BWR THEORIE Sport voor mindervalide.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
2013 behandelrichtlijn Loopvaardigheid van kinderen en adolescenten met Spina Bifida Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts Academisch Medisch Centrum.
verstandelijke beperking
CvdL
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
TOTALE COMMUNICATIE.
Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig?
Toegankelijkheidsquiz
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Dove en slechthorende kinderen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Motoriek normale ontwikkeling en stoornissen
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Seksualiteit na een CVA
DCD Developmental Coordination Disorder
Nationaal Classificatie Instituut
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Tante Lutgarde … ... is anders-valide.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Samen op weg.
Crisis en het domino-effect
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Verstandelijke beperking
Hoorcollege 3 Overgewicht Diabetes Jelle Wijma
Signaal: significant voor de professionele hulpverlener.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Samen op weg.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Leger des Heils Internationale Ontwikkeling & Samenwerking.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
BOSK - Vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders De BOSK geeft kleur, al 55 jaar! Vereniging van mensen met een lichamelijke handicap The unpaid.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Pathologie en ziektebeelden
Pathologie en ziektebeelden
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
Kenniskring jobcoaching SBCM
Les 1e kandidatuur Ped. Wet.
Inleiding campusvoorrang
Prader Willi en schoolkeuze
Ontwikkelingspsychologie
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

BWR THEORIE Sport voor mindervalide. Eelbode Elke

3. Gehandicaptensport 3.1. Terminologie 3.1. BO Leerproblemen, gedragsproblemen, problemen inzake motoriek. Faalervaring vermijden, stimuleren positief zelfbeeld.

3.2.1. Structuur BLO Type 1: Licht mentaal gehandicapt - ontwikkelingsvertraging. - geestelijke stoornis. - ontwikkelen basisvaardigheden en beroepsvorming. Type 2: matige en ernstig mentale stoornissen. - sociale sensomotische vaardigheden ontwikkelen - beschutte werkplaats

3.2.1. Structuur BLO Type 3 - Karakteriële stoornissen. Type 4 - Lichamelijke gebreken Type 5 - Kinderen die langdurige medische verzorging nodig hebben. Type 6 - Kinderen met visuele stoornissen

3.2.1. Structuur BLO Type 7 - Kinderen met een auditieve stoornis - Kinderen met ernstige taal en/ of leerstoornissen.

3.2.2. Onderwijsniveau ’s BO BKO Buitengewoon kleuter onderwijs BLO Buitengewoon Lager onderwijs BuSO Buitengewoon secundair onderwijs. Opleidingsvorm 1 (OV 1) - sociale vorming - Beschermd leefmilieu

3.2.2. Onderwijsniveau ’s BO Opleidingsvorm 2: (OV2) - Buso alg. en sociale vorming - arbeidstechnieken - beschermd leefmilieu Opleidingsvorm 3: (OV 3) -BuSO voor licht mentaal gehandicapten - integratie in leef en arbeidswereld mogelijk.

3.2.2. Onderwijsniveau ’s BO Normaal begaafden (vb. Blinden) 2 DELEN: Doorstromingsafdeling - vervolledigen studie en integratie in actieve leven Kwalificatieafdeling - voorbereiden op actieve leven met verder zetten van studies

3.3. Kinderen met een mentale handicap. Beperkingen in 2 of meerdere vaardigheden. Niveau 1: Onderbroken ondersteuning. Niveau 2: Beperkte ondersteuning. Niveau 3: Ondersteuning op ruimere schaal. Niveau 4: Continue ondersteuning.

Intellectueel functioneren Licht mentaal IQ 50 – 69 Matig mentaal IQ 35 – 55 Ernstig mentaal IQ 30 – 40 Diep mentaal < 20 België telt meer van 160.000 mentaal gehandicapten, dit is een Belg op zeventig. Rekening houdend met hun omgeving, komt men tot bijna een miljoen mensen die dagelijks met deze handicap worden geconfronteerd.

Ernstig Mentaal gehandicapt Problemen: - oog – handcoördinatie - fijne motoriek - zelfredzaamheid - verbaal kenbaar maken

Matig mentale handicap Problemen: - afwerking en fijne motoriek -laten zich leiden door 1e indruk -spraakontwikkeling woorden tot eenvoudige zinnen.

Licht mentale handicap Problemen: - overbeweeglijk - coördinatiestoornissen - aandachttekorten - komen niet tot complex taalniveau -grote gevoeligheid/ kwetsbaar.

Lichamelijk gehandicapten Polio - virale infectie maag/darm CZS -Optreden spierverlamming Dwarslaesie - ruggenmerg onderbroken spierverlamming -door ongeval, sportletsel

Lichamelijk gehandicapten (2) Cerebrale parese - t.g.v. hersenbeschadiging. - spiergroepen worden aangetast - Spasticiteit -pre of postnataal/ tijdens de geboorte. -Vb. spasme, Athetose, ataxie, gemend.

Lichamelijk gehandicapten (3) AANGETASTE GEBIEDEN: Quadriplegie Triplegie Diplegie Paraplegie Hemiplegie monoplegie

Lichamelijk gehandicapten (4) Amputatie -door chirurgische ingreep/ aangeboren. -prothese voor stabiliteit -sportprothesen -normale beweging be- naderen. - vervangt spierkracht niet

Kostprijs prothese ? Met speciale protheses kunnen sporters met een handicap hardlopen, verspringen en nog veel meer. Voor veel sporters betekent een sportprothese geen hulpstuk, maar een verlengstuk. Er wordt veel meer mogelijk op sportgebied. Een sportprothese voor atletiek kost al gauw tussen de 5.000 en 15.000 euro. Dat maakt sporten voor mensen met een handicap vaak een stuk duurder dan voor een reguliere sporter.

3.4.5. Neuromusculaire aandoeningen Spierdystrofie - sam.stelling sp verstoord. - sp verzwakt, spvolume blijft behouden. Spieratrofie - vermindering spvolume - voedselvoorziening faalt cellen verschrompelen.

3.4.7. M.S. Aandoening CZS Gezichtsstoornissen, gevoelsstoornissen, spraakstoornissen, incontinentie, verminderde kracht

3.4.8. spina bifida Open rug genoemd Aangeboren opening in ruggewervels Gevolg: spierfuncties die uitvallen Verlamming/ gevoelloosheid Waterhoofd bij kinderen

Spina bifida ontstaat in de eerste 4 weken van de zwangerschap Spina bifida ontstaat in de eerste 4 weken van de zwangerschap. Bij de aanleg van ruggenwervels treedt er een fout op waardoor een of meerdere wervels niet worden gesloten.

Ontstaan van Spina Bifida

Spina Bifida Na Operatie Voor operatie

3.5. Sportmedische classificatie Spiertest puntensysteem (MRC schaal) Classificatiesysteem -L1: zware bewg moeilijkheden in 4 extremiteiten -L2: zware bewg moeilijkheden in 3 of 4 extremiteiten -L3: beperkte functie in 2 extremiteiten

3.5. Sportmedische classificatie L4: Beperkte functie in 2 of meer extremiteiten, minder erg dan L3. L5: beperkte functie in minstens één extremiteit. L6: atleten met geringe beperkingen.

3.6. Lichamelijke opvoeding Onderwijzer pedagogische aanpak Vakleerkracht technische aspect LO positief, ligt hen beter dan verstandelijke vakken Vb. zwemdiploma

3.7. Geschiedenis 18e en 19e eeuw -heropvoeding -rehabilitatie 1922 wereldorganisatie voor doven - silent games Na WO II sport = weg naar herstel 1960 eerste internationale spelen voor gehandiapten. Paralypmpics Les autres (bewegingshandicaps)