Rapporteren in openbare besturen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde. BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde.
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
DELFT, 7 NOVEMBER 2011 STUDIEBIJEENKOMST ADELBERTKERK mr. Petra M.M. Stassen
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Beleids- en Beheerscyclus
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Inwerkingtreding van het financiële luik van het gemeentedecreet
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Vragenlijst ketencoördinatoren
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Financiële rapportering
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Rapporteren in openbare besturen Jan Umans & Koen Milis VLO – congres 8 mei 2009 www.imcs.nu

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt Structuur Inleiding Wat leert de literatuur ons? Rapporteren volgens de decreten Enkele praktische tips Conclusies Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 1 Inleiding Waarom rapporteren? Om er iets nuttigs mee te doen! Maatwerk qua inhoud timing frequentie doelgroepen Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 1 Inleiding Belangrijke vragen In welke periode, op welk ogenblik is een rapport zinvol? Wie is verantwoordelijk voor het rapport? Wat doen met de inhoud van een rapport? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

2 Wat leert de literatuur ons? Management invalshoek Missie & visie Doelstellingen Creatie strategie Implementatie strategie Meten & evalueren S. Desmidt en Aimé Heene: strategie en organisatie van de publieke sector Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

2 Wat leert de literatuur ons? Strategische doelstellingen zijn in algemene termen geformuleerd geven in grote lijnen aan wat men wil bereiken Operationele doelstellingen geven de concrete en meetbare uitwerking van de strategische doelstelling weer; bevatten idealiter de specificatie van een meetbare grootheid, waardoor de realisatie van (een deelaspect van) de strategische doelstelling gekwantificeerd kan worden; effectindicator geven in de mate van het mogelijke een effectnorm aan die gerealiseerd moet worden om effectief gewerkt te hebben. effectnorm Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3 Rapporteren volgens de decreten Nogal wat verscheidenheid in terminologie: rapport, rapporteren, rapporteringverplichting brengt op de hoogte evaluatieverslag; brengt verslag uit informatieverstrekking Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt CSB Art. 155: interne krediet-aan-passingen Financieel beheer Art. 93: voorontwerpen fin. nota’s , kredietaanpassingen Art. 94: … voorafgaande krediet- en wetmatigheidcontrole, debiteurenbeheer Art. 165: de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten. Art. 94: voorafgaande krediet- en wetmatigheidcontrole, debiteurenbeheer Art. 165: …in volle onafhankelijkheid Art. 166: voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid Secretaris GR Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt Financieel beheerder Art. 93 voorontwerpen fin nota’s, kredietaanpassisngen Art. 166: voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid Secretaris Art. 86: dagelijks personeelsbeheer Art. 167: uitvoering budgethouderschap Art. 185: (toezicht) CBS Art. 168: (afschrift) uitvoering budgethouderschap Art. 101: intern controlesysteem Art. 184: … delegatie bevoegdheid tot ondertekenen … Art. 185 (toezicht) GR Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt CSB Personeelslid budgethouder Belast met de Uitvoering van Budgethouder schap Art. 155: … interne krediet-aanpassingen Art. 100: …interne controle Art. 167: …uitvoering budgethouder-schap Secretaris als Art. 101: … budgethouder-schap GR CBS Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3 Rapporteren volgens de decreten Gevolgde structuur 1 het bereiken van vooropgestelde doelen; 2 het naleven van wetgeving en procedures; 3 de beschikbaarheid van betrouwbare financiële informatie en beheersinformatie; 4 het efficiënt en economisch gebruik van middelen; 5 de bescherming van activa; 6 het voorkomen van fraude. Als sluitstuk behandelen we: 7rapporteren in functie van interne controle Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt Gemeente Art. Rapportering Materie door aan 1 het bereiken van vooropgestelde doelen 93 1° Ontvanger Secretaris MJP, budg., interne kredietaanpassingen (financiële vertaling) 167 CBS Uitvoering budgethouderschap Met budgethouderschap belaste personen secretaris en CBS Personeelslid dat instaat voor de praktische uitvoering van het budgethouderschap 168 GR 173 Gevoerde beleid en beheer, uitvoering van budget Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 2 het naleven van wetgeving en procedures 86 Secretaris CBS Dagelijks personeelsbeheer 94 Ontvanger GR Voorafgaande krediet- en wetmatigheidcontrole (voorafgaand visum); 166 GR en Afschrift aan CBS Voorafgaande krediet- en wetmatigheidcontrole (voorafgaand visum) 100 Personeel belast met IC Intern controlesysteem 101 Organisatie en werking van intern controlesysteem 184 Bevoegdheid ondertekening door budgethouder die door secretaris is aangesteld. Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 3 de beschikbaarheid van betrouwbare financiële informatie en beheersinformatie 93 Geen, volgens decreet Financiële analyse en financiële beleidsadvisering Voeren en afsluiten van de boekhouding, opmaken inventaris 155 CBS GR, fin. beh., Betrokken budgethouder Interne kredietaanpassingen 157 GR Uitgaven ingevolge dwingende en onvoorziene omstandigheden 165 Ontvanger CBS en GR Thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, beheerscontrole, evolutie van budgetten 173 Verslag over de fin. toestand Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 4 het efficiënt en economisch gebruik van middelen 94 Ontvanger CBS GR Debiteurenbeheer, invordering ontvangsten 5 de bescherming van activa 93 Geen Opmaken van inventaris (en de verwerking ervan in de boekhouding) 6 het voorkomen van fraude 7 Interne controle 100 Personeels-leden belast met taken van interne controle secretaris Praktische uitvoering interne controle 101 Organisatie en werking van interne controle als systeem Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3 Rapporteren volgens de decreten 3.1 Rapporteren ifv doelstellingen Ontstaan van doelstellingen Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt Tot stand komen van meerjarenplanning en budgetten Wie? Aan wie? Inhoud Frequentie 1 Management-team CBS Voorontwerp van meerjarenplanning en jaarlijkse budgetten Jaarlijks 2 GR Ontwerp van meerjarenplanning en jaarlijkse budgetten 3 (of GR?) Diensten Taakstelling jaarlijks Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt Een budgetwijziging Wie? Aan wie? Inhoud Frequentie 1 Management-team CBS Voorontwerp van aanpassing van de meerjarenplanning en van de jaarlijkse budgetten Aantal keren per jaar 2 GR Ontwerp van aanpassing van de meerjarenplanning en van de jaarlijkse budgetten 3 CBS (of GR?) Diensten Wijziging taakstelling Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3 Rapporteren volgens de decreten 3.1 Rapporteren ifv doelstellingen Realiseren van doelstellingen Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.1 Rapporteren ifv doelstellingen Het realiseren van doelstellingen Tussentijds rapport zijn we op schema in verband met het uitvoeren van actieplannen, acties, taken …? Zo neen: wat is er aan de hand? zijn de diensten en de producten voortgebracht die op dit ogenblik volgens de indicatoren zouden moeten voortgebracht zijn? Zo neen: wat is hiervan de verklaring? Is van het budget een verantwoord gedeelte gebruikt, passende bij de voortgebrachte diensten en goederen? Zo neen: wat is hiervan de verklaring en wat dient er gedaan te worden? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.1 Rapporteren ifv doelstellingen Het realiseren van doelstellingen Eindrapport Zijn alle actieplannen, acties, taken … betreffende een bepaalde operationele doelstelling gerealiseerd? Zijn alle diensten en producten hieromtrent tot stand gekomen? Zo neen: wat is hiervan de verklaring? Werden die prestaties geleverd binnen het vooropgestelde budget? Zo neen: wat is hiervan de verklaring en wat dient hieromtrent nog te gebeuren? Werden de vooropgestelde effecten bereikt? Bijvoorbeeld: daalde het aantal verkeersongevallen met het vooropgestelde percentage? Werd het vooropgestelde aantal kinderen bereikt in de kinderopvang? Steeg het veiligheidsgevoel van de burgers met het vooropgestelde niveau? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.1 Rapporteren ifv doelstellingen Het realiseren van doelstellingen En het MT ? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Hoofdbudget-beheerders Management-team Budgethouder CBS A X MT B C D Y E Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures We kiezen voor bespreking Art. 94 1° van het GD (art 92 1° van het OCMW-decreet): voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole Art. 167 van het GD (169 OCMW-decreet): rapportering over budgethouderschap Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures Art. 94 1° van het GD (art 92 1° van het OCMW-decreet): voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole Ontvanger rapporteert aan CBS GR Vorm en inhoud? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures Ik heb alle stukken die me werden voorgelegd van een visum voorzien. Ik heb in de volgende gevallen aanvankelijk een visum geweigerd maar na bijsturing van de stukken door de budgethouder heb ik telkens het visum kunnen geven. In de volgende gevallen werd het visum te laat aangevraagd en werd de procedure niet gerespecteerd. Problemen in verband met visum deden zich vooral voor in de volgende diensten, bij de volgende personen … … Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures Frequentie Onderscheid? Alles verloopt volgens boekje Het loopt nogal fout Wordt (genuanceerde) frequentie vooraf afgesproken? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures Te ondernemen acties Wie neemt inhoud van rapport ter harte? Sancties: huishoudelijk reglement? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures Art. 167 van het GD (169 OCMW-decreet): rapportering over budgethouderschap Eerder behandeld: … doelstellingen procedures Indien onderscheid tussen Budgethouders en budgetbeheerders: Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Hoofdbudget-beheerders Beheer-drs Hoofdbudget-beheerders Management-team Budgethouder CBS A X MT B C D Y E Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures Hoe vaak rapporteren door budgetbeheerders? Aan wie? door budgethouders? Aan wie? door secretaris? Aan CBS 1 x per jaar MT? Ontvanger? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.2 Rapporteren ifv wetgeving en procedures Waakzaamheid omtrent procedures! Tijdig bijsturen van: procedures ambtenaren mandatarissen Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 3.3 Rapporteren ifv beschikbaarheid van betrouwbare financiële informatie en beheersinformatie Art. 93 1° GD (91 1° OCMW-decreet) Ontvanger staat in voor voorontwerp van: de financiële nota van het MJP en jaarlijkse budgetten interne kredietaanpassingen Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.3 …. Betrouwbare financiële en beheersinformatie Art. 93 1° GD Art 91 1° OCMW In overleg met MT Onder de functionele leiding van de secretaris De ontvanger rapporteert aan de secretaris (alleen voor dit 1° lid) Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.3 …. Betrouwbare financiële en beheersinformatie Art. 93 2° GD Art. 91 2° OCMW De ontvanger staat in voor … het opmaken van de jaarlijkse inventaris. Decreten zeggen hieromtrent niets over rapportering Nochtans: intense rapportering heen en weer Voorbeeld: betreffende de totstandkoming van jaarlijkse inventaris? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.3 …. Betrouwbare financiële en beheersinformatie Managementteam Ontvanger Diensten Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.3 …. Betrouwbare financiële en beheersinformatie Art. 93 3° GD 91 3° OCMW De ontvanger verzorgt: financiële analyse en financiële beleidsadvisering Decreten zeggen niet voor wie of voor wat aan CBS? aan GR? aan secretaris? aan MT? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.3 …. Betrouwbare financiële en beheersinformatie Art. 165 GD 167 OCMW Ontvanger rapporteert over thesaurietoestand liquiditeitsprognose evolutie van budgetten Aan GR Aan CBS eenmaal per jaar Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Niet in decreet opgenomen als verplichting On t v a n g e r De diverse diensten (dienst-hoofden) Art. 93§2 Jaar-lijkse inven-taris MT Art. 93§1 Voor-ontwerp van: fin nota’s Interne krediet-aanpas-sing secretaris CBS GR Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt Niet in decreet opgenomen als verplichting O n t v a n g e r De diverse diensten (dienst-hoofden) Art. 93§2 Jaarlijkse inventaris MT Financiële analyses Beleids-adviezen Secretaris CBS GR Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Niet in decreet opgenomen als verplichting O n t v a n g e r De diverse diensten (diensthoofden) Art. 93§2 Jaarlijkse inventaris MT Art. 165 Thesaurie-toestand Liq. prognose Beheers-controle Secretaris CBS GR Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.3 …. Betrouwbare financiële en beheersinformatie pag 27 Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.4 Rapporteren over het economisch gebruik van middelen Zeer ruim territorium We bespreken: debiteurenbeheer contractenbeheer Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.4 Rapporteren over het economisch gebruik van middelen Debiteurenbeheer Art. 94 2° GD Art 92 2° OCMW De financieel beheerder staat in volle onafhankelijkheid in voor … debiteurenbeheer … hij rapporteert in volle onafhankelijkheid aan CBS GR Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.4 Rapporteren over het economisch gebruik van middelen Ons voorstel: Budget beheerders MT CBS Ontvanger Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.4 Rapporteren over het economisch gebruik van middelen Beheer van contracten economisch gebruik van … verzekeringscontracten Onderhoudscontracten Contracten van verhuring … rol van budgethouder / budgetbeheerder? coördinerende rol van de ontvanger? Rapporteren aan wie? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.5 Rapporteren over bescherming van activa Bezorgdheid in diverse opzichten vergelijkbaar met eerder behandelde punten: Verzekeringscontracten jaarlijkse inventaris Andersoortige behandeling voor: Onroerende goederen BPA, leegstand gebouwen van het bestuur, kwaliteitsbewaking, onderhoud en groot onderhoud Roerende goederen naast thesaurie en debiteuren voorraden, gereedschappen, rollend materieel Actief beheer gewenst. Door wie? Wie rapporteert? Aan wie? Hoe sturing geven? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.6 Rapportering ter voorkoming van fraude Fraude bemoeilijken Functiescheiding Procedures Voorafgaand visum … kritische blik Provisie voor … periodiek voorleggen van staat van uitgaven, verantwoordingstukken Inning van … dagontvangsten … Financieel beheerder verifieert boekhouding en kasvoorraad Hij rapporteert via een proces-verbaal tweede handtekening Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.6 Rapportering ter voorkoming van fraude Sanctioneren van fraude Wie rapporteert? Degene die fraude vaststelt Aan wie? Huishoudelijk reglement. Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.7 Rapporteren ifv interne controle Zie hoger 3.1 tot en met 3.6 Art. 101 GD Art 100 OCMW Secretaris staat in voor organisatie en werking van de interne controle Hij rapporteert eenmaal per jaar aan CBS en GR. Hij informeert personeel. Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.7 Rapporteren ifv interne controle Resterende vragen inhoud van jaarlijkse rapportering? Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.7 Rapporteren ifv interne controle Dat er nog geen interne audit bestaat in het eigen bestuur; Dat het systeem van interne controle nog niet bestaat in het eigen bestuur, maar dat wel reeds elementen van interne controle worden toegepast. Die elementen hebben betrekking op: de volgende procedures: …. de volgende operationele doelstellingen: … welke personen belast zijn met onderdelen van interne controle en welke onderdelen dat zijn; hoe door de betrokken personen wordt gehandeld en hoe ze hierover rapporteren; Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.7 Rapporteren ifv interne controle Linken met een raamwerk de informatie die blijkt uit de punten 3.1 tot en met 3.6 naar een ander niveau tillen zie bijvoorbeeld: Leidraad interne controle/organisatiebeheersing Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

3.7 Rapporteren ifv interne controle Doelstellingen, proces- en risicomanagement Belanghebbendenmanagement Monitoring Organisatiestructuur Human resources management Organisatiecultuur Informatie en communicatie Financieel management Facility management Informatie- en communicatietechnologie Veranderingsmanagement. Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

4 Enkele praktische hints en tips Voor officiële rapporten … algemeen geldende eigenschappen Vrijheid en creativiteit voor informele interne rapporten, maar wel goede afspraken zoveel mogelijk standaardiseren … mede met het oog op ondersteuning doorinformatica. Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 5 Conclusie Rapportering Decreet legt een minimum op. Rapporten dienen op de eerste plaats het eigen bestuur, daarom doelgroepen van de rapportering bepalen inhoud, vorm, frequentie afstemmen op doelgroepen iedereen is erbij betrokken Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt 5 Conclusie Voor de ontvangers: We begonnen met sober schema We zouden kunnen eindigen met een zeer geladen schema Maar … Koen MIlis HUB Jan Umans UHasselt

Jan en Koen zeggen dank voor de aandacht www.imcs.nu