Learning on the job voor gevorderden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Diploma’s en waarderingslijsten vanuit
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Werkveldtraining 26 september 2013
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Herontwerp PDG-opleiding
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
V1 stage - Blok 4.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Masterclass SPBS Gebruikersdag Agenda SPBS tot nu toe Een aantal nieuwe ontwikkelingen Ontwikkeling.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Jan van Veen & Pascal van den Biggelaar
Resultaten BPV-evaluatie
Proeve van Bekwaamheid
Studiecoach Bijeenkomst
Beroepspraktijkvorming De procedure
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
de digitale rechtsgang
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Onderzoek doen een methodische aanpak
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
PrOdigi WJBladergroen. Het leerlingenoverzicht van de docent.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
De brug van theorie naar praktijk...
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Een gezamenlijke uitdaging
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Rollen binnen het werkplekleren
Digitaal BPV-werkboek: Instructie Praktijkopleiders
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Studieloopbaanbegeleiding
Voorlichting BPV voor Studenten
Kennis delen.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Doorstroom van ISK naar MBO
informatieavond keuzetraject T2
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Learning on the job voor gevorderden Toepassingen van het Studie Planning en Beheer Systeem (SPBS) in BPV/Stage/Praktijkopleiding N@Tschool! Gebruikersdag 2011 20 april 2011 ROC Zadkine, Rotterdam Jasper Grannetia Trainer/Consultant Three Ships

+ Leerling Deelnemer Student Stagiaire Trainee Begeleider Lerende Voor we starten! Leerling Deelnemer Student Begeleider + Stagiaire Trainee Lerende Student Gevolgde… 

Agenda “Uit het oog, niet uit het hart” Twee toepassingen in het SPBS Welke kenmerken hebben een stage, BPV-periode en praktijkopleiding gemeen? Twee praktijkvoorbeelden Hoe ondersteunen wij deze begeleiding in het SPBS? Twee toepassingen in het SPBS BPV-periode bij Albeda (SPBS v1.5) Praktijkopleiding tot Accountant (SPBS 2.0) Lessons learned

Uit het oog, niet uit het hart! Welke kenmerken hebben een stage, BPV-periode en praktijkopleiding gemeen? Een tweetal voorbeelden uit de praktijk Uit het oog, niet uit het hart!

Kenmerken van een BPV/Stage/Praktijkopleiding De student heeft meer(dere) en andere begeleiders De student krijgt te maken met nieuwe en andere begeleiders, die ieder een eigen rol spelen in het opleidingsproces. De student is ‘ver weg’ (zowel in tijd als in ruimte) De logistiek van het volgen van een leerling vormt een groter vraagstuk dan binnen de schoolsituatie. Begeleiden = volgen = plannen Om de studenten op afstand te kunnen begeleiden moet de begeleider contactmomenten plannen en de voortgang van deze contactmomenten volgen. Uit het oog, niet uit het hart!

Praktijkvoorbeeld 1: BPV-Periode binnen het Albeda College Wat gebeurt er in deze BPV? De student werkt mee in de beroepspraktijk en voert tijdens de BPV-periode een aantal opdrachten uit. Betrokkenen Een vakdocent volgt de voortgang van de praktijkopdrachten. De studieloopbaanbegeleider volgt de totale voortgang. Uit het oog, niet uit het hart!

Praktijkvoorbeeld 2: Praktijkopleiding tot registeraccountant Wat gebeurt er in deze praktijkopleiding? De student voert tijdens de praktijkopleiding een aantal opdrachten uit, die door de stagemeester worden begeleid. De beoordelaar beoordeelt. Duur Driejarige praktijkopleiding waarin de student zich binnen de werkomgeving de praktijk van het vak leert. Betrokkenen o.a. 1) stagemeester, een 2) beoordelaar, een 3) stagebureau en het 4) opleidingsbureau van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants betrokken. Uit het oog, niet uit het hart!

Fases van de praktijkopleiding tot registeraccountant Jaar 1 Aanmelding Jaarplan opstellen en goed laten keuren 2x Semesterverslag inleveren en goed laten keuren Jaar 2 Fase 1 Jaar 3 Aanmelden voor derde jaar Jaarplan opstellen en goed laten keuren 2x Semesterverslag inleveren en goed laten keuren Fase 2 Afronding van de stage Praktijkscriptie Aanmelden mondeling examen Afleggen mondeling examen Fase 3 Incidentele processen Nieuwe stagemeester kiezen Van werkgever wisselen Persoonlijke gegevens wijzigen Gelijkstelling / vrijstelling

SPBS Studie Planning en Beheer Systeem Three Ships SPBS Studie Planning en Beheer Systeem

SPBS Studie Planning en Beheer Systeem Activiteitenplan Three Ships SPBS Studie Planning en Beheer Systeem Signalen Laat signalen versturen via het postkantoor of via het portaal van N@Tschool!, bijvoorbeeld wanneer: De student rondt een taak af De student is niet op tijd met het afronden van een taak U beoordeelt een taak De student moet binnen X dagen een taak afronden (herinnering) Activiteit Afspraak Beoordelingen Voer beoordelingen direct in het taakscherm. De beoordeling mag bestaan uit meerdere criteria. Beoordelingen worden getoond in de begeleidingsoverzichten voor de docent. Taak

Voor de begeleider

Demo

Lessons Learned Keep it (as) simple (as possible) Besteed aandacht aan de administratieve stromen Aandacht voor de logistiek levert tijd op voor didactiek Lessons learned

Lessons Learned 1/3 “Keep it (as) simple (as possible)” Maak alleen taken voor de zaken die je werkelijk wilt volgen. Laat het overzicht leidend zijn. Gebruik signalen bij voorkeur alleen wanneer van de ontvanger actie wordt verwacht. Stuur alleen zinvolle signalen! Wel: “Student leverde werk in. Wilt u dit nakijken” Niet: “Ter info: Student heeft iets ingeleverd.” Plan liever taken en geen afspraken Lessons learned

Lessons Learned 2/3 Besteed aandacht aan de administratieve stromen Een stageperiode omvat doorgaans een groot aantal administratieve handelingen, die ieder gevolgd (moeten) worden. Betrek de betrokkenen uit het administratieve traject in het activiteitenplan. Binnen de NBA (accountancy) en de sportbonden die SPBS gebruiken heeft dit geleid tot een lastenverlichting. Lessons learned

Het SPBS ondersteunt de logistiek van opleidingsprocessen. Lessons Learned 3/3 Aandacht voor de logistiek levert tijd op voor didactiek Het SPBS ondersteunt de logistiek van opleidingsprocessen. Iedere minuut die een begeleider niet bezig is met lijstjes maken en bijhouden, kan hij besteden aan… begeleiden… Lessons learned

Jasper Grannetia Trainer/Consultant Three Ships enterprises bv Bovendijk 137 3045 PC Rotterdam, NL T: +31 (0)10 285 99 66 F: +31 (0)10 285 99 33 E-mail: jagr@threeships.nl Web: www.threeships.nl