Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Aanpak problematische jeugdgroep Verbinding zorg & veiligheid
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Transitie Jeugdzorg.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Raadsinformatieavond 10 januari 2012
Veranderingen in de zorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Integraal Veiligheidsbeleid
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 Presentatie
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
Gouda Veilig: Dat doen we samen!
20 juni 2013 Actieprogramma problematische jeugdgroepen Lokaliseren Multi-Problem, Is dit mogelijk met bestaande gegevens ? Debbie Bruijn Ino Kalker.
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Veiligheid en Vlissingen
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Pascal van Schajik.  Uitleg  Filmpje  Casus  Bespreken  vragen.
3 Overlastgevende Gezinnen in de Diamantbuurt
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
Veiligheidshuis Centra Jeugd en Gezin Agenda 21.30Inleiding door Burgemeester en Wethouder - Stand van zaken / Plan van aanpak - Samenhang 21.40Presentatie.
Themabijeenkomst Veiligheid en transitie van de jeugdzorg Midden Nederland 24 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Veiligheid Gemeente Haarlemmermeer Politie Kennemerland.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Monitors rond Criminaliteit en Rechtshandhaving Presentatie voor het Directeuren Overleg Bestuur, 1 april door Jaap de Waard 1 april 2014.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Organisatie & werkwijze Veiligheidshuis Utrecht d.d.23 november 2010.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Adviescommissie Themavergadering Veiligheid & handhaving 21 april 2009.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
1 Veiligheidshuis en het Arrondissementaal Platform Jeugdcriminaliteit.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Nationale politie en Integraal Veiligheidsbeleid in Delft 1 Externe oriëntatie Nationale politie Nationale politie en Integraal Veiligheidsbeleid Wat betekent.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
REGIE EN INFORMATIEDELING VERWARDE PERSONEN ‘ 10 IN TWENTE’ Wilma Meere, Veiligheidsregio Twente, ’16.
Decentralisatie Jeugdzorg
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Wat is gebiedsgericht werken?
Regie en Informatiedeling verwarde Personen ‘10 in Twente’
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Transcript van de presentatie:

Integraal Veiligheidsbeleid stad Utrecht Utrecht Veilig: dat doen we samen! Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid Afdeling Veiligheid, gemeente Utrecht

Integraal veiligheidsbeleid Openbare orde, maatschappelijke onrust, crisisbeheersing Langjarige programmatische aanpak, prioriteiten: Jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit High Impact Crime (woninginbraak, geweld) Veelvoorkomende criminaliteit zoals autokraak Georganiseerde criminaliteit Persoons- en gebiedsgerichte aanpak Veel partners 50% minder geregistreerde criminaliteit sinds 2002. Dia 1

Doelgroep jeugd en veiligheid Utrecht jonge stad Klein deel heeft problemen en veroorzaakt problemen 18 – 24 jaar Jongeren in problematische jeugdgroepen Jongeren die risico lopen stap te zetten naar deelname jeugdgroep of naar criminaliteit Ouders van deze jongeren/gezinnen Ex-gedetineerden Zeer actieve veelplegers 18-plus en 18-min Dia 2

Doelgroep jeugd en veiligheid: cijfers 2013 Aantal jeugdgroepen: 21 8 hinderlijke, 8 overlastgevende en 5 criminele groepen Aantal jongeren in die groepen: 288 50 kopstukken Jeugdige veelplegers 18-: 125 Jongvolwassen veelplegers 18-24: 35 Ongeveer 75% stad Utrecht Geregistreerde jeugdige verdachten 2012: 2245 Aantal zeer actieve veelplegers in de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar neemt toe Dia 3

Aanpak: grenzen stellen en perspectief bieden Doelstelling: daling van jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast Veiligheid niet per se gedwongen kader Ook voorkomen dat jongeren in aanraking komen met strafrecht. Mogelijkheden: gesprek wijkagent, gesprek ouders, leerplicht, gebiedsverbod, ‘voetbalwet’ Aanpak Jeugd en veiligheid verschillende onderdelen Dia 4

Aanpak jeugdgroepen Dia 5 Gemeente regie, partners o.a. politie, OM, jongerenwerk Plan van aanpak hinderlijke, overlastgevende en criminele jeugdgroepen Intensiteit varieert van licht naar zwaar Aanpak individu, groep en domein Individuele plannen combi zorg en repressie Dia 5

Nazorg na detentie Regionaal coördinatiepunt nazorg 18-plus in VHRU Gemeente verantwoordelijk voor bieden nazorg aan ex-gedetineerden op 5 terreinen: huisvesting/onderdak, zorg, inkomen/ dagbesteding, ID-bewijs en schuldhulpverlening. Recidivebeperking Het voorbereiden vanaf het moment dat Utrechtse burgers gedetineerd raken. Nazorg 18-: coördinatie Raad voor de Kinderbescherming Dia 6

Aanpak ernstig overlastgevende gezinnen Als reguliere inzet van instanties niet voldoende blijkt om overlast en criminaliteit van een gezin met een negatieve uitstraling op de buurt afdoende aan te pakken. Overlast, criminaliteit en zorgproblematiek van gezinnen in samenhang benaderd. Uitvoering één plan van aanpak voor heel gezin: drang en dwang, strafrecht, civiel- en bestuursrechtelijke maatregelen, zorg en hulp. Strakke regie gemeente. Overlast gezinnen in hun woonomgeving doen stoppen, de criminele activiteiten van de gezinsleden verminderen en de situatie waarin de kinderen opgroeien verbeteren. Nu 4 gezinnen, gemiddeld 7 per jaar. Dia 7

Kenmerken doelgroep: casus EOG Vader en moeder, 5 zonen Vader en moeder onmachtig, financiële problemen: Zoon 1: kopstuk, geen werk, geen dagbesteding, drugshandel Zoon 2: LVB, geen werk of dagbesteding, criminele activiteiten Zoon 3: LVB, schoolverzuim, aanhouding autodiefstal, contactverbod Zoon 4: problemen op school, heling, geen verblijfsvergunning Zoon 5: woont bij familie, gaat goed Multi-problem, geen hulpvraag, overlast omgeving Dia 8

Kansen transitie jeugdzorg Natuurlijke partners veiligheid: politie, OM, Halt. Ook intensieve samenwerking met partners: jeugdzorg, jeugdhulpverlening, dagbesteding, jongerenwerk. Samenwerking in wijken: gebiedsmanagers veiligheid Kansen transitie: Inbreng partners één geheel. Bij elkaar brengen gedwongen en niet gedwongen kader. De transformatie jeugdzorg en de komst buurtteams bieden veel kansen om huidige knelpunten in zorg op te lossen, wat de veiligheid ook ten goede komt (preventie).  Dia 9

Opgaven verbinding veiligheid en transitie jeugdzorg Hoe zorgen we er gezamenlijk voor dat we zo veel mogelijk vorm kunnen geven aan het uitgangspunt één gezin, één plan, één hulpverlener? Hoe werk je vraaggericht in combinatie met probleemgericht (signalen uit wijken en gezinnen die niet meewerken/problemen niet herkennen of bewust zaken verdraaien)? Hoe organiseren we een goede informatievoorziening en –uitwisseling? Hoe organiseren we de casusoverleggen met zo min mogelijk dubbelingen. Hoe zorgen we dat de casusoverleggen/werkwijzen elkaar versterken? Opschalen van casussen. Dia 10