Ter gelegenheid van het ske symposion 1-10-2009.  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

Opkomen voor jezelf.
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Veilig Internet Volgende
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
toolbox deco-procedure
Alzheimer Een haperend geheugen
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Moeder komt met kind praktijk binnen rennen: moeder in paniek en kind hard huilend; Je ziet een buil op het voorhoofd..
Hoe kun je Geloven? 1.
Johari venster & feedback
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Persoonlijk worden.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Muziek: Nana Mouskouri Roses love Sunshine
“Op een dag...”.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
De 10 geboden Ik ben de Here God. Ik ben jouw God. Ik wil altijd voor jou zorgen. Hou daarom van Mij het meeste. Maak geen beeld van God. Gebruik de naam.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Praten is zilver zwijgen is goud.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Budget Challenge Workshop 2015
Patiënten kunnen artsen beter
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Heel interessant !.
HOE DOE IK EEN SUCCESVOLLE DEBRIEFING NA MIJN MYSTERY VISIT? Global Mystery Customer Research.
voor familie en vrienden van
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Altijd online!.
Onze doelen en visie in beeld
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Musik: EnyaPowerpoint de jean de jean Ga uw weg zonder spoed of haast en probeer de vrede in jezelf te vinden.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Dagdeel 3 conflicthantering
HET MOOISTE GESCHENK Het mooiste geschenk Muziek: Nana Mouskouri- Roses love Sunshine.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
LOB zeven stappen naar succes
Hans van Santen, huisarts hoofdredacteur Medisch Contact
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie 7e les.
Transcript van de presentatie:

Ter gelegenheid van het ske symposion

 1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond  En 450 in zitting. ◦ 360 ongegrond ◦ 200 gegrond ◦ Bron jaarverslag 2008 tuchtcolleges

 50 % gemiste diagnose  20 % verklaringen en geheimhouding  20 % onvoldoende zorg  10 % overige

 20% afgifte van verklaringen  45% communicatiestoornissen  20% het missen van de diagnose  5% overigen

 Huisartsen 25%  Psychiaters 13%  Alle anderen ca 5%

 Indien er iemand overlijdt nadat hij/zij gezien is door een arts dan is er een tendens om deze arts als schuldig te zien.  De discussie gaat dan over eerder verwijzen en te lang in eigen beheer houden onderschatten van de ernst e.d.

 De specialist zegt “als uw geliefde eerder gekomen was dan had ik wat kunnen doen”  De familie hoort “de huisarts heeft te laat ingestuurd of verwezen

 Aan elk contact met de post of de praktijk zit een voorgeschiedenis.(zie casus 1)  Die voorgeschiedenis heeft altijd een kleur en is soms uiterst subjectief.

 De patiënt is vaak blanco in ervaringen maar heeft wel een zekere vooringenomenheid.  De post houdt af.  De post komt nooit.  Ik moet ze overtuigen dat het erg is.  De post is er voor mij.  Ik bepaal wat spoed is.  De post is defensief.  Ik zie wel wat ze zeggen

 De patiënt kent de praktijk en heeft over het algemeen een positief beeld van de assistente en de arts.  De praktijk kent de patiënt,jij wel, jij niet en jij alweer.  De praktijkregels zijn duidelijk en de patiënt weet wanneer hij er van afwijkt.

 De slimme assistente peilt de stemming (kleur) van de patiënt.  De slimme assistente begint niet formeel als de kleur donkerzwart is.  De slimme assistente probeert eerst de angel eruit te halen. Wat zit er dwars?  De slimme assistente verbindt snel door als dat niet lukt.

 Hulpvragers in paniek weten de postcode niet en zeker niet het bsn.  Zeg hulp toe op de schreeuw kan de dokter onmiddellijk komen en begin dan pas met triageren.  Administratieve gegevens hebben geen voorrang in de triage

 De slimme arts begint met luisteren na een open vraag bv.. Ik hoor dat er problemen zijn vertel eens.  De tijd die dit kost scheelt je een klacht  Nodig de patiënt uit voor een gesprek als hij is uitverteld, liefst op de praktijk maar soms ook thuis bij de patiënt.  Verdedig je niet bij een boze patiënt. Hij hoort je niet.

 Geef toe dat er iets is misgegaan  Praat niet over fouten maar inschattingen die je gemaakt hebt en dat het daarin misgegaan is.  Bespreek de mogelijkheden om het goed te maken. Communiceer eventueel met specialisten. Zoek het slachtoffer op in het ziekenhuis etc.  Hoe eerder hoe beter. Je voorkomt dan het buren en familiecircuit.

 Let dan op je dossier.  Vul het uitgebreid in  Breng geen veranderingen aan  Maak samenvattingen van gesprekken en acties die je ondernomen hebt.  Let op de S van de soep-notering.  Bied altijd een gesprek aan ook al wil de patiënt dat niet.

 Neem contact op met een jurist die deskundig is op dit gebied.  Ga altijd naar de zitting.(het college is ijdel)  Wees jezelf en geef toe als je een fout gemaakt hebt.  Het college weet dat huisartsen werken vanuit de waarschijnlijkheid en dat er inschattingsfouten mogelijk zijn.

 Maar inzet, gedrags en attitudemissers worden bestraft.