Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart
Inhoud 1. Stankoverlast en klachten 2. De feiten: vergunningen, wettelijke normen berekende geursituatie in beeld 3. Geurbeleving geurberekening 4. Mogelijkheden om de geursituatie te verbeteren 2
Geurklachten Wat is de bron? varkenshouderij nertsenhouderij 3 Wanneer? windstil weer zomer zuid-zuidoosten wind Geurwolk blijft hangen en drijft Hoge Akkers in
Hoeve 3 (varkenshouderij) Huidige geursituatie (vergund) voldoet niet aan de wettelijke norm = 3 odour units max. geurbelasting op woningen voldoet wel aan advieswaarde voor aanvaardbaar woon- en leefklimaat = 5 odour units max. geurbelasting op woningen Varkenshouderij kan bron geurklachten zijn, in de huidige situatie toekomst? Nieuwe vergunning? 4
(Hoeve 3 varkenshouderij) Toekomstige geursituatie Nieuwe vergunning, met biologische luchtwasser emissiereductie odour units voldoet wel aan de wettelijke norm = 3 odour units max. geurbelasting op woningen voldoet wel aan advieswaarde voor aanvaardbaar woon- en leefklimaat = 5 odour units max. geurbelasting op woningen geursituatie verbetert vraagteken of varkenshouderij bron geurklachten kan zijn 5
(Maastrichterweg nertsenhouderij) Huidige geursituatie voldoet aan de wettelijke afstand = 250 meter voldoet wel aan de “wettelijke norm” = 3 odour units max. geurbelasting op woningen berekend nav. metingen proefstal (rapport emissiefactor, Wageningen Universiteit) Nertsen bron geurklachten ??? Volgens deze berekeningen niet. 6
Cumulatie geur / Achtergrondbelasting varkenshouderij+nertsenhouderij + alle veehouderij binnen 2 km Geursituatie (huidig) achtergrond geurbelasting 0- 6 odour units goed woon- en leefklimaat cumulatie is niet de oorzaak van geurhinder 7
Geurberekeningen geurbeleving geurberekeningen: er zou geen probleem met geurhinder moeten zijn 8 werkelijkheid: wel geurhinder en klachten Hoe kan dat? geurberekeningen niet adequaat: rekenen situaties lage windsnelheid niet goed door beoordeling hinder - leefklimaat gaat uit van gemiddelden voor Nederland onterecht systematiek wetgeving moet aangepast = lange termijn
Mogelijkheden om de geursituatie te verbeteren 9 Vraag hier is: is het geurprobleem Hoge Akkers op te lossen? Antwoord: Varkenshouderij: bedrijf staat op ‘slot’: mag emissie niet uitbreiden, moet reduceren nieuwe situatie: “best beschikbare techniek”: biologische luchtwasser 70% geurreductie op een deel van de stallen toepassen van luchtwasser op bestaande stallen kan (nog) niet afgedwongen worden verdere reductie: moet als het bedrijf wil ontwikkelen op de langere termijn, als de veehouder ontwikkelt/onderneemt
Varkenshouderij best beschikbare techniek 10
Mogelijkheden om de geursituatie te verbeteren 11 Vraag hier is: is het geurprobleem Hoge Akkers op te lossen? Antwoord: Nertsenhouderij: voldoet aan de wettelijke normen en niet wettelijke berekende geurbelasting in odour units. past “best beschikbare techniek” toe: mestschuiven in goot onder de kooien, open houderijsysteem, natuurlijke ventilatie geen technieken beschikbare voor verder reductie toepassen luchtwasser kan alleen bij dichte stal met centrale mechanische ventilatie: is in ontwikkeling toepassen van nieuwe techniek kan (nog) niet afgedwongen worden met ingang van geen pelsdieren meer gehouden
Nertsenhouderij best beschikbare techniek 12
Conclusies geurklachten terecht, bij wind stil weer geurberekening onderschatten geurbeleving => systematiek wet aanpassen veehouderijen voldoen aan geurnormen best beschikbare techniek worden toegepast verdergaande emissiereductie niet afdwingbaar verbod houden pelsdieren 2024 over 10 jaar geurprobleem opgelost korte termijn: gemeente in overleg met netsenhouder of nog geurreductie mogelijk is (vrijwillig): management, bedrijfshygiëne, vaker schuiven …….. 13
Tot slot Mogelijkheden beperkt en weinig perspectief op verbetering geursituatie op korte termijn Gemeente kan geurnormen aanscherpen: veehouderij heeft rechten: wet kent geen saneringsverplichting: veehouderij hoeft niet direct aan aangescherpte normen te voldoen alleen als bedrijf ontwikkelt moet normoverschrijding terug worden gebracht (50% regel in wet) saneren door uitkopen van het bedrijf: veel geld mee gemoeid biedt geen soelaas voor Hoge Akkers 14