Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Advertisements

1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Doublet deel 1 – de basis.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Van agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning
Casus kennistafel buisleidingen 30 oktober 2009 Casus deel 1 Probleembeschrijving.
De levensverzekering (Deel 3)
Verbouwing Radboud Centraal Annet Elzenaar - Corio Bas Corstiaensen - BAM Utiliteitsbouw 18 maart 2014.
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Invloed op je eigen “knip”
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
Inkomen les t/m Begrippen Duurzame ontwikkeling In behoeften van mensen voorzien op een manier, die ook goed is voor toekomstige generaties.
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Onderzoeken naar staat van de woningen
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Fijn stof in de veehouderij: de theorie
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Pensioenverzekeren over de grens
Agrarisch UVO Noord-Brabant Rob Segers Bureau Handhaving Juridische Zaken en Beleid 6 oktober 2011.
Werkgroep Kavel overschrijdende investeringen
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
De nieuwe werkkostenregeling
Megastallen en Milieu Megastallen en IPPC 1.
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
BMF en MLvC Wet Geurhinder en Veehouderij 3 juni 2008 Wim Verbruggen.
BMF Wet Geurhinder en Veehouderij 28 februari 2008 Wim Verbruggen.
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Betaalbaarheid in de regio Rotterdam.
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Uitvoeringsplan september 2012.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Hervorming langdurige zorg
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Chijnsgoed en Oosterikse heide 24 november
V AN STAL NAAR BORD Bij deze publicatie komen van alles en nog wat over de vee houderij.
Doelmatigheid van maatregelen Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
COMPONENTA. Een geurprobleem Groot aantal geurklachten Geen overtreding van de vergunning Nieuw onderzoek uitgevoerd Geur moet een factor 4 omlaag.
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
19 april *1985 Brochure Veehouderij en Hinderwet *1985 Rapport 46 uit de publicatiereeks lucht *1996 Richtlijn Veehouderij en Stankhinder *2005.
Besluit Emissiearme Huisvesting Schakeldag 21 juni 2016 Noortje Arkesteijn Marco Busscher.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Herman Litjens specialist omgeving
Opstart Voorstellen Wat regels Het project Waar vind ik wat (wikiwijs)
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
RijnlandRoute 1 november 2012 Welkom en kennismaking
Opstart Het project Waar vind ik wat (wikiwijs)
19 april 2007.
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Dijkversterking Durgerdam (gevoeligheidsanalyse waterstanden en golven) Richard Jorissen, Matthijs Bénit en Ben Castricum 16 maart 2018.
Plattelandswoning mr. Krijn de Ruijter 26 juni 2018 Schakeldag.
Beoordeling investeringen
(Verlengd) afkopen van de canon
FISCAAL OVERGANGSRECHT
Op tijd beginnen en volhouden
Pilot Geurmonitoring Vianen gemeente Cuijk 2014/2015
Transcript van de presentatie:

Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart

Inhoud 1. Stankoverlast en klachten 2. De feiten:  vergunningen, wettelijke normen  berekende geursituatie in beeld 3. Geurbeleving  geurberekening 4. Mogelijkheden om de geursituatie te verbeteren 2

Geurklachten Wat is de bron?  varkenshouderij  nertsenhouderij 3 Wanneer?  windstil weer  zomer  zuid-zuidoosten wind Geurwolk blijft hangen en drijft Hoge Akkers in

Hoeve 3 (varkenshouderij) Huidige geursituatie (vergund) voldoet niet aan de wettelijke norm = 3 odour units max. geurbelasting op woningen voldoet wel aan advieswaarde voor aanvaardbaar woon- en leefklimaat = 5 odour units max. geurbelasting op woningen  Varkenshouderij kan bron geurklachten zijn, in de huidige situatie  toekomst? Nieuwe vergunning? 4

(Hoeve 3 varkenshouderij) Toekomstige geursituatie Nieuwe vergunning, met biologische luchtwasser emissiereductie  odour units voldoet wel aan de wettelijke norm = 3 odour units max. geurbelasting op woningen voldoet wel aan advieswaarde voor aanvaardbaar woon- en leefklimaat = 5 odour units max. geurbelasting op woningen  geursituatie verbetert  vraagteken of varkenshouderij bron geurklachten kan zijn 5

(Maastrichterweg nertsenhouderij) Huidige geursituatie voldoet aan de wettelijke afstand = 250 meter voldoet wel aan de “wettelijke norm” = 3 odour units max. geurbelasting op woningen berekend nav. metingen proefstal (rapport emissiefactor, Wageningen Universiteit)  Nertsen bron geurklachten ??? Volgens deze berekeningen niet. 6

Cumulatie geur / Achtergrondbelasting varkenshouderij+nertsenhouderij + alle veehouderij binnen 2 km Geursituatie (huidig) achtergrond geurbelasting 0- 6 odour units goed woon- en leefklimaat  cumulatie is niet de oorzaak van geurhinder 7

Geurberekeningen  geurbeleving geurberekeningen: er zou geen probleem met geurhinder moeten zijn 8 werkelijkheid: wel geurhinder en klachten Hoe kan dat?  geurberekeningen niet adequaat: rekenen situaties lage windsnelheid niet goed door beoordeling hinder - leefklimaat gaat uit van gemiddelden voor Nederland  onterecht systematiek wetgeving moet aangepast = lange termijn

Mogelijkheden om de geursituatie te verbeteren 9 Vraag hier is:  is het geurprobleem Hoge Akkers op te lossen? Antwoord:  Varkenshouderij:  bedrijf staat op ‘slot’: mag emissie niet uitbreiden, moet reduceren  nieuwe situatie: “best beschikbare techniek”: biologische luchtwasser 70% geurreductie op een deel van de stallen  toepassen van luchtwasser op bestaande stallen kan (nog) niet afgedwongen worden  verdere reductie: moet als het bedrijf wil ontwikkelen  op de langere termijn, als de veehouder ontwikkelt/onderneemt

Varkenshouderij best beschikbare techniek 10

Mogelijkheden om de geursituatie te verbeteren 11 Vraag hier is:  is het geurprobleem Hoge Akkers op te lossen? Antwoord:  Nertsenhouderij:  voldoet aan de wettelijke normen en niet wettelijke berekende geurbelasting in odour units.  past “best beschikbare techniek” toe: mestschuiven in goot onder de kooien, open houderijsysteem, natuurlijke ventilatie  geen technieken beschikbare voor verder reductie  toepassen luchtwasser kan alleen bij dichte stal met centrale mechanische ventilatie: is in ontwikkeling  toepassen van nieuwe techniek kan (nog) niet afgedwongen worden  met ingang van geen pelsdieren meer gehouden

Nertsenhouderij best beschikbare techniek 12

Conclusies geurklachten  terecht, bij wind stil weer  geurberekening onderschatten geurbeleving => systematiek wet aanpassen veehouderijen  voldoen aan geurnormen  best beschikbare techniek worden toegepast verdergaande emissiereductie niet afdwingbaar verbod houden pelsdieren 2024  over 10 jaar geurprobleem opgelost korte termijn:  gemeente in overleg met netsenhouder of nog geurreductie mogelijk is (vrijwillig): management, bedrijfshygiëne, vaker schuiven …….. 13

Tot slot Mogelijkheden beperkt en weinig perspectief op verbetering geursituatie op korte termijn Gemeente kan geurnormen aanscherpen:  veehouderij heeft rechten: wet kent geen saneringsverplichting: veehouderij hoeft niet direct aan aangescherpte normen te voldoen alleen als bedrijf ontwikkelt moet normoverschrijding terug worden gebracht (50% regel in wet)  saneren door uitkopen van het bedrijf: veel geld mee gemoeid  biedt geen soelaas voor Hoge Akkers 14