DE MEDISCHE KAART.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Beroepsgeheim op de SEH
Medico-legale status van richtlijnen
Sociale en culturele participatie. 1.Aangesneden thema’s 2.Hoe de activiteiten invullen in de webapplicatie 3.Toerekening van de activiteiten.
OCMW Kortrijk Opvolging medische zorgen E-carmed Provinciale ontmoetingsdagen, voorjaar 2012.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Duurzame ontwikkeling Voorontwerp van het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Raadpleging 15/02/2004 – 14/05/2004.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Zorgtraject diabetes: doelgroep type 2 diabetici GMD 1 of 2 injecties insuline of incretine mimeticum.
‘Op weg naar de huisarts’
Betaalbare en kwaliteitsvolle gezondheidszorg. Nationale gezondheidsenquêtes  Gezinnen die rapporteren noodzakelijke gezondheidszorg te hebben uitgesteld.
Acuut vs. Chronisch Terugbetalingsmogelijkheden
Project eCarmed Provinciale ontmoetingsdagen - herfst 2011 Beter samen leven.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Project: Elektronische medische kaart Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Algemene afspraken m.b.t. het voorschrift
Het elektronische zorgplan
Wachtdienstregeling.
Sectie Implantaten Riziv, Medische directie
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
Voorschrift op stofnaam en substitutie
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Zorgtrajecten.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Dr. Wim Verhoeven, huisarts V AST DOSSIERHOUDENDE PRAKTIJK.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Wet betreffende de rechten van de vrijwilliger Een beknopt overzicht.
REGELING VOOR DE AMBTENAAR/GELIJKGESTELDE Presentatie m.b.t. de aanvullende voorzieningen ziektekosten augustus 2015 Gepresenteerd door mw. Milva Zimmerman.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Besparen op medische kosten? Het kan!
Sociale verschillen in gezondheid Maatregelen binnen de ziekteverzekering.
DentAdmin en MyCareNet. 1 januari 2015 ( indien tijdig gepubliceerd) Verplichte toepassing Regeling Betalende Derde voor  patiënten met verhoogde tegemoetkoming.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Commercieel beleid van de MIVB inzake voorkeurstarieven Mei 2016.
Mediprima Hervorming terugbetalingsprocedure medische kosten
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Gezondheidsongelijkheid in Gent
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Het Delen van patiëntgegevens
S. Baré Sociaal verpleegkundige UZ Brussel
3de betalende / MyCareNet
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
ASGB-symposium voor de startende arts
Vast dossierhoudende praktijk
Vast dossierhoudende praktijk
apotheker elkaar ontmoeten …
Adviserend geneesheer:
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Verslag van de werkgroep Medicatiegebruik Voorschrijven, afleveren en omgaan met geneesmiddelen Farmaleuven: JVC-FN-AE
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

DE MEDISCHE KAART

Wat is een medische kaart (MK)? Globaal beheer van de terugbetalingen. Personen in een socio-economische kwetsbare toestand Toegang tot medische hulp Een overeenkomst tussen de zorgverlener en het OCMW Sociaal onderzoek Het OCMW neemt de totale financiële last van de zorgen op zich Afgifte van een MK aan de gebruikers, systematisch voorgelegd aan de zorgverleners.

Waarom een MK? Eenvoudigere toegang tot de gezondheidszorg --) een belangrijk thema van het Federaal Plan Armoedebestrijding (2008) MK als flexibel en bruikbaar hulpmiddel --) vereenvoudiging voor de gebruiker --) levert een duidelijk kader aan de zorgverleners.

MK, praktische modaliteiten Bevoegdheidszone van het OCMW Geografisch grondgebied van de gemeente. Zorgverleners op het niveau van de buurgemeenten. Geldigheidsduur van de MK Beslissing van de raad: 1 jaar Toepassing van de beslissing: 3/6/9 maanden Periodieke herziening van het dossier door de MW Categorieën van rechthebbenden; Onwettig in het Rijk verblijvende personen Legale vluchtelingen Leefloners Personen die voorschotten ontvangen Personen met te hoge medische kosten in vergelijking met hun inkomsten Personen die niet in regel zijn met het ziekenfonds

MK, praktische modaliteiten Soorten hulp ten laste genomen door het OCMW Raadpleging van een huisarts / specialist Paramedische raadplegingen (kinesitherapeut, psycholoog, logopedist, enz.) Apothekerskosten Ziekenhuiskosten Praktische modaliteiten in verband met de terugbetaling, deelname van de gebruiker Forfaitaire deelname van de gebruiker of volledig gratis Gebruik van het systeem van de derde betaler door de hulpverleners Bij tarieven buiten RIZIV --) financiële ten laste neming geval per geval bekijken Beheer van de partnerschappen: Gebruiker Zorgverleners OCMW

Gebruiker OCMW Ziekenhuizen Het OCMW heeft dus de bijzondere rol om sleutelbemiddelaar te spelen tussen de gebruiker en de andere actoren: Medisch korps Apotheken Gebruiker OCMW Ziekenhuizen RIZIV Ziekenfondsen

Voordelen van de MK Administratieve en financiële obstakels bij de toegang tot de gezondheidszorg verminderen; Een duidelijk kader voor medische hulp opstellen; Discriminaties bij alle hulpvoorzieningen verminderen; De stappen vereenvoudigen van de partners van het OCMW; Garantie op terugbetaling voor de zorgverleners; Efficiënte preventieve actie.

Voorafgaande voorwaarden voor de MK Uitwerken van de keuzes in verband met de praktische modaliteiten: Soorten farmaceutische zorgen en kosten gedekt door het OCMW De wijze van overeenkomst van de zorgverleners  De wijze van informeren naar de gebruikers De systemen van (her)organisatie van de zorgen bij afwezigheid / bij weigering tot samenwerking / enz. De geldigheidsduur van de MK Systemen van overleg en van dialoog invoeren met de zorgverleners

Voorbeeld van MK OCMW van: Adres: Tel: Facturen te sturen naar … Te contacteren MW: Naam van de begunstigde: Voornaam van de begunstigde: Geboortedatum: Namen van de personen ten laste: ………………………………. Dossiernr.: Behandelende geneesheer Dr ….. Apotheek …. Medische kaart geldig van … tot … Gedaan op ../.. /.. te……. (Stempel van het OCMW en handtekening van de MW)

Enkele cijfers Onderzoek : 380 OCMW’s  Antwoordpercentage van 64,5% 5 1 17 7 13 9 4 11 8 10

Enkele cijfers 11

Enkele cijfers 12

Remmen op de invoering van de MK Beheer van de relatie gebruiker / arts (controle van de voorschriften, opstellen van het globaal medisch dossier (GMD), vrijheid van keuze van arts) Overfacturering van de ziekenhuiskosten Facturering van zorgen zonder voorafgaande raadpleging van het bevoegde OCMW

Remmen op de invoering van de MK De therapeutische vrijheid respecteren Het medisch geheim behouden Gebrek aan verstrekkers van geconventioneerde zorgen Budgettaire impact voor de OCMW’s Controle- en toezichtsmoeilijkheden (misbruik, fraude, farmaceutisch en medisch shoppen)

Elementen van oplossing: voorbeelden van goede praktijken Preventieve maatregelen Communicatie Eerstelijnsinformatie Lijst van terugbetaalde geneesmiddelen en zorgen, van de geconventioneerde artsen, door het OCMW Identificatiemiddelen van de gebruiker, informatiemiddelen van de terugbetalingen waarop hij recht heeft Responsabilisering van de gebruiker en van de zorgverleners Administratie Het remgeld verminderen De administratieve formaliteiten verminderen Controle van de medische uitgaven Partnerschap Belang van de sociale contacten en medewerking De artsen bewustmaken van de doelstellingen van de MK Overleggroepen met de zorgverleners

Elementen van oplossing: voorbeelden van goede praktijken Correctieve maatregelen: De communicatie met de zorgverleners De adviserende arts Overleggroepen Het medisch korps inlichten over de voordelen van de MK De administratieve structuur de MAF integreren wijzen van overeenkomst lijsten van terug te betalen geneesmiddelen en zorgen een beroep doen op een administratieve tarificatiedienst TIC Uitwisselingen met de gebruikers bevorderen van: Het Globaal Medisch Dossier en een vertrouwensrelatie gepersonaliseerde en kwaliteitsvolle opvolging betere toegang tot de mentale gezondheidszorg