Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011
Taal- & rekenbeleid voortgezet onderwijs in beeld
Keuzes hangen samen met: Schoolcultuur Schoolbeleid Schaalgrootte
Consequenties beleidskeuzes: Schoolorganisatie administreren resultaten: lvs roosters taal- en rekencoördinatoren toetsing overleg andere onderwijssectoren overlegstructuur docenten leerplannen leermiddelen
Referentieniveaus: een plek in het leerplan analyse op schoolniveau: hoe ontbrekende onderdelen inpassen in het leerplan? welke inhouden referentiekader al onderdeel leerplan? toetsing/beoordeling? remediëring, onderhoud of uitbouw
Ne + Wi: extra tijd ingeroosterd
Sprinters met aanhanger
vakinhoudelijk specialisten verantwoordelijk inhoud sluit aan bij Ne + wi bovenop lessentabel, apart ingeroosterd: differentiëren
Sprinters met aanhanger hoe tijd in de lessentabel? apart curriculum taal en rekenen taakverzwaring docenten? meer formatie nodig nieuwe leermiddelen nodig?
Ne + Wi, binnen de huidige lessentabel
Sprinters met duwtje in de rug
vakdocenten Ne + wi geen extra tijd lessentabel onderdeel curriculum Ne + wi (!) taakverzwaring
Sprinters met duwtje in de rug gedifferentieerd werken per leerling: remediering onderhoud uitbouw
Alle vakken doen mee, binnen de lessentabel
Peloton met pakketjes
vaardigheden: trainen en toepassen in functionele situaties contextrijk alle vakken: onderhoud vaardigheden
Peloton met pakketjes basisvaardigheden in curricula alle vakken: gericht toepassen domeinen taal en rekenen onderbrengen in vakcurricula taal en rekenen: hele team elke docent helpt lln. bij taal- en rekenfouten
Peloton met pakketjes diagnostische toetsen: lacunes coördinator/werkgroep: regie over alle activiteiten
Alle vakken doen mee, extra tijd ingeroosterd
Tandem met aanhanger
basisvaardigheden taal en rekenen: grondslag alle andere kennis/vaardigheden onderhoud/toepassing: projecten arrangementen
Tandem met aanhanger alle docenten betrokken vanuit eigen vak ingrijpende verandering: taal- en reken(mid)dagen projectweken zomerschool
Tandem met aanhanger taal en rekenen: ten dele apart modules ontwikkeld door alle vaksecties passende leermiddelen nodig taal- en rekenopdrachten in context Coördinator/werkgroep: regie
Met dank aan: Jonneke Adolfsen: Expertis Remy van Kasteren (Diephuis & Van Kasteren Ronald van Beusekom (Assink Lyceum) Michiel Moormann (vormgeving)
Heeft u nog vragen?