Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort
Wet Gelijke Behandeling Doeltreffende aanpassingen: Locatie Gebouw Pedagogisch klimaat Onderwijs Begeleiding BPV Toetsing en examinering
BPV zwakke schakel Voorbereiding Inhoud Begeleiding Verbinding praktijk – theorie Terugkoppeling van theorie en ervaringen naar persoonlijke ontwikkeling deelnemer
Vloeken in de kerk ? Deelnemer onvoorbereid op stage Stagebedrijf niet geinformeerd Geen geschikte stageplaatsen Te weinig tijd Te weinig deskundigheid Geen opvang bij crisis
Maatschappelijke verantwoording Vragen en kritiek van - individuele ouders - MEE - UWV - Oudervereniging Balans
Ideaal Voldoende voorbereiding Voldoende toegankelijke BPV-plaatsen Voldoende begeleiding Tijd Deskundigheid Opvang bij crisis
Werkgroep PIP Gea Schouten-Popken (Balans) Dominique Roeffen (Balans) Adri Mertens (Alfa College) Belita Seinstra (Noorderpoortcollege) Ronco Muller (Drenthe College) Cor van Waveren (ROC Friese Poort) Petra Elzes (Alfa College) Wim Gemmink (United Restart) Truida Landman (Quality Coaching) Michiel Schouwenaars (Mens en Werk) Ton van Kesteren (RENN4)
Strategisch doel Ook t.a.v. de Beroeps Praktijk Vorming voldoen aan de Wet Gelijke Behandeling van Chronisch Zieken en Gehandicapten
Kritische Succes Factor Prestatie Indicator Voldoende aantal toegankelijke BPV-plaatsen In 2009 is er voor elke mbo-deelnemer een passende BPV-plaats
Kritische Succes Factor Prestatie Indicator Voldoende BPV-begeleidingstijd zowel voor school als voor bedrijf In 2009 hebben begeleiders van school en bedrijf voldoende tijd, ook als de deelnemer meer tijd vergt
Kritische Succes Factor Prestatie Indicator Voldoende deskundigheid bij school en bij bedrijf In 2009 is gebrek aan deskundigheid bij de BPV-plaatsen geen argument meer om iemand niet op BPV te laten gaan
Kritische Succes Factor Prestatie Indicator Voldoende specialistische ondersteuning indien van toepassing In 2009 is op afroep specialisme beschikbaar bij problemen rond BPV
Toegankelijke BPV-plaatsen Fysieke toegankelijkheid 1. vervoer 2. gebouw 3. werkplek 4. hulpmiddelen 5. overigen Sociale toegankelijkheid 6. vooroordelen 7. discriminatie Bedrijfsmatige toegankelijkheid 8. aard van het werk 9. begeleidingstijd 10. deskundigheid
Voldoende begeleidingstijd Formatie mbo Formatie bedrijf - BPV in CAO - Accreditatie door Kenniscentra LGF (mbo – rec/vso) UWV (jobcoach ook BOL) PGB-begeleider BPV onderwijsassistent
Voldoende deskundigheid Directe scholing docenten en bedrijven Indirecte bijscholing d.m.v. AB-er Inzet jobcoach Publiciteit rond goede voorbeelden
Specialistische ondersteuning Jobcoach, mentor, buddy als functie t.b.v. BPV-begeleiding (voorbeeld AlfaCollege) Op termijn specialist voor samenwerkende instellingen in een regio
Beleid projectgroep Niet: alles verwachten van 1 oplossing Wel: - breed scala aandachtspunten - veel actoren - meer subdoelen - breed scala acties - meerdere subgroepen Meerdere succesjes: duurzamer oplossing
Actoren Mbo-instellingen Werkgevers Kenniscentra en Colo RECs UWV en AI-bedrijven Ouders en deelnemers (organisaties) Sociale partners en overheden Media
Meedoen? Projectplan overnemen Goede voorbeelden beschrijven en delen Vanaf vandaag in de lucht: www.pipmbo.nl
Workshop In 2- of 3-tallen vergadering voorbereiden, waarin je als steunpuntmedewerker genoemde problematiek bespreekt met de BPV-coördinatoren van je mbo-instelling. Jullie willen dat in 2008: - je instelling beschikt over voldoende geschikte BPV- plaatsen voor alle deelnemers met beperkingen - alle deelnemers met beperkingen optimaal voorbereid op stage gaan - elke BPV-plaats adequaat geïnformeerd is - voldoende begeleiding voorhanden is, zowel qua tijd als deskundigheid.
www.pipmbo.nl Plan, draaiboek of aantekeningen a.u.b. inleveren voor verslag en voor op de site Dank voor uw aandacht.