Kwaliteitskenmerken van een PvA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Personeel op maat, maat in personeel
Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Methodisch begeleiden
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Nijverdal, september 2006 Ruimte voor de jeugd Wie, wat, waar en wanneer?
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Projectmatig werken...en dan?
PO Aërosolen en vuile lucht
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Debriefing 24 januari 2012.
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 8 Implementatie
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Academische vaardigheden - C1.5
De evaluatie van een project
The survival of the fittest
Met Stakeholders Gedeelde Visie
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Faunapassage. VAN PROBLEEM NAAR OPLOSSING Verleden >> Heden >> Toekomst? HELP.
Leerdoelen SMART maken
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Plan van Aanpak Guatamala Reforestation. Wat hebben wij tot nu toe gedaan?
Meer innovatieve professionals
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Verpleegkundig redeneren
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Ervaringen rond de aanpak van een samenwerkingsprogramma in een Consortium SmartDairyFarming 2.0 Programmamanager SDF Bart Jan Wulfse.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Familie netwerkberaad. Aanleiding Er is een situatie in het gezin ontstaan die onveilig is of kan worden. Familie netwerkberaad.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
KICK-OFF PRESENTATIE <Projectnaam>
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Voeg hier een foto van het product in
Vervolg stappen en Informatie verstrekking
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Human Resources Accounting
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Stap drie bij projecten
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitskenmerken van een PvA Plan van Aanpak Kwaliteitskenmerken van een PvA

Het kenniskader is gemobiliseerd De voor het probleemdomein relevante kennisbronnen zijn geraadpleegd De keuze van te gebruiken kennisbronnen is duidelijk, evenals de gebruikte zoekstrategieën De achtergrond bij de keuzes van de kennisbronnen is duidelijk De thematiek (‘view of the world’) is vanuit de kennisbronnen gemobiliseerd en expliciet gemaakt in concepten, modellen en theorieën

Probleemstelling Het probleem is inhoudelijke verankerd in het probleemdomein Het probleem is via diagnose vanuit de thematiek in kaart gebracht Keuzes en vooronderstellingen zijn expliciet gemaakt Keuzes en vooronderstellingen zijn verantwoord met bronvermelding Probleemstelling is afgebakend Het bereik van het probleem binnen de problematische situatie is duidelijk (huidige situatie) De gewenste situatie is duidelijk samengevat De methode (interventies) waarlangs de gewenste situatie wordt verkregen is duidelijk samengevat Het probleem is relevant, heeft een reden Het is aannemelijk gemaakt dat het probleem nog niet (bevredigend) is opgelost in de probleemcontext Het is aannemelijk gemaakt dat de beoogde oplossing de moeite waard is in probleemcontext Het is aannemelijk gemaakt dat de beoogde oplossing maatschappelijk/praktisch de moeite waard is Het is duidelijk dat de beoogde oplossing een optimaal bereik heeft gegeven de randvoorwaarden

Methode van probleemaanpak De methode is duidelijk en functioneel De interventies in de methode zijn expliciet gemaakt, evenals hun mijlpaalresultaten De interventies zijn ondergebracht in een logische structuur De structuur is uitgewerkt in een design waarin de interventies nader zijn uitgewerkt zijn in deelactiviteiten ( technieken) Het design is functioneel voor de oplossing van het probleem

De relatie tussen de variabelen is duidelijk Beoogde oplossing De beoogde oplossing is precies beschreven, de beoogde oplossing is duidelijk Het oplossingsdomein is duidelijk aangegeven, zowel het beoogde als het daadwerkelijk te bereiken domein Het is duidelijk welke de onafhankelijke, te beïnvloeden variabelen zijn en welke de daarvan afhankelijke De relatie tussen de variabelen is duidelijk Resultaten op de variabelen zijn duidelijk en gekwalificeerd in kaart gebracht, evenals hun waarneming

Projectorganisatie Het methodisch design is haalbaar binnen de randvoorwaarden De deelactiviteiten zijn in volgorde gezet De kwaliteitsactiviteiten zijn in deze volgorde opgenomen, in elk geval rond de oplevering van mijlpaalresultaten De (minimale en maximale) urenbelasting per deelactiviteit is begroot en toebedeeld aan beschikbare expertise; de totale urenbelasting valt binnen het beschikbare urenbudget en de beschikbare expertise-uren Begin- en eindmoment van elke deelactiviteit is gepland; het kritisch pad valt binnen de beschikbare doorlooptijd Het design is haalbaar in de probleemcontext Opdrachtgever, gebruikers en experts zijn beschikbaar voor die activiteiten waar zij bij betrokken zijn, vinden deze wenselijk en hebben daarvoor de benodigde expertise en tijd De beoogde oplossing is haalbaar in de probleemcontext Opdrachtgever, gebruikers en experts vinden de beoogde oplossing acceptabel en wenselijk De beoogde oplossing is realiseerbaar binnen de (eventueel uit te breiden) infrastructuur

Verantwoording • Het Plan van Aanpak is consistent o Kenniskader, Probleemstelling, Beoogde oplossing, Methode van probleemaanpak en Projectorganisatie zijn intern consistent o De Probleemstelling is consistent met Kenniskader, Beoogde oplossing, Methode van probleemaanpak en Projectorganisatie