Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
SAMEN LEVEN ONTMOETING SOCIALE NETWERKEN SERVICEPUNT VRIJWILLIGERS.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Sociale inclusie.
Wie laat jij sprankelen?
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Intercultureel vakmanschap
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
HUB KAHO Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm Diels V., Van Rampelberg S., Van Puyenbroeck J.
Autisme en intelligentie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – Gezondheidsdienst Gent De Gezondheidsdienst van de Stad Gent.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Optimale Parkinsonzorg
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Drugpreventie bij jongeren
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Voorstelling van de resultaten van de Consultatie Thema: Toegankelijkheid.
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Regie over eigen leven..
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Duurzame inzetbaarheid van de professional
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Geïntegreerd breed onthaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
Vrijetijd voor Iedereen
Transcript van de presentatie:

Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011

www.demos.be Kris De Visscher Over demos Stafmedewerker personen met een beperking kris.devisscher@demos.be t. 02 204 07 04 m. 0498 03 74 40 Over demos DEMOS is als kenniscentrum actief in het Vlaams Participatiedecreet. We werken proactief aan de ontwikkeling en innovatie van praktijken die de participatie van kansengroepen aan cultuur, jeugdwerk en sport bevorderen. Geïnspireerd door de visies van volwaardig burgerschap, empowerment en inclusie richt DEMOS zich ook expliciet op de participatie van personen met een beperking. Het streefdoel is dat iedereen, ongeacht de mogelijkheden en beperkingen, evenwaardig en evenredig kan participeren aan alle aspecten van het maatschappelijk leven.

1 – Wat is dat, een verstandelijke Inhoud 1 – Wat is dat, een verstandelijke beperking? 2 – Wat zijn de specifieke drempels? 3 – Hoe kunnen de drempels worden weggenomen? 4 – titel van het vierde deel van de presentatie in Verdana 24 in bold

Wat is verstandelijke beperking? 1 – Wat is dat, een verstandelijke beperking? Wat is verstandelijke beperking? Een neutrale, objectieve definitie bestaat niet. Er schuilt altijd een visie achter. De meest toonaangevende definitie is die van de AAIDD. Deze wordt om de tien jaar geactualiseerd. Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Definitie AAIID (2010) Een significante beperking in de intelligentie. 1 – Wat is dat, een verstandelijke beperking Definitie AAIID (2010) Een significante beperking in de intelligentie. Gelijktijdig optredend met een significante beperking in het adaptieve gedrag op conceptueel, sociaal en praktisch vlak Het optreden van deze beperkingen vóór het 18e levensjaar. Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Wat is verstandelijke beperking? 1 – Wat is dat, een verstandelijke beperking Wat is verstandelijke beperking? Probleem 1: Of iemand een handicap ondervindt of niet, ligt niet (enkel) aan de persoon, maar (ook) aan de eisen en verwachtingen die de omgeving stelt. De omgeving zorgt ervoor dat iemand hinder ondervindt van zijn beperking of niet. Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Wat is verstandelijke beperking? 1 – Wat is dat, een verstandelijke beperking Wat is verstandelijke beperking? Probleem 2: Mensen worden afgewogen tegen een soort onzichtbaar gemiddelde van de bevolking. Wij zien hen hierdoor bijna onvermijdelijk als minder en niet als anders. Dit staat volwaardig burgerschap in de weg en werkt liefdadigheid in de hand. Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Wat is verstandelijke beperking? 1 – Wat is dat, een verstandelijke beperking Wat is verstandelijke beperking? Mensen worden gedefinieerd op basis van wat ze niet kunnen. Dit maakt het moeilijk om hun meerwaarde te zien voor de samenleving. En het zegt niets over de manier waarop ze dan wel in het leven staan. Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

2– Specifieke drempels voor verstandelijke beperking Mensen met een verstandelijke beperking leven in een wereld die onvoldoende is afgestemd op hun eigenheid. Hun talenten komen daardoor minder uit de verf. bvb. podiumkunst wordt gemaakt met een (boven)gemiddeld publiek in het achterhoofd Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Specifieke drempels Begrijpbaarheid Bruikbaarheid 2– Specifieke drempels voor verstandelijke beperking Specifieke drempels Begrijpbaarheid Hoeveelheid informatie, complexiteit, meerdere betekenislagen, mate van abstractie, tempo, vooronderstelde kennis, vaardigheden, referentiekader Bruikbaarheid Thematiek, vormentaal, betekenisgeving Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Hoe participatie verhogen? 3 – Hoe drempels wegnemen? Hoe participatie verhogen? verwachtingen aanpassen competenties verhogen functioneren ondersteuning bieden Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

3 – Hoe drempels wegnemen? Ondersteuning “Mensen met een verstandelijke handicap verschillen in die mate van andere mensen vanwege het feit dat zij specifieke (meer en andere) ondersteuning nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de maatschappij (Wehmeyer, 2009)” Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Ondersteuning Vorming Publieksbemiddeling LASSO 3 – Hoe drempels wegnemen? Ondersteuning Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Concreet voor podiumvoorstellingen 3 – Hoe drempels wegnemen? Concreet voor podiumvoorstellingen Maatregelen naar binnen die toeleiden naar het bestaande aanbod (verbreden) Selecteren van voorstellingen Omkadering voorzien Integrale toegankelijkheid Zie ‘cultuur zonder drempels’ > Dowloaden van http://www.demos.be/pagina/e-bib/view/document/148/ Assistentie aanbieden of laagdrempelig maken via de begeleiderspas Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Concreet voor podiumvoorstellingen 3 – Hoe drempels wegnemen? Concreet voor podiumvoorstellingen Maatregelen naar buiten die toeleiden naar het bestaande aanbod (verbreden) Toegankelijke communicatie Netwerk uitbouwen Vertrouwen winnen van de omgeving Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Concreet voor podiumvoorstellingen 3 – Hoe drempels wegnemen? Concreet voor podiumvoorstellingen Creëren van aanbod dat rekening houdt met eigenheid (verdiepen) Universele thema’s brengen in een heldere en krachtige vormentaal Relatie publiek-podium verkennen (interactie, kennismaking) Eigen beleving van podium-voorstelling in relatie tot eigen wereld/referentiekader Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Vorming Publieksbemiddeling LASSO 3 – Hoe drempels wegnemen? Vorming Publieksbemiddeling LASSO FARO – 21 november 2011

Vorming publieksbemiddeling voor personen met een verstandelijke berking FARO – 21 november 2011 Kris De Visscher Personen met een beperking Kris.devisscher@demos.be t. 02 204 07 04 m. 0498 03 74 40