E-learning Kwaliteitscriteria

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 TV media voor de kerken: een meerwaarde? Gouke v.d. Meulen  Wat is nu (technisch) mogelijk Wim van Dijk  Praktijk voorbeelden in de regio  Praktijk.
Advertisements

Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Innovatiematrix en functionaliteiten
Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.
Project ERASPOP Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Wat komt er zoal bij kijken?
1 Project BOL*ster; Businessmodel Bram Loog, AOC Raad 19 juni 2007.
Systeemintegratie in de zorg Introductie op het thema Bart Degryse.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Wat is een communicatieplan?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Vernieuwend vakmanschap
Ervaringen Implementatie in Nederland
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Langer doorwerken door oudere werknemers
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Sport & Bewegen in de Buurt Brengt gezond leven dichterbij.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Presentatie EduCheck SOML
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Docentvaardigheden ICT
Missie statement Het ter beschikking stellen van kennis en expertise ter bevordering van de arbeidsparticipatie van mensen met een grote afstand tot.
Een product of dienst verkopen
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
International experience
Open Universiteit Nederland
Transcript van de presentatie:

E-learning Kwaliteitscriteria Kwaliteitsbewaking specifiek gericht op elearning => bewustmaking van een aantal aspecten + toepassing ervan op ontwikkeling, aanbieden en onderhoud van opleiding en opleidingsmateriaal Betrokkenen zijn cursusontwikkelaars, ondersteuners leerproces en organiserende instantie in eerste fase kerngroep, later ev via elearning aan andere betrokkenen aanbieden langdurigen overdacht proces (vijf fasen nl. analyse, ontwerp en ontwikkeling, productie, afleveren en evaluatie) resulteert in aanpassing aan noden en behoeften van lerenden, verhoogd niveau van opleiding en verhoogde tevredenheid en betrokkenheid.

E-learning: enkele kenmerken Technologie-ondersteund leren Flexibel Aangepaste ondersteuning Attractief materiaal Actieve deelname Zelfcontrole Cursist staat centraal Kenmerken van elearning op een rij Technologie-ondersteund leren dw.z. pc en zijn mogelijkheden Flexibel b.v. synchroon (chat) en asynchroon (mail, forum) Aangepaste ondersteuning waarover nagedacht moet worden en geepland worden Attractief materiaal, niet zozeer lk die dmv aanwezigheid les bepaalt, andere elem. Spelen rol. Belangrijk zijn directe aanspreekstijl, korte zinnen, goede structuur, illustraties opnemen enz. Actieve deelname nastreven Zelfcontrole, cursist heeft veel zelf in de hand Cursist staat centraal, materiaal is gericht op cursist, is onderverdeeld in diverse elementen die hij kan volgen

Visie op leren: sociaal constructivisme Actief Constructief Cumulatief Doelgericht Reflectief Samenwerkend On ze visie op leren nogmaals toegelicht diverse elementen sluiten aan bij de mogelijkheden van elearning b.v. Actief, deelnemen aan cursus vereist actieve deelname, doorlopen van cursuselementen, lerende moet een aantal dingen doen om aangeboden informatie om te zetten in betekenisvolle materie Constructief want vereist uitwerken van aangeboden info en leggen van verbanden tussen nieuwe en reeds aanwezige kennis Cumulatief, wordt opgebouwd uit diverse elementen, al dan niet door cursist bepaald en maakt gebruik van voorkennis die lerende reeds bezit Doelgericht, cursist heeft zicht op cursus en verschillende delen en leren pas succesvol zal blijken als cursist zich bewust is van doel waarnaar gewerkt wordt Reflectief, niet zomaar alles doorlopen, ook aandacht voor verdieping, en verruiming Samenwerkend via chat, forum, ook teneinde attratiever te maken

Eerste fase van proces is analyse van huidige situatie => nascholingscursus en omgeving hier hebben we vanuit huidige cursus zicht op behoeften, doelgroep,… meerwaarde dmv elearning? Bv OSP organisatie en wetgeving Nakijken bv doelgroep, kenmerken van toepassing kan deel opgenomen worden binnen elearning, blended learning? Concept is input voor volgende fase

Doelgroep: definitie en kenmerken Huidige situatie Behoeften Doelgroep: definitie en kenmerken Cursus: doel Middelen en materiaal =>Concept Eerste fase van proces is analyse van huidige situatie => nascholingscursus en omgeving hier hebben we vanuit huidige cursus zicht op behoeften, doelgroep,… meerwaarde dmv elearning? Bv OSP organisatie en wetgeving Nakijken bv doelgroep, kenmerken van toepassing kan deel opgenomen worden binnen elearning, blended learning? Concept is input voor volgende fase

Algemene en specifieke leerdoelen Profiel van lerenden Inhoudselectie en inhoudsequentering Correct, volledig, functioneel, consistent en coherent Aandacht voor voorkennis en bekwaamheden en vertrouwdheid van lerenden met specifieke media meestal teamwork gezien kenmerken van elearning cursus zeer arbeidsintensieve bezigheid => ook hier afstemming en voorbereiding nodig bv vergadermomenten, communicatie cursusdoelen zijn specificaties van algemene doel, in termen van kennis, vaardigheden en attitudes die de cursist moet verwerven 1 cursus bestaat uit diverse elementen, modules, dit laat toe om te combineren bv schoolorganisatie en adm - alg inleiding voor verschillende niveaus geldig - toespitsen op 1 niveau 1 mix van elementen, modulaire opbouw cobineert afzonderlijke learning objects tot een doeltreffende leerprogramma

Keuze van middelen en media Ondersteuning Informatieoverdracht Regulatie van het leren Keuze van middelen en media Expositorisch, interactief, adaptief, communicatief Nieuw ontwikkelen of bestaande aanpassen Evaluatiestrategie Profiel van lerende voorkennis en ervaring van lerende zijn bepalend bv ongeïnformeerde hebben behoefte aan meer structuur interactie en feedback terwijl vaardige cursisten behoefte hebben aan meer vrijheid aangezien ze beter presteren in open leeromgevingen met mogelijkheid tot exploratie motivatie: invloed van samenwerking, coöperatief leren intrinsiek wordt ondersteund door leertaken die cursist uitdagen maar wel binnen bereik liggen extrinsiek bv waardering als persoon leerstijlen verschillen bv verbale versus beeldende stijl of visuele versus auditieve stijl, holistisch of analytisch metacognitie zijnde kennis van eigen voorkennis en activiteiten van zelfregulering Inhoud lijst van topics opstellen maar niet zonder voorbij te gaan aan andere facertten van ontwerp en ontwikkeling opletten voor herhaling en overlapping tenzij nodig bv complexe elementen hernemen in verschillende vormen, invalshoeken volledig: niet alleen elk element besproken maar ook elk element ten volle besproken dwz voldoende niveau van explicitering en uitleg (vragen zijn mogelijk maar te vermijden) consistent en consequent, belangrijk om te vermijden dat het geen geheel is maar overkomt als verbrokkelde en geïsoleerde info-elementen Ondersteuning info nl. vbn, tabellen, demonstraties regulatie: leerdoelen, introducties, vragen en oefeningen, kernbegrippen ! Initiatief hiervoor overlaten aan lerende dus niet opleggen want dan eerder hinderend

Verzamelen media en materiaal Ter beschikking stellen van materiaal Onderhouden cursus Uittesten Condities waaraan produkt moet voldoen klare bepaling van leerdoelen aangepaste manier van lesgeven klare structuur goede sequentie aangepaste timing klare comm en dialoog snelle terugkoppeling ondersteunende leeromgeving

Aankondiging Inschrijven Individualiseren Faciliteren Aankondiging cfr huidige cursussen met extra aandacht voor voordelen van elearning inschrijving via OTA biedt aantal voordelen bv automatische opvolging faciliteren dmv communicatie opzetten, terugkoppelen, ondersteuning voorzien begeleiders andere kenmerken bv geschreven communicatie belangrijker, vaardigheid om tot studie aan te moedigen, gelegenheid tot communiceren en interactie aanmoedigen

Identificeer doelen en leerdoelen Prestatiecriteria voor elk leerdoel Praktijk om doelen te bereiken Beoordelingsmethoden Terugkoppelingskanalen Criteria voor aanvaardbare prestatie Betekenis of interpretatie van data die voorkomen uit beoordeing van een institutionele setting bv cursisten of leraren teneinde info te verzamelen over hoe cursus verder kan uitgebouwd worden, aangepast worden bestaat uit 6 fasen

Aandachtspunten Doelgroep Toegangsvoorwaarden Doelen Perspectieven Timing Werkbelasting Leermateriaal Leeractiviteiten Evaluatieprocedure Prijs Inhoud

Mogelijke struikelblokken Bij cursist Zelfdiscipline Motivatie Beschikbaarheid Interactie Media Variatie Techniek en opbouw Inzetbaarheid Trainers Motivatie Coaching Tijdsintensief Omgevingsfactoren Investeringen Misvattingen Opleidingscultuur Bij cursist Zelfdiscipline want individueel georienteerd Motivatie intrinsieke n extrinsiek Beschikbaarheid pc voor deelnemers Interactiecontact op andere wijze inzetten bv forums benutten Media Variatie in media en hoe men media gebruikt Techniek en opbouw complexe structuur ipv lineair of boomstructuur Inzetbaarheid bepaalde vaardigheden worden beter op andere manier aangeleerd, niet alles lukt Trainers Motivatievan de trainer Coaching vraagt inlevingsvermogen, kennis van technologieën en lexibiliteit Tijdsintensief Omgevingsfactoren Investeringen s Misvattingen opletten voor overschatten van ict, niet zomaar sprong voorwaarts Opleidingscultuur hebben cursisten weerstand tegen pc bv

Meerwaarde Anytime, anywhere, anyone Kostenbesparing Just-in-time Individueel leren Samenwerking en interactiviteit Minder intimiderend Anytime, anywhere, anyone Kostenbesparing bv huur lokalen, verplaatsingsonkosten, tijdsbesteding van trainer verschuift Just-in-time Individueel leren individueel traject op eigen tempo Samenwerking en interactiviteit in één pakket Minder intimiderend, drempelverlagend bv niet naar opleidingscentrum gaan => struikelblokken wegnemen en rekening houden met alle factoren die rol kunnen spelen

Kritische succesfactoren Kennis Draagvlak Financiën Competenties Flexibiliteit Kennis over de alternatieven, over de impact van elearning op de organisatie en de mensen en kennis over de leveranciers van de elearningcomponenten draagvlak financieën worden pas in latere fase terugverdiend na eerste grote injectie competenties van team bestaande uit ontwerpers, pedagogen, software programmeurs, grafische deskundigen flexibiliteit gezien snel veranderende technologie en nascholingen

Voorbeelden Europace Trainingtools Intermedia Opikanoba

Planning