APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets, op welke wijze pas je applets toe in de les
Wat is een applet Een klein programma’tje in o.a. Java Beschikbaar op het web Beeld & geluid, navigatiemogelijkheden Bij toepassing interactief
Soorten applets gesloten applets: open applets: simulaties en spelen wel interactief, geen eigen probleemdefiniëring (bv diagnostisch, controle van een probleemstelling) open applets: interactief en eigen probleemdefiniëring (zelf variabelen instellen, onderzoekend) simulaties en spelen vallen ook onder de verzamelnaam applets [bron http://www.inhetonderwijs.com/ddd/digitalisering/ddd/]
Hoe zet je applet didactisch in Orientatie: in (kleine) groepen laten samen werken om inzicht te krijgen in nieuwe lesstof (samen proberen en uitleggen aan elkaar) als instructiemateriaal voor de klas voor uitleg nieuwe lesstof. leerlingen kunnen meedenken, voorspellingen doen en controleren (inzicht verkrijgen). zelfstandig laten werken om inzicht te krijgen in nieuwe lesstof (individueel en daarna laten uitwisselen)
Hoe zet je applet didactisch in Vaardigheden en onderzoeken: oefenen van lesstof middels opdrachten (inslijpen), zowel individueel als in groepjes (herhalings-opdrachten, vaardigheden aanleren). als oefenhulpmiddel bij het maken van een grotere opdracht (kennis toepassen, onderzoek) voorbeelden van lesmateriaal WINST (FI) bv tegels leggen op het schoolplein volgens eigen ontwerp), zowel individueel als in groepsverband. Dit kan ook goed in projectvorm.…. http://www.fi.uu.nl/winst/materiaal2/welcome.xml?nummer=04118&view=record voor zelfstudie (minder geschikt, interactie is dan beperkt)
Hoe zet je applet didactisch in Diagnostisch: als klassikale controlemoment middels smartbord om te checken of de leerlingen de lesstof begrepen hebben als individueel controlemoment om te checken of de leerling de lesstof begrijpt (diagnostische toetsing) bv. als huiswerkopgave
Hoe bereid je de les voor bij gebruik van applets Kies eerste een onderwerp uit je eigen vak- of leergebied Kies een vakinhoudelijk niveau (doelgroep) Zoek een geschikte applet Formuleer de leerdoelen Schrijf de leerlinginstructie
Aandachtpunten bij schrijven leerlinginstructie locatie van de applet en de opdracht bediening van de applet (instructie) bediening van de applet (oefenen) kies de werkvorm aan de hand van de doelgroep en het leerdoel kies het eindproduct (wat en hoe leveren ze het werk in) schrijf de opdrachten (of gebruik van bestaande lesbrieven) voer de opdrachten zelf uit pas de instructie en de opdrachten aan (indien nodig)
voorbeeld http://www.tcc-dethij.nl/~wiskunde/hulpbestanden/thijquests/thijquest_grafen/index.htm
Welke geschikte links zijn er http://www.fi.uu.nl/wisweb/applets/mainframe.html http://www.fi.uu.nl/winst/ http://www.inhetonderwijs.com/ddd/digitalisering/ddd/ http://www.digischool.nl/wi/index_0.htm http://users.telenet.be/wiskundehoekje/ http://www.tcc-dethij.nl/~wiskunde/
Appletoverzicht op wiki WIKI Adres: http://wisapplets.pbworks.com Gesorteerd op schoolniveau en klas Verwijzing naar applet via links Mogelijke didactische toepassing Verder uit te breiden door collegae/belanghebbenden Wie wil ook bijdragen aan wiki?
Voorbeelden van applets op WIKI SAID: VMBO (Moderne wiskunde) Voorbeeld: Huisjes bouwen (1e klas) HERMIEN: HAVO (getal & ruimte) HACI: VWO (mderne wiskunde) Voorbeeld: balansmethode (2e klas)
Voorbeeld applet VMBO VMBO-1 k-b: (moderne wiskunde) Onderwerp: meetkunde Applet: Huisjes bouwen Werkvorm: (2) klassikale instructie en (1) inzicht verwerven in duo’s Website: www.fi.uu.nl/wisweb Document lesopzet: laatste versie mijn appletSAID.doc
Voorbeeld applet VWO VWO(HAVO) 2e klas: (moderne wiskunde) Onderwerp: vergelijkingen Applet: vergelijkingen oplossen - balansmethode Werkvorm: (2) klassikale instructie – visueel maken en (4) individueel oefenen Website: http://www.ratio.ru.nl/index.php?content=applets&applets=vergelijkingenlineair Document lesopzet: Wiskunde AppletsHaci.doc
WIKI Samen gebruiken Samen delen!! Nog een keer het adres: http://wisapplets.pbworks.com Samen gebruiken Samen delen!! Bedankt voor jullie aandacht