GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
Vecht & Dans - Kort op de Bal
P LATTELANDSARMOEDE ONDER DE LOEP Fondation Rurale de Wallonie Marie Bourgeois 25 april 2013 Seminarie ‘ARMOEDE OP HET PLATTELAND EN IN DE STAD’ Een reactie.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Ondernemend Participatiebeleid
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Startpunt 2008: evaluatie deontologische code Vlaamse overheid
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Armoedebeleid Gent Armoedebeleidsplan Gent
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Wat is een communicatieplan?
Harmonisatieplannen kabinet
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Visie & Strategie.
© VIGeZ 2013.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
AGE GROEP ENQUÊTE EN AGE GROEP PLAN Cees Vollaard Age Groep Triathleet.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
IDOP Zeeland Een visie van en voor het dorp. Agenda Inleiding Proces Visie op hoofdlijnen Leefbaarheidsagenda Vervolgtraject.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Collectieve transitie en veerkracht
Van Dordt, voor Dordt.
Lokaal Sociaal Beleid.
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Gsiw Strategische planning
Het Vlaams Bijenteeltprogramma
Perinataal netwerk Huis van het Kind Zorgregio Ieper &
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
AGENDA 17/11/2016 Omar Ba (bestuurslid KifKif, Afrikaans Platform)
Cel Armoedebestrijding
Ontwerp Wmo beleidsplan
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Transcript van de presentatie:

GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen

Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek van het GPG

Kernnoties van het GPG “Laaggeletterdheid” = containerbegrip  “laag- vaardigheid”, “laagtaligheid”, “anderstaligheid” Het GPG en analfabetisme Aanpak laaggeletterdheid als middel om armoedecirkel te doorbreken  link tussen taalarmoede en socio-cult armoede  Laaggeletterdheid aanpakken is potentiële armoede bestrijden

Doelgroep Moeilijk te bereiken: defensief, potentieel afkeer voor formeel onderwijs Moeilijk te overtuigen: “wegmoffelen” van laaggeletterdheid Veel gezichten: jong  oud, autochtoon  allochtoon, formeel  informeel

Twee basispremisses Heel wat instanties / verenigingen ondernemen nu al heel wat geletterdheidacties, maar hebben niet steeds laaggeletterdheid als invalshoek  te betrekken bij verdere opbouw van GPG GPG wil warm water niet uitvinden, noch warm water warm houden; wel wil het een “opvulplan” zijn waar nodig, een “samenwerkplan” waar mogelijk  Stad kiest voor geletterdheidregie

Contouren van het GPG Visie: bijdragen aan gelijke kansen door laaggeletterdheid aan te pakken en basisvaardigheden te versterken –Actiegericht –Betrekken relevante actoren –Doelgroepgericht

Contouren van het GPG (2) Missie: Via een actiegericht doelgroepenbeleid … –SD 1: Meten –SD 2: Bewustmaken –SD 3: Remediëren –SD 4: Voorkomen

SD 1: Meten Operationalisering:Operationalisering: methode ontwikkelen en implementeren om de Gentse geletterdheidproblematiek op te volgen Kernvragen:Kernvragen: –Probleem 1: hoe geletterdheidsituatie monitoren –Probleem 2: huidige “landschap” karteren Werkgroep “meten”Werkgroep “meten” (technische focus)

SD 2: Bewustmaken Operationalisering:Operationalisering: een communicatiestrategie ontwikkelen op twee niveaus: –Intermediair: toegankelijkheid en begrijpelijkheid van publieke informatie verhogen + opleiding voorzien –Doelgroep: remediërende instanties promoten om deelname aan basiseducatieve opleidingen te maximaliseren Werkgroep “Bewustmaken”Werkgroep “Bewustmaken” (communicatieve focus)

SD 3: Remediëren SD 3.1: remediëren van laagvaardigheid maximaliseren SD 3.2: kennis van het Nederlands bij anderstaligen vergroten SD 3.3: multimediale vaardigheden versterken Operationalisering via insteek partners  werkgroep “remediëren en voorkomen” (inhoudelijke focus)

SD 4: Voorkomen SD 4.1: Informele leeromgevingen versterken SD 4.2: Formele leeromgevingen evalueren om leerwinst te maximaliseren Operationalisering via insteek partners  werkgroep “remediëren en voorkomen” (inhoudelijke focus)

WIJ VRAGEN OM UW HULP EN MEDEWERKING! Interesse in één van de werkgroepen: zie map

GPG Stavaza & vervolgtraject GPG: waar staan we nu? Conceptfase is achter de rug: –Uitgangsituatie is bekend –Streefdoel is bekend –Strategische doelen zijn geformuleerd

GPG Stavaza & vervolgtraject GPG: waar gaan we nu aan beginnen? Voorbereidingsfase (nu – eind 2010) –Doel: komen tot een concreet, geïntegreerd en gedragen actieplan –Stuurgroep: mei 2010, wordt uitgebreid met geïnteresseerde partners –Werkgroepen: najaar, uitwerken GP in acties –Parallel: verder inventariseren van werkveld met lopende en toekomstige acties

GPG Stavaza & vervolgtraject GPG: waar gaan we straks aan beginnen? Effectuering: begin 2011 –Oprichten Gents Platform Geletterdheid, die het actieplan uitvoert en opvolgt, en nieuwe initiatieven aanbrengt

Gents Platform Geletterdheid Aansturing via Coördinatiecel (= coördinator GPG en staf DOOSG) Mogelijke taken: –Bijsturen, evalueren en uitvoeren Gents Plan Geletterdheid –Stimuleren uitvoering Vlaams Plan Geletterdheid –Detecteren en opvullen “lacunes” in bestaande werkingen –Nieuwe actiepistes inspireren –Samenwerking stimuleren (doorstroom) –Knelpunten detecteren en beleidsmatig communiceren

Vervolgtraject Voorbereidingsfase (nu – eind 2010) Stuurgroep (=Embryonale beleidsgroep) Werkgroep meten Werkgroep bewustmaken Werkgroep Voorkomen en remediëren Gents platform geletterdheid Coördinatiecel beleidsgroe p Actie xActie yActie z Effectuering (begin 2011)