M55 IJmeerlijn Perspresentatie Mott MacDonald

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Smart Grids bekijken als systeem Ronald Serné. Het probleem.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
Investeringsbudget Landelijk Gebied Kelvin Broersen, gebiedscoördinator 16 april 2009 ”400 miljoen binnen 7 jaar”
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
ING HOUSE ROUTEBESCHRIJVING Amstelveenseweg KL Amsterdam
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
Presentatie Vroonermeerbos
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Growing green Naar een groene gebiedsontwikkeling en inpassing van de A6 Pieter Dijckmeester Projectdirecteur RVOB Expertmeeting 21 november 2013.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Recreatieve betekenis van de EHS
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Onze wereld vraagt erom. All electric W&R Groenwoning Dasja Wickenhagen 24 november 2011.
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Raadscommissie gemeente Maasdriel 11 november 2009
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Spoorzone, ambitie-niveau
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
1Gemeente Leidschendam-Voorburg1 Project Venestraat en omgeving 9 september 2013.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Ombouw Amstelveenlijn
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
Uitvoeringsplan september 2012.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Informatiebijeenkomst gebiedsontwikkeling NDSM-werf
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Mierlo - Helmond (spits)
Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
Duurzame ontwikkeling in Haarlemmermeer Nurullah Gerdan, beleidsadviseur Duurzaamheid Presentatie Gemeente Lansingerland.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Baten ondergrond Drechtsteden Martijn Blom en Mark in ‘t Veld.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Accommodatie Lange en korte termijn 1. Lange termijn tot 2025 Uitbreiding en verbetering faciliteiten zoals: 1. Soos 2. Kleedkamers 3. Fitness Bevinden.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Locatiestudie brede school kern Zeeland
Plaats hier de titel van de presentatie Hoorzitting 10 maart 2006
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Samen sterk!.
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Samen sterk!.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

M55 IJmeerlijn Perspresentatie Mott MacDonald 23 september 2011 Ido Croese – projectdirecteur Mott MacDonald MNO Vervat, HTM Consultancy, Balancia, EconoVision, P&PC, BACA, Zwarts & Jansma

Het M55 team Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

De M55 metro oplossing Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Slim gebruik maken van wat er al ligt Vervoersconcept Kostenbesparend en Betrouwbaar Optimaal gebruik van bestaand Amsterdams metronetwerk Volgt kortst mogelijke route (takt aan bij Diemen-Zuid) Hoge frequentie: in spits 16 voertuigen/uur per richting, Combinatie met Gaasperplaslijn: 24 metro’s /uur in Amsterdam Zuid Gaat uit van ontvlechting Amsterdamse metro: hoge betrouwbaarheid, verbeterde service en korte wachttijden Slim gebruik maken van wat er al ligt Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Vervoersconcept Stapsgewijze ontvlechting en uitbreiding 2011: Huidige situatie Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Vervoersconcept Stapsgewijze ontvlechting en uitbreiding 2018: Inkorten lijn 51 Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Vervoersconcept Stapsgewijze ontvlechting en uitbreiding 2018: Start lijn 52 Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Vervoersconcept Stapsgewijze ontvlechting en uitbreiding 2025: Omklappen metronet M55 tot IJburg Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Vervoersconcept Stapsgewijze ontvlechting en uitbreiding 2030: M55 tot Almere Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Vervoersconcept Frequenties in de spits 16x uur 8x uur keren 16x uur Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Vervoersconcept Hogere vervoerswaarde Reizigersaantallen per dag Locatie PRA Regiorail (trein) M55 Metro IJmeerverbinding 52.400 54.400 Hollandse Brug 76.200 86.100 Totaal 128.600 140.500 Vervoerberekeningen WAA: Reizigers per dag Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

M55 ontsluit M55 ontsluit bestaand en nieuw stedelijk gebied M55-IJmeerlijn kenmerkt door ontsluitend karakter met veel stops: Twee ondergrondse metrostations in IJburg 2 Drie nieuwe bovengrondse stations in Almere (+ Almere Centrum) Ruimte in ontwerp voor toekomstige uitbreiding aantal stations M55-IJmeerlijn aanvullend op, en niet concurrend met, verbindende NS-lijn over Hollandse Brug (Bron: Studio Kasterman) Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

M55 behoudt Tunneloplossing goed voor natuur, recreatie en cultuurhistorie Tunnel onder IJmeer verbetert ecologische waarden Ontziet Unesco Fort Pampus en landschapsmonument Behoud van open karakter van het IJmeer Geen belemmering voor sterke groei waterrecreatie Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

M55 is ingepast Uitstekende ruimtelijke inpassing Diemen: bundeling met NS-spoor + nieuwe fietsverbinding tussen Diemertrekvaart en IJburg IJburg: woon- en leefklimaat onaangetast door ondergrondse passage In Almere bovengronds door groene corridor op afstand van woningen Almere-Centrum krijgt metrostation naast NS-station Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

M55 is innovatief Innovatieve concepten: station Middeneiland Eerste Sail-and-Ride (S+R) station ter wereld op IJburg Aanmeren met eigen boot of overstappen op watertaxi Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

M55 tracé Pampus West: Focus op ontspanning Wonen Leisure + recreatie Pampus Boulevard: Ontspannen aan het water Leisure + recreatie Wonen Esplanade Pampus Sportpark: Sport en ontspanning in het groen Sportvelden Wandelen en recreëren Stadspark Pampus Centrum: Nieuw stadsdeelcentrum Wonen Werken Leisure IJland: Exclusief en duurzaam wonen Beperkte woningbouw Wonen aan het water Pilot voor Almere Principles Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

M55 is katalysator M55: katalysator Schaalsprong Almere Uitbreiding Almere in Pampus vraagt om andere identiteit Almere Nadrukkelijker onderdeel van Metropoolregio Amsterdam Creëer mooie stedelijke omgeving en dynamisch leefmilieu, met groot aanbod faciliteiten en evenementen Steenworpafstand van Amsterdam, uitstekend bereikbaar met metro Hoogstedelijk programma (Pampus 22.000 woningen) en exclusief wonen aan water op Pampus IJland (3.000 woningen). Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Business case Fasering aanleg M55 Fase 0: Hoofdspoor oplossingen Fase 1: Zuidas - IJburg Fase 2: Zuidas – Almere Fase 3 (optie): Uitbreiding tot Weerwater Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Business case Investeringsraming PRA M55 € 4,45 mld € 3,20 mld WAA opslagen M55 opslagen Incl. besparingen € 4,45 mld € 3,20 mld € 2,88 mld € 2,51 mld Alle bedragen zijn inclusief BTW Kosteneffectiviteitsanalyse M55 Verbeteringen t.o.v. PRA (in miljoen euro, prijspeil 2011) Kosten t.o.v. PRA € 1.112 Bereikbaarheid t.o.v. PRA € 19 Exploitatie OV t.o.v. PRA € 494 Exploitatie grond t.o.v. PRA € 988 Totale Netto Contante Waarde € 2.613 Kosteneffectiviteitsanalyse uitgevoerd door WAA Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Business case M55: laag risicoprofiel Mogelijkheid tot fasering en flexibiliteit Onafhankelijkheid van andere projecten Hoge maatschappelijke aanvaardbaarheid Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

Maatschappelijke effecten Positieve score op 33 criteria t.o.v. PRA Exploitatie: Infrastructuur: Transportkwaliteit: Ruimtelijke inpasbaarheid: Milieukundige inpasbaarheid: ++ + Betrouwbaar – Realistisch – Aantrekkelijk

M55 IJmeerlijn Betrouwbaar Realistisch Aantrekkelijk

Meer informatie op www.M55.nl

M55 Fase 0

M55 Fase 1

M55 Fase 2

M55 Fase 3