APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Van uitleggen leer je het meest
De ontwikkeling van de 7 competenties
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
programma 2e bijeenkomst
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Rashida Abdoelkadir & Noureddine El Amiri
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Informatie- avond groep 6
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Onderzoekend leren en beroepscontexten
10e editie voor de Tweede Fase
NEMO vakdidactische opdracht
Medmec04 les 1 Engagement.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Bijeenkomst September 2015
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Ondernemingsvormen.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
2.4 Uitgebreide balansmethode Vergelijkingen oplossen VMBO-GT
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vergelijkingen oplossen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
E health, Domotica en E-learning
gesprekstechnieken Les 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets, op welke wijze pas je applets toe in de les

Wat is een applet Een klein programma’tje in o.a. Java Beschikbaar op het web Beeld & geluid, navigatiemogelijkheden Bij toepassing interactief

Soorten applets gesloten applets: open applets: simulaties en spelen wel interactief, geen eigen probleemdefiniëring (bv diagnostisch, controle van een probleemstelling) open applets: interactief en eigen probleemdefiniëring (zelf variabelen instellen, onderzoekend) simulaties en spelen vallen ook onder de verzamelnaam applets [bron http://www.inhetonderwijs.com/ddd/digitalisering/ddd/]

Hoe zet je applet didactisch in Orientatie: in (kleine) groepen laten samen werken om inzicht te krijgen in nieuwe lesstof (samen proberen en uitleggen aan elkaar) als instructiemateriaal voor de klas voor uitleg nieuwe lesstof. leerlingen kunnen meedenken, voorspellingen doen en controleren (inzicht verkrijgen). zelfstandig laten werken om inzicht te krijgen in nieuwe lesstof (individueel en daarna laten uitwisselen)

Hoe zet je applet didactisch in Vaardigheden en onderzoeken: oefenen van lesstof middels opdrachten (inslijpen), zowel individueel als in groepjes (herhalings-opdrachten, vaardigheden aanleren). als oefenhulpmiddel bij het maken van een grotere opdracht (kennis toepassen, onderzoek) voorbeelden van lesmateriaal WINST (FI) bv tegels leggen op het schoolplein volgens eigen ontwerp), zowel individueel als in groepsverband. Dit kan ook goed in projectvorm.…. http://www.fi.uu.nl/winst/materiaal2/welcome.xml?nummer=04118&view=record voor zelfstudie (minder geschikt, interactie is dan beperkt)

Hoe zet je applet didactisch in Diagnostisch: als klassikale controlemoment middels smartbord om te checken of de leerlingen de lesstof begrepen hebben als individueel controlemoment om te checken of de leerling de lesstof begrijpt (diagnostische toetsing) bv. als huiswerkopgave

Hoe bereid je de les voor bij gebruik van applets Kies eerste een onderwerp uit je eigen vak- of leergebied Kies een vakinhoudelijk niveau (doelgroep) Zoek een geschikte applet Formuleer de leerdoelen Schrijf de leerlinginstructie

Aandachtpunten bij schrijven leerlinginstructie locatie van de applet en de opdracht bediening van de applet (instructie) bediening van de applet (oefenen) kies de werkvorm aan de hand van de doelgroep en het leerdoel kies het eindproduct (wat en hoe leveren ze het werk in) schrijf de opdrachten (of gebruik van bestaande lesbrieven) voer de opdrachten zelf uit pas de instructie en de opdrachten aan (indien nodig)

voorbeeld http://www.tcc-dethij.nl/~wiskunde/hulpbestanden/thijquests/thijquest_grafen/index.htm

Welke geschikte links zijn er http://www.fi.uu.nl/wisweb/applets/mainframe.html http://www.fi.uu.nl/winst/ http://www.inhetonderwijs.com/ddd/digitalisering/ddd/ http://www.digischool.nl/wi/index_0.htm http://users.telenet.be/wiskundehoekje/ http://www.tcc-dethij.nl/~wiskunde/

Appletoverzicht op wiki WIKI Adres: http://wisapplets.pbworks.com Gesorteerd op schoolniveau en klas Verwijzing naar applet via links Mogelijke didactische toepassing Verder uit te breiden door collegae/belanghebbenden Wie wil ook bijdragen aan wiki?

Voorbeelden van applets op WIKI SAID: VMBO (Moderne wiskunde) Voorbeeld: Huisjes bouwen (1e klas) HERMIEN: HAVO (getal & ruimte) HACI: VWO (mderne wiskunde) Voorbeeld: balansmethode (2e klas)

Voorbeeld applet VMBO VMBO-1 k-b: (moderne wiskunde) Onderwerp: meetkunde Applet: Huisjes bouwen Werkvorm: (2) klassikale instructie en (1) inzicht verwerven in duo’s Website: www.fi.uu.nl/wisweb Document lesopzet: laatste versie mijn appletSAID.doc

Voorbeeld applet VWO VWO(HAVO) 2e klas: (moderne wiskunde) Onderwerp: vergelijkingen Applet: vergelijkingen oplossen - balansmethode Werkvorm: (2) klassikale instructie – visueel maken en (4) individueel oefenen Website: http://www.ratio.ru.nl/index.php?content=applets&applets=vergelijkingenlineair Document lesopzet: Wiskunde AppletsHaci.doc

WIKI Samen gebruiken Samen delen!! Nog een keer het adres: http://wisapplets.pbworks.com Samen gebruiken Samen delen!! Bedankt voor jullie aandacht