finance Dividendbeleid Frank de Jong 16 maart 2000.
Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose
Beleidsvoering naar groei
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Doelen Soorten vormgeving.
Investeringsselectie
International Business Adviser
[Productnaam] Marketingplan
Het nut van Business Planning
Levenscyclus ondernemer/onderneming
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Strategievorming en implementatie Rob Kamphuis, 18 mei 2005.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
Waar heb jij de laatste 6 maanden, als consument een top klantenervaring gehad?
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Marketingplan [Productnaam]
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
relatief marktaandeel
[Productnaam] Marketingplan
Les 2: Van productie tot verkoop
Een product of dienst verkopen
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Financiële kengetallen
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Les 2: Van productie tot verkoop
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Het maken van een PR/Marketingplan Kees Westerkamp (Reekx) Jeroen Heerkens (Tweede Kamer) Elementen en strategie In de BCG-matrix worden producten of (functionele) bedrijfseenheden beoordeeld op een tweetal kenmerken: het relatief marktaandeel dat het bepaalde product of haar bedrijfseenheid heeft verworven; het groeipotentieel van de markt voor dat product of haar bedrijfseenheid. Op basis van de matrix kan een product of haar bedrijfseenheid zich in een van de vier volgende categorieën bevinden: Cash cow: hoog marktaandeel in een stabiele, volwassen markt. Deze opbrengsten dienen gebruikt te worden om in andere producten te investeren. Star: een hoog marktaandeel in een groeimarkt. Met gerichte investeringen dient men de voorsprong te behouden tot de markt volwassen wordt en dit een cash cow wordt. Question mark (ook wel Problem child): een klein marktaandeel in een groeimarkt. Het is nog onzeker of dit een star of een dog zal worden. Dog: kleine marktaandeel in een volwassen markt. Indien het bedrijf geen strategisch belang bij dit product heeft, dient zij haar af te stoten. Het ideale ontwikkelingspad voor een product loopt van question mark, via star naar cash cow. Sommige producten komen nooit verder dan question mark, en worden dan wellicht een dog, hetgeen voor het bedrijf in kwestie een kostbare aangelegenheid is. Gedurende het ideale ontwikkelingspad gaat de SBU (strategic business unit) in plaats van geld kosten, geld opleveren. Dit geld wordt geïnvesteerd in een ander of nieuw SBU dat zich nog in het stadium "question mark" bevindt. Vanuit de martix kan de strategie van de bedrijfsvoering worden bepaald. Enkele stagegische keuzes die worden gemaakt op basis van een BCG matrix zijn: Vasthouden (star) Oogsten (cash cow) Desinvesteren (dog) Bouwen (question mark) [bewerken] Kritiek De BCG-matrix kent enkele punten van kritiek. Het marktaandeel, waar de matrix vanuit gaat, is geen garantie voor winstgevendheid. De matrix houdt geen rekening met afnemende/instortende markten. Cash cows zouden `zo maar' verdwijnen. Marktgroei wordt als een gegeven beschouwd. In de praktijk echter, kan het bedrijf in kwestie de markt een impuls geven. Aan beide assen (marktaandeel en marktgroei) wordt eenzelfde waarde toegekend. Dit hoeft in de praktijk niet het geval te zijn, en is afhankelijk van de strategie. De inhoudelijke samenhang tussen producten en productgroepen wordt niet meegenomen. De matrix laat niet zien wat de concurrentie doet. Zoals ieder model, geeft de matrix wellicht een te simplistische voorstelling van zaken.

Het maken van een marketingplan Missie / Visie / Doelstellingen Evaluatie en plan bijstellen Onderzoek / analyse Activiteitenplan M a r k e t i n g Strategie 5 P’s Doelgroepen Producten en Diensten portfolio 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Portfolio-analyse: BCG-Matrix Het model werkt als volgt. Op de verticale as wordt de marktgroei van een product aangegeven. Dit houdt in dat het een indicatie geeft van de jaarlijkse groei van de markt waarop het product is geplaatst. Op de horizontale as van de matrix wordt het relatieve marktaandeel weergegeven. Dit houdt in dat per product aangegeven wordt wat het marktaandeel is in verhouding tot de grootste concurrent. We onderscheiden vier cellen inde Boston-matrix, op basis van de hoeveelheid Cash die de producten opleveren of van het bedrijf nodig hebben. We noemen ze stars, cash-cows, problem children en dogs. Stars Een star (ster) is een product met een groot marktaandeel in een markt of branche die snel groeit. Zo'n markaandeel levert veel contanten op, maar vereist ook grote investeringen om mee te kunnen blijven groeien. Zodra de marktgroei ten einde is, wordt de ster een melkkoe; er is dan nl. geen geld meer om de investeringen die de omzetgroei mogelijk hebben gemaakt te financieren. Cash cows Producten die een relatief hoog marktaandeel hebben verworven in een nauwelijks nog in omvang toenemende markt, vergen maar weinig nieuwe investeringen. Omdat het bedrijf bovendien al de nodige ervaring heeft opgedaan, zijn de producten en marketingkosten in vergelijking met de concurrentie laag. In verband met de hoge kasontvangsten worden deze producten dan ook als cash cows, melkkoeien betiteld. Vaak zijn het marktleiders. Problem Children Een problem cild (of: question mark, wild cats) is een product met een laag marktaandeel in een markt met een stevige groei. Probleemkinderen leveren niet alleen weinig op, maar vereisen ook de nodige investeringen om ze met de expanderende markt mee te laten groeien. Dogs Een product met een relatief laag marktaandeel in een stagnerende markt is geen interesaant exemplaar in de portfolio van een bedrijf. Het is rijp voor eliminatie. De beste strategie voor deze dogs (honden) is om de cash flow op korte termijn te maximaliseren; omdat deze producten meestal liquide middelen vergen noch opleveren, ligt het veelal voor de hand om de productie stop te zetten of het recht op productie te verkopen. Men kan ook de kosten drastisch beperken of de prijsstelling rigoureus wijzigen. 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Question Mark Een question mark is een product met een laag marktaandeel in een markt met een stevige groei. Probleemkinderen leveren niet alleen weinig op, maar vereisen ook de nodige investeringen om ze met de expanderende markt mee te laten groeien. Questionmarks: Questionmarks zijn producten die zich bevinden op een markt waarin nog steeds een grote groei mogelijk is, maar die ten opzichte van de grootste concurrent nog een relatief klein marktaandeel hebben. Met andere woorden, verwacht wordt dat het product vraag zal genereren. Het product is voldoende concurrerend om er marktleider mee te worden. Stars: Als questionmarks succesvol blijken te zijn, dan wordt het product vanzelf een Star. Zo’n product is de marktleider op een markt waar nog steeds een grote groei in zit. Een organisatie moet nog steeds redelijk veel investeren in zo’n product omdat het nog geen positieve rendement genereert. Cash Cow: Een Cash Cow genereert enorm veel rendement voor een organisatie zonder dat deze daar nog veel energie in hoeft te stoppen. Dogs Dit zijn producten die een zwak marktaandeel hebben en waarvoor er nog weinig groei zit in de markt. Een organisatie zou in overweging moeten nemen of deze producten in de markt worden gehouden om een werkelijk goede reden of vanwege de sentimentele waarde. 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Stars Een star (ster) is een product met een groot marktaandeel in een markt of branche die snel groeit. Zo'n marktaandeel levert veel contanten op, maar vereist ook grote investeringen om mee te kunnen blijven groeien. Zodra de marktgroei ten einde is, wordt de ster een melkkoe; er is dan nl. geen geld meer om de investeringen die de omzetgroei mogelijk hebben gemaakt te financieren. Questionmarks: Questionmarks zijn producten die zich bevinden op een markt waarin nog steeds een grote groei mogelijk is, maar die ten opzichte van de grootste concurrent nog een relatief klein marktaandeel hebben. Met andere woorden, verwacht wordt dat het product vraag zal genereren. Het product is voldoende concurrerend om er marktleider mee te worden. Stars: Als questionmarks succesvol blijken te zijn, dan wordt het product vanzelf een Star. Zo’n product is de marktleider op een markt waar nog steeds een grote groei in zit. Een organisatie moet nog steeds redelijk veel investeren in zo’n product omdat het nog geen positieve rendement genereert. Cash Cow: Een Cash Cow genereert enorm veel rendement voor een organisatie zonder dat deze daar nog veel energie in hoeft te stoppen. Dogs Dit zijn producten die een zwak marktaandeel hebben en waarvoor er nog weinig groei zit in de markt. Een organisatie zou in overweging moeten nemen of deze producten in de markt worden gehouden om een werkelijk goede reden of vanwege de sentimentele waarde. 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Cash Cow Producten die een relatief hoog marktaandeel hebben verworven in een nauwelijks nog in omvang toenemende markt, vergen maar weinig nieuwe investeringen. Omdat het bedrijf bovendien al de nodige ervaring heeft opgedaan, zijn de producten en marketingkosten in vergelijking met de concurrentie laag. In verband met de hoge kasontvangsten worden deze producten dan ook als cash cows, melkkoeien betiteld. Vaak zijn het marktleiders. Questionmarks: Questionmarks zijn producten die zich bevinden op een markt waarin nog steeds een grote groei mogelijk is, maar die ten opzichte van de grootste concurrent nog een relatief klein marktaandeel hebben. Met andere woorden, verwacht wordt dat het product vraag zal genereren. Het product is voldoende concurrerend om er marktleider mee te worden. Stars: Als questionmarks succesvol blijken te zijn, dan wordt het product vanzelf een Star. Zo’n product is de marktleider op een markt waar nog steeds een grote groei in zit. Een organisatie moet nog steeds redelijk veel investeren in zo’n product omdat het nog geen positieve rendement genereert. Cash Cow: Een Cash Cow genereert enorm veel rendement voor een organisatie zonder dat deze daar nog veel energie in hoeft te stoppen. Dogs Dit zijn producten die een zwak marktaandeel hebben en waarvoor er nog weinig groei zit in de markt. Een organisatie zou in overweging moeten nemen of deze producten in de markt worden gehouden om een werkelijk goede reden of vanwege de sentimentele waarde. 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Dog Een product met een relatief laag marktaandeel in een stagnerende markt is geen interessant exemplaar in de portfolio van een bedrijf. Het is rijp voor eliminatie. De beste strategie voor deze dogs (honden) is om de cash flow op korte termijn te maximaliseren; omdat deze producten meestal liquide middelen vergen noch opleveren, ligt het veelal voor de hand om de productie stop te zetten of het recht op productie te verkopen. Men kan ook de kosten drastisch beperken of de prijsstelling rigoureus wijzigen. Questionmarks: Questionmarks zijn producten die zich bevinden op een markt waarin nog steeds een grote groei mogelijk is, maar die ten opzichte van de grootste concurrent nog een relatief klein marktaandeel hebben. Met andere woorden, verwacht wordt dat het product vraag zal genereren. Het product is voldoende concurrerend om er marktleider mee te worden. Stars: Als questionmarks succesvol blijken te zijn, dan wordt het product vanzelf een Star. Zo’n product is de marktleider op een markt waar nog steeds een grote groei in zit. Een organisatie moet nog steeds redelijk veel investeren in zo’n product omdat het nog geen positieve rendement genereert. Cash Cow: Een Cash Cow genereert enorm veel rendement voor een organisatie zonder dat deze daar nog veel energie in hoeft te stoppen. Dogs Dit zijn producten die een zwak marktaandeel hebben en waarvoor er nog weinig groei zit in de markt. Een organisatie zou in overweging moeten nemen of deze producten in de markt worden gehouden om een werkelijk goede reden of vanwege de sentimentele waarde. 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Voorbeeld ingevulde BCG-matrix 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Burns & Company Ltd (beschikbare tijd: 1 uur) Case Burns & Company Ltd (beschikbare tijd: 1 uur) Questionmarks: Questionmarks zijn producten die zich bevinden op een markt waarin nog steeds een grote groei mogelijk is, maar die ten opzichte van de grootste concurrent nog een relatief klein marktaandeel hebben. Met andere woorden, verwacht wordt dat het product vraag zal genereren. Het product is voldoende concurrerend om er marktleider mee te worden. Stars: Als questionmarks succesvol blijken te zijn, dan wordt het product vanzelf een Star. Zo’n product is de marktleider op een markt waar nog steeds een grote groei in zit. Een organisatie moet nog steeds redelijk veel investeren in zo’n product omdat het nog geen positieve rendement genereert. Cash Cow: Een Cash Cow genereert enorm veel rendement voor een organisatie zonder dat deze daar nog veel energie in hoeft te stoppen. Dogs Dit zijn producten die een zwak marktaandeel hebben en waarvoor er nog weinig groei zit in de markt. Een organisatie zou in overweging moeten nemen of deze producten in de markt worden gehouden om een werkelijk goede reden of vanwege de sentimentele waarde. 10 juni 2004 NVB-SB Congres

Uitwerking Case 10 juni 2004 NVB-SB Congres Elementen en strategie In de BCG-matrix worden producten of (functionele) bedrijfseenheden beoordeeld op een tweetal kenmerken: het relatief marktaandeel dat het bepaalde product of haar bedrijfseenheid heeft verworven; het groeipotentieel van de markt voor dat product of haar bedrijfseenheid. Op basis van de matrix kan een product of haar bedrijfseenheid zich in een van de vier volgende categorieën bevinden: Cash cow: hoog marktaandeel in een stabiele, volwassen markt. Deze opbrengsten dienen gebruikt te worden om in andere producten te investeren. Star: een hoog marktaandeel in een groeimarkt. Met gerichte investeringen dient men de voorsprong te behouden tot de markt volwassen wordt en dit een cash cow wordt. Question mark (ook wel Problem child): een klein marktaandeel in een groeimarkt. Het is nog onzeker of dit een star of een dog zal worden. Dog: kleine marktaandeel in een volwassen markt. Indien het bedrijf geen strategisch belang bij dit product heeft, dient zij haar af te stoten. Het ideale ontwikkelingspad voor een product loopt van question mark, via star naar cash cow. Sommige producten komen nooit verder dan question mark, en worden dan wellicht een dog, hetgeen voor het bedrijf in kwestie een kostbare aangelegenheid is. Gedurende het ideale ontwikkelingspad gaat de SBU (strategic business unit) in plaats van geld kosten, geld opleveren. Dit geld wordt geïnvesteerd in een ander of nieuw SBU dat zich nog in het stadium "question mark" bevindt. Vanuit de martix kan de strategie van de bedrijfsvoering worden bepaald. Enkele stagegische keuzes die worden gemaakt op basis van een BCG matrix zijn: Vasthouden (star) Oogsten (cash cow) Desinvesteren (dog) Bouwen (question mark) [bewerken] Kritiek De BCG-matrix kent enkele punten van kritiek. Het marktaandeel, waar de matrix vanuit gaat, is geen garantie voor winstgevendheid. De matrix houdt geen rekening met afnemende/instortende markten. Cash cows zouden `zo maar' verdwijnen. Marktgroei wordt als een gegeven beschouwd. In de praktijk echter, kan het bedrijf in kwestie de markt een impuls geven. Aan beide assen (marktaandeel en marktgroei) wordt eenzelfde waarde toegekend. Dit hoeft in de praktijk niet het geval te zijn, en is afhankelijk van de strategie. De inhoudelijke samenhang tussen producten en productgroepen wordt niet meegenomen. De matrix laat niet zien wat de concurrentie doet. Zoals ieder model, geeft de matrix wellicht een te simplistische voorstelling van zaken. 10 juni 2004 NVB-SB Congres