Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Workshop Handelingsgericht werken
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
In het bestuursakkoord
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Agenda vanavond: 19:45 uur: Welkom
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Educatief partnerschap en VVE
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Ouderavond 3 mavo 16 september Programma - Informatie over dit schooljaar - Uw reactie op een aantal stellingen - Afsluiting.
Handelingsgericht werken
Informatie avond 4e klas
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Ouderavond Groepsorganisatie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Studieadviesregeling
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Kennismakingsavond ( uur) Christa Folmer Mentor 3V2, docent geschiedenis Marcel Lensink Afdelingsleider.
Kennismakingsavond ( uur)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Arline Spierenburg november 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten) Panelgroepen (45 minuten) Afsluiting; hoe gaan we verder (15 minuten)

Ouderbetrokkenheid? PRIMA GEREGELD, toch? Want.. …we “vechten” voor een plek in de bus bij schoolreisjes ...we lopen massaal mee met de boswandeling ...we knutselen en versieren volop Klopt! OuderPARTICIPATIE scoort een 10!

Ouderbetrokkenheid. Ouderparticipatie gebeurt op school, Ouderbetrokkenheid Ouderparticipatie gebeurt op school, Ouderbetrokkenheid speelt zich vooral thuis af. Wat is ouderbetrokkenheid? Interesse voor/betrokkenheid bij: de ontwikkeling van het kind de school van het kind de leraar het huiswerk ouderavonden en tienminuten-gesprekken respectvolle communicatie tussen ouders, leraren en leerlingen Waaróm ouderbetrokkenheid? Aangetoond positief effect op leerprestaties Positief effect op werkhouding en cognitief leren Pas wanneer je informatie hebt over prestaties en leerdoelen, kun je kiezen en een afweging maken: of, en zoja, wát je er mee doet!

Uitkomsten ouderenquête Respons ouderenquête: 46% Ouders vinden dat veel informatie onduidelijk en niet tijdig wordt gegeven Structuren zijn onduidelijk m.b.t. kinderen met een zorgvraag; ouders voelen zich vaak onbegrepen, moeten zelf initiatief nemen en afspraken worden niet altijd nagekomen Het is niet helder wat de school van ouders verwacht (leerondersteuning thuis, hoe/waar kunnen klachten / opmerkingen het best gecommuniceerd worden) Behoefte aan duidelijke afspraken over effectieve, respectvolle communicatie, zowél bij ouders als team

Mate OB Daverhof Mate van OB is ingedeeld in 5 fasen Fase 1: Informatiegericht (De Daverhof nu) Info vaak achteraf (kijkavonden, project, … …) Enkele formele overlegmomenten (10 min.gesprekken, verwijzing middelbare school) Algemene informatie vooraf (jaarkalender, Daverpraet, website) Fase 2: Structuurgericht (De Daverhof 2012/2013) Verwachtingen en verantwoordelijkheden van docenten, leerlingen en ouders zijn duidelijk omschreven en vastgelegd De school stelt snel en adequaat relevante gegevens beschikbaar

Fase 4: Samenwerkingsgericht (doel De Daverhof 2015) Fase 3: Relatiegericht Fase 1 + 2, én: Er wordt tijd beschikbaar gemaakt voor het opbouwen van een relatie met de ouders Het handelen van de school is proactief en gericht op voorkomen en oplossen van problemen Fase 4: Samenwerkingsgericht (doel De Daverhof 2015) Fase 1 + 2 + 3, én: De school bekijkt voortdurend waar ouders kunnen worden ingeschakeld vanuit hun specifieke kennis en probeert om de samenwerking met ouders steeds te verbeteren Fase 5: Innovatiegericht In deze fase worden ouders vroegtijdig betrokken bij onderwijsvernieuwing en hebben ouders een gelijkwaardige positie in de besluitvormingsstructuur

OB, wat is het? → Uitkomst enquête: Daverhof fase 1 → aan de slag: formeer een regiegroep → motivatie regiegroep: Als regiegroep 'ouderbetrokkenheid' vinden we het van essentieel belang dat ouders meer worden betrokken bij het onderwijs van onze school. Regiegroep aan de slag met OB → Startpunt: wat is de visie van school en wat zijn onze doelen?

Visie Daverhof op OB Op de Daverhof werken ouders en team samen aan de ontwikkeling van de kinderen. Ieder heeft daarin een eigen rol en verantwoordelijkheid, gericht op het welbevinden en de optimale ontwikkeling van ieder individu. Wij geven aan wat ouders kunnen verwachten van de school en wat daarbij de grenzen zijn en wij geven aan wat wij van de ouders verwachten. Wederzijdse open communicatie is hierbij essentieel. Wij gaan met respect met ouders en leerlingen om en verwachten van hen dat ook met ons te doen. De Daverhof is een transparante school, die duidelijk onderdeel uit maakt van de dorpsgemeenschap en aantrekkelijk is voor ouders en leerlingen.

Doelen: Over 4 jaar willen we... Parent Teacher Association Standaard 1 PTA (Actieve ouders): Ouders zijn actieve deelnemers bij de totale schoolontwikkeling van hun kind Standaard 2 PTA (Effectief communiceren): Taken en verantwoordelijkheden van team en ouders zijn duidelijk omschreven en vastgelegd Tijdige, duidelijke communicatie

Doelen: Over 4 jaar willen we (vervolg) Standaard 3 PTA (ondersteuning van leerlingresultaten): Ouders en leraren werken samen aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen Standaard 4 PTA (recht voor ieder kind): Ouders weten hoe het schoolsysteem werkt De school stimuleert en ondersteunt ouders om hun eigen en andere kinderen succesvol te laten zijn

Doelen: Over 4 jaar willen we (vervolg) Standaard 5 PTA (Gelijkwaardigheid in besluitvorming): De school houdt rekening met de stem van ouders in gezamenlijke besluitvorming Standaard 6 PTA (Samenwerken met de gemeenschap): Ouders en school werken samen aan de maatschappelijke participatie van de leerlingen

Korte termijn doelstellingen Fase 1 en 2 bereiken voor aanvang schooljaar 2012/2013 Bestaande protocollen zijn geactualiseerd en gecommuniceerd Communicatie vanuit school tijdig, verzorgd, uniform en waar mogelijk per e-mail Ouders worden betrokken bij opstellen van een handelingsplan Website is actueel en verschaft ook echt info Per periode worden leerdoelen en thema's vooraf met ouders gecommuniceerd

Lange termijn doelstellingen (2014/2015) De fasen relatie- en samenwerkings- gericht zijn volgens ouders en leerkrachten verbeterd, minimaal 75% geeft “tevreden” Handelingsplannen worden samen met ouders (en leerlingen) opgesteld en ondertekend (100%) Docenten ervaren dat ouders precies weten wanneer en hoe ze hun kinderen kunnen onder- steunen met schoolwerkzaamheden (75%)

Panelavond ouders Onderwerpen: 1. Informatievoorziening & communicatie 2. Zorgleerlingen 3. Samenwerking ouders en school 4. Wat nog meer... Spelregels: Kritiek is prima maar probeer opbouwend te formuleren Blijf respect hebben voor elkaar Probeer oplossingen te formuleren Formuleer waar mogelijk ook de vorm van feedback die je wenst

Tot slot... Hartelijk dank voor uw belangstelling! Samenvatting belangrijkste uitkomsten panelavond Doelen realiseren we alleen met úw medewerking Niet in 1 dag/schooljaar volbracht.... We houden u op de hoogte! Hartelijk dank voor uw belangstelling!