Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De nieuwe werkelijkheid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Flipping the classroom
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Stichting Dijk van een Kust
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
leerlingen te leren hoe ze kunnen leren tegemoet te komen aan de behoefte van begaafde leerlingen om meer en diepere kennis op te doen over speciale thema’s.
<Naam spreker en school/ gemeente
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Drieslag functioneel rekenen
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Wat vooraf ging… Regionale stimuleringsregeling Samenwerking met milieu educatie centra Communicatiemiddelen –NME-krant –Persberichten.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Welkom.
Datum Naam school Naam presentator
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Het werken met portfolio
Competentiegericht leren vmbo
“Passend onderwijs op maat”
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Burgerinitiatieven.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Presentatie EduCheck SOML
Curriculum gespreksvaardigheid
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
VMBO BB-KB-GL-TL lesuren (100 SBU)
Presentatie Rode Bosbes
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
Transcript van de presentatie:

Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story

Doel van het project Watereducatie Leerlingen ‘waterbewust’ te maken en hen te leren over het water (in alle facetten) in hun directe omgeving en het gebruik ervan. Het educatieve waterprogramma moet er tevens voor zorgen dat leerlingen weten welke instanties verantwoordelijk zijn voor en actief zijn op de diverse aspecten van waterbeheer. Het programma moet de interactie tussen jongeren en deze instanties stimuleren.

 Wat vooraf ging!  Inventarisatie van het bestaande materiaal in Zuid-Holland The continuing story

 Wat vooraf ging!  Inventarisatie van het bestaande materiaal in Zuid-Holland  Onderzoek naar wensen van het onderwijs The continuing story P.O - Passend bij de les - Aanbodgericht (het wordt aangeboden) - Snel + gemakkelijk in gebruik - Buiten + beleven V.O. - Passend bij de les / theorie - Ervaren, beleven, doen (praktisch; VMBO) - Buiten

 Wat vooraf ging!  Zondag 2009 Gekozen voor ontwikkeling materiaal Slootonderzoek The continuing story

 Wat vooraf ging!  Zondag 2009 Gekozen voor ontwikkeling materiaal Slootonderzoek  Start ontwikkeling leerlijn Water in Zuid- Holland The continuing story

En in 2011 gebeurde dit!!!!!!

De Watervlo Bezoekers- aantallen Locatie Basisschool- leerlingen Bezoekers open dagen Totaal Alblasserdam Delft Den Haag Drechtsteden Maassluis Schiedam Vlaardingen Totaal

Leerlijn Water in Zuid- Holland 2011 Leerlijn Water

Thema’s; Waterkwaliteit en kwantiteit leerlijn

Thema’s; Waterkwaliteit en kwantiteit Aandachtsgebieden Leven in en om het water Watergebruik door de mens Droge voeten leerlijn

Thema’s; Waterkwaliteit en kwantiteit Aandachtsgebieden Leven in en om het water Watergebruik door de mens Droge voeten Verdeling in 4 niveaugroepen kennis vaardigheden houding leerlijn

Ontwikkeling Slootonderzoek - Het materiaal Leerlijn Kikkerpad Water leeft! WereldWijdWater

Ontwikkeling Slootonderzoek - Het materiaal - De cd Leerlijn Kikkerpad Water leeft!

Ontwikkeling Slootonderzoek - Het materiaal - De cd - Flyer Leerlijn Kikkerpad Water leeft!

Kick-off 23 mei Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off

Ontwikkeling Droge Voeten De waterschappen doen vol mee!!!! Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

Ontwikkeling Droge Voeten Uitgangspunten aansluiten op bestaande methodes (waterkwaliteit) en kwantiteit of delen vervangen van bestaande methodes de bestaande leerlijnen waaronder die van Zuid-Holland meenemen bestaande producten van de waterschappen incl Excursies inhoud lesstof vertalen naar regio. In dit geval het gebied van de drie waterschappen in Zuid Holland. Bijvoorbeeld toelichten aan de hand van de belangrijke hotspots in Zuid Holland. inhoud: de gevolgen van het klimaat voor de waterkwantiteit (te nat en te droog!) en de waterveiligheid (Deltaprogramma) moeten worden meegenomen in het aanbod Bevat een duidelijke handleiding en middelen voor docent om zelf les uit te voeren Bevat een praktijkgedeelte waar de leerlingen in contact komen met de experts Bevat een activiteit om de meningsvorming/keuzevaardigheid van de leerlingen te ontwikkelen Wordt gebruik van de moderne digitale middelen, zoals het smartboard. Wat kunnen kinderen/huishoudens zelf doen? Waar blijft het regenwater? Welke waterschappen en gemeentes stimuleren het afkoppelen van regenpijpen, minder verharding etc? Verspreiding ook via andere kanalen dan NME’s zoals: watereducatie.nl, wikiwijs, waterschapspagina’s, (en waar nog meer informatie gehaald wordt door leraren) zichtbaarheid van de waterschappen in lesprogramma met eigen gebied/projecten, naamvermelding en logo's Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten meenemen bestaande producten van de waterschappen incl Excursies de gevolgen van het klimaat voor de waterkwantiteit (te nat en te droog!) en de waterveiligheid (Deltaprogramma) moeten worden meegenomen Bevat een activiteit om de meningsvorming/keuzevaardigheid van de leerlingen te ontwikkelen

Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. - opdrachten laten uitvoeren waarbij ze nadenken over de toekomst van ZH, het leven in de badkuip, Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. - opdrachten laten uitvoeren waarbij ze nadenken over de toekomst van ZH, het leven in de badkuip, - het inpassen van het bestaande lespakket "Droppie als dijkwacht" met ondersteuning van een dijkinspecteur. Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. - opdrachten laten uitvoeren waarbij ze nadenken over de toekomst van ZH, het leven in de badkuip, - het inpassen van het bestaande lespakket "Droppie als dijkwacht" met ondersteuning van een dijkinspecteur. Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten Organiseren van een eenmalig debat!

Samenwerking onderling

Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken?

Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen

Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen - het Watermuseum (ex-tripleE) - vraag: Wil je nog gebruik maken van?

Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen - het Watermuseum (ex-tripleE) - vraag: Wil je nog gebruik maken van? - Zuid-Holland werkt met water leeft-nieuw-lesmateriaal-voor-nme-centra-in-zh/

Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen - het Watermuseum (ex-tripleE) - vraag: Wil je nog gebruik maken van? - Zuid-Holland werkt met water - vraag; Helpen bij het maken van een zo concreet mogelijke instructie voor water- en deltabedrijven opstellen. leeft-nieuw-lesmateriaal-voor-nme-centra-in-zh/

Samenwerking