Samenwerken in Brede School Binnenstebuiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing MHR Bodegraven.
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Voorschool voor iedereen
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Presentatie gemeente Beek
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Een kijkje op ‘het SchatRijk’ evangelische basisschool Zaandam Dovenetelweg CJ Zaandam T E. W. hetschatrijk.nl.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Wat is Passend Onderwijs
De waarde van cultuureducatie
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Harmonisatieplannen kabinet
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
TOM keurmerk Marius Berendse.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
1zorg-route.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo
Even voorstellen Anja Hol
Het werken met portfolio
Fasenonderwijs Ouderavond 29 maart September 24, 2014Titel van deze presentatie2 Jaargroepen en fasegroepen  Regulier De Wendakker  groep 1kleuterfase.
Onderwijs op de Masten in
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Ouderavond Groepsorganisatie
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
IKC Klarendal.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Freekids Kinderopvang
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Presentatie voor teams Oktober 2018
Samenlevingsschool / KC
Onderwijs anders organiseren zodat uitdagingen zoals krimp, lerarentekort en talentontwikkeling, het hoofd geboden kunnen worden 5 en 7 februari 2019 SWV.
Transcript van de presentatie:

Samenwerken in Brede School Binnenstebuiten “Gluren bij de buren” Samenwerken in Brede School Binnenstebuiten

Agenda Maatschappelijke ontwikkelingen De start van de Brede school Visie Aandachtspunten bij de start Voortgang De partners Vragenronde Afsluiting

2a. Onderwijsontwikkeling in Nederland Voor 1985 Peuterspeelzaal Kleuterschool Lagere school Na 1985 Peuterspeelzaal Basisschool Na 2000 Opvang Psz of Opvang Basisschool TSO Basisschool Opvang Brede school Opvang Psz Basisschool Opvang

Integraal kindcentrum 0-12 jaar De brede school is een samenwerkingsverband tussen partijen die zich bezighouden met opgroeiende kinderen. Doel van het samenwerkingsverband is om de ontwikkelingskansen van de kinderen te vergroten en een doorlopende en op elkaar sluitende opvang te bieden. Brede school Opvang Psz Basisschool Opvang Brede school Voorschoolse voorziening 0-4 Basisschool Naschools Brede school 0-12 jaar Integraal kindcentrum 0-12 jaar Integraal kindcentrum is een voorziening voor kinderen van 0-12 waar ze gedurende de dag komen om te leren, spelen, ontwikkelen en ontmoeten. Het centrum biedt een dagprogramma. (Whole child approach) Schoolse formele ruimte is niet genoeg voor volwaardige ontwikkeling. Schoolse omgeving moet versterkt worden met andere omgevingen: sport, cultuur, natuur: informeel leren.

De start! Februari 2007 Partners: basisschool, Zonnekinderen, Stichting Spel, gemeente Lingewaard. Inventarisatie (interviews, vragenlijsten)

Visie, uitgangspunten Het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar. Het creëren van een doorgaande lijn voor kinderen 0-12 jaar. Het bieden van dagarrangementen. Het vervullen van een “buurtfunctie”.

Planning nieuwbouw (concept, bouwnotitie, gebouw, inrichting Capaciteit Positie peuterspeelzaalwerk Samenwerking Beheer en exploitatie Ambities van m.n. gemeente Communicatie en PR

Voortgang Visiedocument Realiseren van de Nieuwbouw (1-1-2011) Beheerplan (vereniging van gebruikers) Communicatieplan (gezamenlijke Nieuwsbrief) Opstellen werkplan (werkgroep)

De Boemerang Onderwijs met het oog op morgen. Ontwikkelingen: Adaptief onderwijs (autonomie, relatie en competentie) Invoering ict Zelfstandig leren Passend onderwijs Arbeidsmarkt Onderwijs in de 21e eeuw

Teamonderwijs op maat Onderwijs krachtige Per- Organi- soneel satie leer omgeving Per- soneel Op maat

1. Een onderwijsteam Team van leerkrachten, onderwijsassistenten, klassenassistenten en specialisten. Ieder zijn deskundigheid en kwaliteit Gezamenlijk voor alle kinderen. Vanuit basisgroep naar instructiegroep Indeling in klaslokalen wordt verlaten. De leraar andere rol

2. Instructie op maat Afstemming op de onderwijsbehoefte van de leerling Instructiegroepen flexibele schoolorganisatie en flexibele mensen 1-zorgroute (SEO, spelling)

Krachtige leeromgeving (leren is meer dan luisteren en kopiëren) Talentenplein Indeling in hoeken Zelfstandig leren (Planbord, dag- en weektaken) Samenwerkend leren (coöperatief) ICT (software, portfolio) Meervoudige intelligentie

4. Personeelsbeleid Funktiedifferentiatie (pop, competenties) Doen waar je goed in bent: motivatie, betrokkenheid, samenwerking, verantwoordelijkheid en plezier. Loopbaanperspectief Vervangingsmogelijkheden

De praktijk; de onderwijsorganisatie klassikaal  klassendoorbrekend jaargroep  basisgroep kennisoverdracht  betekenisvol actief leren leraar gestuurd  gedeelde sturing door leraar en leerling vaste groep  wisselende groepen samenstelling Leerlingvolgsysteem  Lvs, Kijk en portfolio

De praktijk: de leeromgeving Krachtige leer omgeving de computer om te  computer als leerbron oefenen communicatiemiddel allemaal luisteren  meervoudige intelligentie, leer stijlen minder variatie in  ontdekkend en samen leervormen werkend leren leren uit de methode  betekenisvol leren klaslokalen  leer- en werkplekken statisch gebouw  flexibel gebouw

De praktijk: personeel lesboer - instructeur  begeleider, coach, mentor weinig functies  meerdere nieuwe functies bouwcoördinator  unitleider autonome leraar  teamwerk mijn klas  onze kinderen alleskunner  teamteaching eens leraar altijd leraar  functiehuis eerst de PABO  leren op de werkplek personeel De Boemerang

Buitenschoolse opvang (VSO / NSO) Bekijk het filmpje over Zonnekinderen op www.zonnekinderen.nl

Peuterspeelzaal Dikkie Dik Samen spelen, samen leren, samen met ouders. STARTBLOKKEN DOORGAANDE LIJN VROEGSIGNALERING

Startblokken van Basisontwikkeling Ontwikkelingsgericht Aansluiten bij leefwereld van de peuter: balans in betrokkenheid en bedoeling Spelontwikkeling als motor voor alle ontwikkelingsgebieden 4 Ontwikkelingsdomeinen Thematisch werken Uitdagende leeromgeving: spelhoeken Ouderbetrokkenheid

De Spin als handvat voor de praktische uitwerking van het thema en de 4 ontwikkelingsdomeinen: taalontwikkeling en ontluikende geletterdheid, denkontwikkeling en ontluikend rekenen, motorische en creatieve ontwikkeling persoonlijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Doorgaande lijn 0-14 jaar Peuterspeelzaal deel van de keten: Consultatiebureau – Peuterspeelzaal - kinderopvang – Primair onderwijs Actieve verwijzing door cb naar peuterspeelzaal/kinderopvang of VVE (Voor en Vroegschoolse Educatie) Overdracht van elk kind naar het basisonderwijs d.m.v. een overdrachtformulier Terugkoppeling vanuit onderwijs naar peuterspeelzaal of kinderopvang en vanuit peuterspeelzaal naar c.b

Vroegsignalering Leidsters en ouders Logopedist op de groep Inloopspreekuur consultatiebureau op de speelzaal Ambulante consulent MEE op de groep Zorgstructuur/ZAT/klein casus overleg

7. De Vragenronde ?