Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Taal en rekenen in het mbo
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Dyscalculie.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Opbrengstgericht werken
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Over rekenen gesproken
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Inhaalslag
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Taal en rekenen Joke van Balen.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Ouderavond Groepsorganisatie
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
ERWD Training ERWD MBO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
PWS = de eindscriptie van de havo
Bruikbare en levendige groepsplannen voor rekenen
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Netwerkbijeenkomst ronde 3
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Kennis delen.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011

Taal- & rekenbeleid voortgezet onderwijs in beeld

Keuzes hangen samen met: Schoolcultuur Schoolbeleid Schaalgrootte

Consequenties beleidskeuzes: Schoolorganisatie administreren resultaten: lvs roosters taal- en rekencoördinatoren toetsing overleg andere onderwijssectoren overlegstructuur docenten leerplannen leermiddelen

Referentieniveaus: een plek in het leerplan analyse op schoolniveau: hoe ontbrekende onderdelen inpassen in het leerplan? welke inhouden referentiekader al onderdeel leerplan? toetsing/beoordeling? remediëring, onderhoud of uitbouw

Ne + Wi: extra tijd ingeroosterd

Sprinters met aanhanger

vakinhoudelijk specialisten verantwoordelijk inhoud sluit aan bij Ne + wi bovenop lessentabel, apart ingeroosterd: differentiëren

Sprinters met aanhanger hoe tijd in de lessentabel? apart curriculum taal en rekenen taakverzwaring docenten? meer formatie nodig nieuwe leermiddelen nodig?

Ne + Wi, binnen de huidige lessentabel

Sprinters met duwtje in de rug

vakdocenten Ne + wi geen extra tijd lessentabel onderdeel curriculum Ne + wi (!) taakverzwaring

Sprinters met duwtje in de rug gedifferentieerd werken per leerling: remediering onderhoud uitbouw

Alle vakken doen mee, binnen de lessentabel

Peloton met pakketjes

vaardigheden: trainen en toepassen in functionele situaties contextrijk alle vakken: onderhoud vaardigheden

Peloton met pakketjes basisvaardigheden in curricula alle vakken: gericht toepassen domeinen taal en rekenen onderbrengen in vakcurricula taal en rekenen: hele team elke docent helpt lln. bij taal- en rekenfouten

Peloton met pakketjes diagnostische toetsen: lacunes coördinator/werkgroep: regie over alle activiteiten

Alle vakken doen mee, extra tijd ingeroosterd

Tandem met aanhanger

basisvaardigheden taal en rekenen: grondslag alle andere kennis/vaardigheden onderhoud/toepassing: projecten arrangementen

Tandem met aanhanger alle docenten betrokken vanuit eigen vak ingrijpende verandering: taal- en reken(mid)dagen projectweken zomerschool

Tandem met aanhanger taal en rekenen: ten dele apart modules ontwikkeld door alle vaksecties passende leermiddelen nodig taal- en rekenopdrachten in context Coördinator/werkgroep: regie

Met dank aan: Jonneke Adolfsen: Expertis Remy van Kasteren (Diephuis & Van Kasteren Ronald van Beusekom (Assink Lyceum) Michiel Moormann (vormgeving)

Heeft u nog vragen?