Telemonitoring Hartfalen vanuit patiëntenperspectief Nationale Hartfalendag 2013 Zeist, 27 september 2013 Margo Weerts (m.weerts@hartenvaatgroep.nl)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Mediërend leren op bs. Theresia
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012
Implementatie van de UNCO-MOB
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
de feiten en de cijfers Samen werken aan werk de feiten en de cijfers.
Een laagdrempelige inloop in de wijk
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Ouders en Kinderen Centraal
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Partner voor verenigingen Laat uw leden verantwoord sporten.
Wijkgericht werken: zorg en welzijn verbinden
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Divera TWISK SWOV - Nederland
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Beslishulp beroerte thuis
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Zorg nieuwe stijl.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Actief Burgerschap & Zelfmanagement bij, door, van en met ouderen
Kennis is macht? De rol van informatie
Deel anders, mijn organisatie
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Zelfmanagement Longpunt
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Samen doorpakken Op weg naar een meer persoonsgerichte aanpak voor en met mensen met verward gedrag
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Zelfmanagement bij kanker Lesley Koet Verpleegkundig Specialist 31 maart 2016.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Persoonsgerichte zorg
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Voorbereiding spreekuur
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Wij komen centraal te staan !
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Transcript van de presentatie:

Telemonitoring Hartfalen vanuit patiëntenperspectief Nationale Hartfalendag 2013 Zeist, 27 september 2013 Margo Weerts (m.weerts@hartenvaatgroep.nl)

De Hart&Vaatgroep In 2009 ontstaan uit fusie 5 patiëntenorganisaties Fasen van het ziek zijn: Je krijgt wat (kwaliteit en beschikbaarheid) Je houdt wat (zelfmanagement en regie) Je leert er mee leven (participatie) Intensieve samenwerking met de Hartstichting

Tijd voor Patiënten ‘Tijd voor Patiënten’ (NPCF, 1993) - tijd (om te beslissen) - regie (om ‘n verantwoordelijk patiënt te zijn) Wat zien patiënten als belangrijkste probleem van hun ziekte: 1. afhankelijk zijn van anderen 2. lichamelijke beperkingen 3. pijn

Citaat patiënt zelf, het is de omgeving –de mensen, de “Het is niet in de eerste plaats de aandoening zelf, het is de omgeving –de mensen, de instanties met hun regels en protocollen- die een chronische patiënt diep ongelukkig kunnen maken.”

Bevorderen zelfmanagement 2 sporen: Gedeelde zorg (tussen arts en patiënt) Patiënteneducatie (kennis en vaardigheden)

Gedeelde Zorg (Bodenheimer, 2002) Traditionele zorg Gedeelde zorg Relatie patiënt – Zorgprofessional(s)? Professional is expert, vertelt patiënt wat te doen Passieve rol patiënt Professional expert ziekte, Patiënt expert eigen leven Wie ‘hoofdbehandelaar’/ probleemoplosser? Wie verantwoordelijk voor resultaat? Professional(s) ‘Partnership’: patiënt & professional delen verantwoordelijkheid Wat is doel? Naleven instructies van professional (compliance) Patiënt bepaalt doelen, Professional helpt patiënt ‘informed’ keuzes te maken

Gedeelde Zorg 2 (Bodenheimer, 2002) Traditionele zorg Gedeelde zorg Hoe gedrag beïnvloed? Extrinsieke motivatie (‘behagen’ van zorgprofessional) Intrinsieke motivatie (patiënt verwerft begrip & vertrouwen om nieuw gedrag toe te passen) Hoe problemen geïdentificeerd? Door zorgprofessional Door patiënt en zorgprofessional Hoe problemen opgelost? Professional lost problemen voor patiënten op Professional ondersteunt patiënt bij oplossen eigen problemen

ZM-educatie (Bodenheimer, 2002) Wat wordt geleerd? Informatie + technische vaardigheden m.b.t. ziekte Vaardigheden m.b.t. het oplossen van problemen Hoe problemen geformuleerd? Problemen reflecteren Inadequate controle van ziekte Patiënt identificeert problemen die hij/zij ervaart, wel of niet aan ziekte gerelateerd Relatie tussen educatie en ziekte? Educatie is ziekte-specifiek: verschaft info & technische vaardig-heden gerelateerd aan ziekte Educatie verschaft vaardigheden m.b.t. oplossen van problemen door chronisch ziek zijn

ZM-educatie 2 (Bodenheimer, 2002) Onderliggende theorie Ziekte-specifieke kennis > gedragsverandering > betere klinische uitkomsten Meer vertrouwen patiënt in eigen capaciteit om leven te verbeteren (self-efficacy) > betere klinische uitkomsten Wat is doel? Naleven aangeleerde gedragsveranderingen om klinische uitkomsten te verbeteren Toename self-efficacy om klinische uitkomsten te verbeteren Wie is voorlichter Zorgprofessional(s) Zorgprofessional(s) en/of lotgeno(o)t(en)

“Willen patiënten dit wel?”

Gedeelde besluitvorming (Staveren R van. (2011) Gedeelde besluitvorming (Staveren R van. (2011). Gezamenlijke besluitvorming in de praktijk. NTvG) - 70% wil actief betrokken worden bij het nemen van belangrijke (medische) beslissingen - 30% laat de beslissing liever over aan de arts Dé patiënt bestaat niet: Patiëntenprofielen Ziektelast Complexiteit van het ziektebeeld Risico’s Behoeften Motivatie Vaardigheden en context

Patiëntprofielen (‘Wat werkt bij wie’, Motivaction e.a. 2009) Minder zelfredzame patiënt (nu 48%, <) persoonlijk contact, vaste zorgverlener, bij de hand nemen, zorg in de buurt Pragmatische zorgcliënt (nu 42%, >) nieuwe technologische ontwikkelingen, veel en betrouwbare informatie, keuzevrijheid Maatschappijkritische zorgcliënt (nu 10%, <) regie en autonomie, inspraak in behandeling, solidariteit, betrouwbare informatie

Persoonsgerichte zorg (White paper, Vilans 2013) Diseasemanagement > zorg rond de ziekte georganiseerd Persoonsgerichte zorg > zorg rond de persoon georganiseerd ↓ Niet de ziekte staat centraal, maar de manier waarop de patiënt in het leven staat en zelf met de aandoening omgaat

Belang eHealth / Telemonotoring Telemonitoring (TM) draagt bij aan: Regie en zelfmanagement Geïntegreerde zorg Duurzame gezondheidszorg Doel van De Hart&Vaatgroep: Geïntegreerde (hartfalen) zorg met als doel betere (ervaren) kwaliteit van leven

Wat zeggen patiënten over TM? > Veiligheid > Tijdswinst < Ziekteverzuim > Kennis en Grip (herkennen signalen) Maar ook: “Ik moet me ineens iedere dag gaan wegen en hoor er nooit wat van terug. Ik voel me weer patiënt”

Voorwaarden Maatwerk: patiëntenprofielen Systeem: - Terugkoppeling bieden aan de patiënt - Educatie bieden (over de ziekte en het leven met) - Patiënt moet zelf gegevens kunnen toevoegen Adequate financiering

Project inventarisatie TM Doel lange termijn: Beschikbaarheid telemonitoring voor alle hartfalenpatiënten Keuzeondersteunende informatie patiënten Projectdoel: Impuls geven aan toepassing telemonitoring ziekenhuizen Ziekenhuizen verleiden Kennisuitwisseling tussen ziekenhuizen mogelijk maken

Uitvoering inventarisatie Brief naar ziekenhuizen met digitale vragenlijst over aanbod telemonitoring hartfalen In samenwerking met TNO en NIA partners Aanbod en stappen 2013 in kaart gebracht per ziekenhuis Herhaling uitvraag eind 2013 om vooruitgang te meten Brief naar de Nederlandse ziekenhuizen met digitale vragenlijst over aanbod telemonitoring hartfalen (maart 2013) In samenwerking met TNO en NIA partners (KNMG, Zorgverzekeraars Nederland, NPCF) Met steun van de Hartstichting Aanbod en stappen 2013 in kaart gebracht per ziekenhuis Herhaling uitvraag eind 2013 om vooruitgang te meten Overige zorgpraktijken kunnen aanhaken

Resultaten inventarisatie Respons 80 van 120 ziekenhuizen Van N=80: 35% heeft telemonitoring hartfalen 15% start telemonitoring nog in 2013 20% zet voorbereidende stappen in 2013 30% zet geen stappen 50% ziekenhuizen is actief, 50% niet of onbekend

eHealth/TM kan bijdragen indien het Invloed geeft op de eigen zorg Onafhankelijkheid vergroot Bijdraagt aan regie over eigen leven en zorg Kennis, inzicht, vaardigheden oplevert voor het individu Ondersteunt bij het realiseren van persoonlijke (gezondheids)doelen Een bijdrage levert aan iemands (ervaren) kwaliteit van leven helpt hartfalen in te passen in iemands leven