TP.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DISPLAYS Wat wordt overgedragen? Inhoud (domein informatie)
Advertisements

Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Visual Knowledge Building
Van uitleggen leer je het meest
Over consumenten, gedrag en marketing
Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan.
Het geheugen is goud waard!
Programmeren met Alice
Sensorische Informatie Verwerking
De psychologie van communicatie
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Psychologie en consumentengedrag
Persoonlijkheidspsychologie Sensatie en perceptie
Observeren en rapporteren
Procesevaluatie van therapeutische projecten Mark leys Informatiemiddag FOD 11 oktober 2007 Federaal Kenniscentrum voor de gezondheidszorg Centre fédéral.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
1. Inleiding systeemtheorie 2. Complexe adaptieve systemen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Meten bij marktonderzoek
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
ANZN 1e leerjaar - Les 21 - © Matthieu Berenbroek,
Zintuigen en verstand Wat je weet en wat je ziet.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Sasja Wolters Toegepaste psychologie
Sociale perceptie.
Zijn obese mensen eetverslaafd?
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Communicatieproblemen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kijken naar Kinderen Week 2
Kijken naar Kinderen Week 2
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Drugs.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Fases in het radicaliseringsproces
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Consumentengedrag Beslissen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Consumentengedrag Leren I
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Basics over communicatie
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

TP

Vorige les (7/11/2005) Doelstellingen leerstof WN WN – GEWW Invloed op WN Waarnemingsproces (4 fasen) Functies van WN Allerlei vbn …. TP

Beïnvloedende factoren TP

Deze les (14/11/2005) Kenmerken van WN WNdrempels Psychologische en subjectieve factoren die ons WN beïnvloeden Organisatieprocessen (gestaltpsych.) van de WN  Vbn uit consumentenpsychologie TP

Kenmerken van WN – 1 (p. 8) ZT passen zich aan, merken vooral veranderingen op WN = relatief WN = selectief Absolute drempel: drempel VOOR er iets wordt waargenomen de minimumkracht (of intensiteit) die een stimulus moet hebben om opgemerkt te worden TP

Kenmerken van WN – 2 (p. 8) Differentiële drempel: onderscheidingsdrempel tussen prikkels hoe sterk twee stimuli in intensiteit moeten verschillen om opgemerkt te worden. Geleidelijke veranderingen worden moeizaam waargenomen WN = vatbaar voor beïnvloeding TP

Just noticeable difference … in communication ….?!   TP Just noticeable difference … in communication ….?!

Invloed van psych.factoren (p. 7) = factoren die onze manier van kijken beïnvloeden!! Merk jij ‘brommerwinkels’ op? Hoor jij op de radio iets vermelden over voetbal? Weet jij of er het voorbije weekend een jumping in Brussel is geweest? Vinden jullie deze les allemaal tof? …. TP

Psychologische factoren en consumentenpsychologie Aandacht opvallendheid behoeften interesses persoonlijke smaak gevoelens uit ons geheugen Voorkennis Context en verwachtingspatroon Gewoonten Verlangens Sociale factoren Verwachtingspatroon Weneffect Irritatie-effect TP

Behoeften, smaak, verlangen Opvallendheid Behoeften, smaak, verlangen Gevoelens … TP

Gewoonten: Stroopeffect You begin to slow down because your mind becomes confused. Your brain can recognise the word faster than it can remember the name of the colour …. TP

Opfrissing: de waarneming Is het proces waarbij het individu … wordt blootgesteld aan informatie aandacht schenkt aan deze informatie de informatie tracht te begrijpen = verwerken van de binnenkomende informatie (= top down) Invloed???? blootstelling aandacht interpretatie TP

Consumentenpsychologie en blootstelling De consument ontvangt informatie langs zijn zintuigen. Selectieve blootstelling: consumenten beslissen actief aan welke informatie ze willen blootgesteld worden bv. hoe krijg je de klant in je winkel? AIDA(S) TP

AIDA ... TP

Consumentenpsychologie en blootstelling (vervolg) WNdrempels: niet alle sensorische informatie wordt opgemerkt Zie: absolute drempel: het laagste niveau van stimulatie dat kan opgemerkt worden vbn: kort gepresenteerde visuele S, intensiteit van geluid van reclamespots (vs dat van normale tv-uitzending), verwerken van seksueel getinte woorden/beelden in reclame (in rookwolkjes, blokjes ijs, water, gras, ….) TP

TP

Consumentenpsychologie en aandacht Komt tot uiting in: Plaats van advertenties (hoog-laag, vooraan, ooghoogte …) Soort advertenties Onverwachte, nieuwe … Selectieve aandacht: focussen op beperkte hoeveelheid informatie om met beperkingen om te gaan. Selectieve perceptie = selectief blootstellen, selectief interpreteren, selectief onthouden, selectief doorgeven TP

TP

Consumentenpsychologie en interpretatie De consument organiseert en interpreteert de informatie om er betekenis aan te verschaffen. Stimulusorganisatie: onze hersenen verbinden binnenkomende wn aan informatie die we al eerder in ons geheugen hebben opgeslagen TP

Consumentenpsychologie en interpretatie (2) Deze advertenties voor Beka (matrassen …) roepen meteen het beeld van een dier op, niettegenstaande er alleen gebruik wordt gemaakt van menselijke figuren (uiteraard trekt het ook de aandacht ….) TP

Consumentenpsychologie en interpretatie (3) Het interpretatieproces gebeurt aan de hand van een aantal fundamentele organisatieprincipes (gestaltwetten). ‘Closure’: een toestand waarin mensen onvolledige beelden zien als volledig. TP

Consumentenpsychologie en interpretatie (4) ‘groepering’: mensen hebben de neiging om zaken die fysiek dicht bij elkaar staan, als gelijkaardig te beschouwen. ‘Er is intelligent leven op aarde ….’ TP

Invloed van psych.factoren Voorkennis TP

Invloed van psych.factoren Context en verwachtingspatroon Waarneming van relaties: Halo effect Horn effect TP

Dubbelzinnige figuren: context creeëren TP

Taak van de hersenen bij WN (p. 10) Top down informatie toevoegen, bewerken van de binnenkomende prikkels Selecteren Actief proces Relatief en subjectief proces Wegfilteren en toevoegen om tot aanvaardbaar geheel te komen Beslissen op basis van binnenkomende informatie TP

Factoren in de prikkel die WN beïnvloeden Beweging, verandering Intensiteit Herhaling Grootte Veranderende reclameborden Volume (radio) bij verkeersmeldingen Teasers, actiecomm. in allerlei media Grote borden …. TP

Factoren in prikkel die tot foute WN kunnen leiden (p. 12) Verhouding figuur-achtergrond, opvallende zaken, bewegende zaken, camouflage-effecten, …. TP

Onmogelijke figuren TP

Organisatieprocessen van de WN = gestaltpsychologie (< cognitieve psychologie) (ook: gestalttherapie) Begrijpen, interpreteren van resultaat. Wat vormt één object, wat is achtergrond? Wat is het object dat ik zie? 3 wetten in gestaltpsychologie: Figuur-achtergrond waarneming (of: alternerende gestalten) Geheel is meer en anders dan som van de delen Groeperingswetten TP

Wet 1: figuur-achtergrond TP

Wet 2: geheel - delen TP

Wet 2: geheel - delen TP

Wet 2: geheel - delen TP

Wet 3: groeperingswetten Gelijkheid X O X O X X X X X X O O O O O Ook met auditieve stimuli (bijv. toonreeksen) Ook met natuurlijke stimuli: Muziek Spraak Automatische neiging tot groepering (tikken klok) Vreemde spraak: geen pauzes horen TP

Nabijheid Goede voortzetting X X X X X X X X X X Auto achter omheining Iemand die achter bus doorloopt TP

Evaluatie gestaltpsychologie: Vertellen ons WAT we zien als bij elkaar horend (vaas, gezichten, gelijke kruisjes, …) Maar: vertellen niet hoe we HERKENNEN: waarom zien we bv een banaan en niet een komkommer? TP

TP

TP