Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond
Advertisements

NOVEMBER/DECEMBER 2013 Belangrijke informatie over de gevolgen van Wijzigingswet kinderopvang Nulmeting Zoals wij u eerder bericht hebben, is op 1 maart.
Informatie over het centraal examen mavo 4 19 april 2013.
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
VAVO in BRON 28 januari 2014.
Ontwikkelingen rekenbeleid in vo en mbo
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Examen Vmbo Coornhert Lyceum
Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Voorlichting centraal examen Gymnasium Novum M. de Jong en S. Jansen.
Ouderavond 5 VWO uur Leerjaar 5 O. Westers uur Studie en beroep S. Fortuin uur Naar de mentor Dhr. C. Beerling Dhr. R. Bosshardt Dhr.
Centraal ontwikkelde examens t & r
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Netwerkbijeenkomsten
Coornhert Lyceum 5 HAVO en 6 VWO Versie 2011.
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
Locatie van Schendelstraat
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Informatie-avond MAVO-3. Programma van Toetsing en Afsluiting  bovenbouw  PTA.
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Het examenjaar Sterkte.
Examen TL 2015.
Onderwijs Transparant
Facet IN HET MBO Frank Malherbe (Rijn IJssel) Loes Vegter (CvTE)
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2 MAVO WELKOM.  Ontvangst  Algemene inleiding  Vooruitblik  Keuze traject tijdpad  Techniekweek  3 mavo  Vakken keuze.
Onderwerpen presentatie
Info facet Wat is anders in Facet 4.0? info Facet
Info facet startersbijeenkomst info Facet
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Examen schooljaar Schoolexamen (SE) PTA Landelijk flexibel examen Rekentoets Wanneer mag een leerling examen doen? Wanneer is een leerling.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Informatie-avond T3 WELKOM!. Programma  Algemene informatie + rekentoets J. Dirkx  Keuzetraject Y. Hubers  Nadere kennismaking met mentoren (informatie.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
EXAMEN BB KB COHORT
inhoud Beperkingen algemeen - spellingcontrole ER-toets en syllabus
op de voorlichtingsavond van de 4Gp klas
Voorbereiding op de Rekentoets
Kiezen voor keuzedelen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Informatiebijeenkomst Ce mbo
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Transcript van de presentatie:

Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht

8 hoofdvragen Mogelijkheid tot stellen van vragen en uitwisselen van ervaringen

1. Hoe ziet het aangepaste examen eruit? 2. Wie zijn de deelnemers? 3. Hoe ziet de voorbereiding en het dossier eruit? Wat is de rol van de Inspectie? 4. Hoe gebruik ik de rekenkaart?

5. Wat zijn de consequenties bij deelname aan het aangepaste examen 5. Wat zijn de consequenties bij deelname aan het aangepaste examen? Vermelden op cijferlijst? 6. Hoe om te gaan met andere beperkingen naast dyscalculie? 7. Afnamemogelijkheden? 8. Na de pilot?

2 ‘varianten’ binnen de pilot dyscalculie: standaard rekenexamen met aangepaste examinering. Student krijgt 30 min. extra tijd en de rekenkaart. Dyscalculieverklaring vereist. Aangepast rekenexamen met aangepast niveau. Voor studenten met dyscalculie of ernstige rekenproblemen. Vanmiddag zal het gaan over het aangepaste examen.

Hoe ziet het aangepaste examen eruit? Voor zowel 2F als 3F geldt dat het examen makkelijker is en daardoor haalbaarder. Minder opgaven, meer tijd Moeilijke opgaven eruit Kale opgaven eruit Gebruik van rekenmachine - Terugbladeren is mogelijk - Gebruik van de rekenkaart

2. Wie zijn de deelnemers? - Studenten met dyscalculie of ernstige rekenproblemen. - Studenten die, ondanks voldoende onderwijs en (extra) inspanning niet het gevraagde 2F of 3F niveau zullen behalen.

Keuze voor deelname aangepast examen ligt bij school én student Na keuze voor deelname aan aangepast examen, blijft extra inspanning en voorbereiding nodig

3. Hoe ziet de voorbereiding en het dossier eruit? - Nog geen formele regels, in ieder geval een wekelijks terugkerende inspanning. - Bijvoorbeeld, 30 min. bijles per week, RT, extra (huiswerk)opdrachten.

Dossier bestaat uit; - Deskundigenverklaring - Verklaringen/gegevens uit eerder onderwijs - Korte beschrijving over (on)haalbaarheid 2F / 3F - Korte beschrijving traject als voorbereiding op het aangepaste rekenexamen

Verklaring dat de student kiest voor het aangepaste examen, dat de student op de hoogte is van het feit dat dat leidt tot een aantekening op de cijferlijst (en tot beperkingen in de doorstroom), en dat de student toestemming geeft om de gegevens geanonimiseerd te gebruiken voor onderzoek

De Inspectie zal alleen de formele regels controleren, dus is er aan de voorwaarden voldaan en zijn deze beschreven in een dossier. De mate waarin aan de voorwaarden moet zijn voldaan is nog niet bekend dus kan hier niet op gecontroleerd worden.

4. Hoe gebruik ik de rekenkaart? De student moet de kaart als hulpmiddel in kunnen zetten. Vakjes invullen en dan afbouwen/steeds minder invullen. Leeg op het examen leveren, student mag de kaart invullen.

De rekenkaart - Inhoud niks veranderen, vorm wel als dat beter werkt voor de student. - Zoveel als nodig leveren, kan als kladpapier gebruikt worden. Inleveren na afloop. - Oefenen!

5. Wat zijn de consequenties bij deelname aan het aangepaste examen? Zolang het cijfer niet meetelt in de zak-slaagregeling, geen gevolgen voor doorstroom binnen mbo of naar hbo

Wanneer wel gevolgen? - 3F: vanaf studiejaar 2015-2016 telt cijfer mee → aug/sept 2016 start vervolgopleiding - 2F: vanaf studiejaar 2016-2017 telt cijfer mee → aug/sept 2017 start vervolgopleiding

Hoe deelname aangepast examen vermelden? Vermelding van deelname aan aangepast examen is niet verplicht en hoeft dus niet vermeld te worden zolang het cijfer niet meetelt!

3F: in 2015-2016 vermelding op cijferlijst Hoe? Ministerie van OC&W zal tekst maken waaruit blijkt dat student aangepast examen met aangepast niveau heeft gemaakt.

6. Hoe om te gaan met andere beperkingen naast dyscalculie? Extra tijd zit al in het aangepaste examen Bij standaardexamen is tijdverlenging (30 min) maar 1x mogelijk Meer tijd nodig? → Contact opnemen met CvE

Dyslexie: verklanking zit standaard in het examen, koptelefoon geven aan de student die hier recht op heeft. Student met alleen dyslexie niet opgeven voor de pilot. Op basis van dyslexieverklaring 30 min extra tijd bij standaardexamen.

7. Afnamemogelijkheden in 2013-2014? P3 en P4 – Standaardexamen met aangepaste examinering = 30 min extra en rekenkaart voor studenten met dyscalculieverklaring P4 – Aangepast examen met aangepast niveau

Voor 2014-2015 (2F en 3F) & 2015-2016 (2F): pilots in 2 of meer periodes zodat herkansen mogelijk is. P3 en P4 alleen in Examentester, later ook in Facet. Wisselen tussen de verschillende examens is mogelijk!

Na de pilot Resultaten studenten geven inzicht in hoe het aangepaste examen vorm te geven CvE kan contact opnemen voor inzage in dossier en evt. enkele vragen stellen/enquête rondsturen

Enkele opmerkingen Voorbeeldexamen + normering 2F en 3F half februari in portal Examentester Deadline registeren studenten 10 februari Nieuwe rekenkaart op examenbladmbo.nl www.examenbladmbo.nl -> pilot dyscalculie

Toetstype (1) Standaard (2) Standaard; aangepaste wijze van examinering (3) Aangepast, met aangepast niveau Registratie bij CvE Nee Ja Dyscalculieverklaring Extra inspanning van instelling en student Rekenkaart Lengte examen 2F 90 minuten 90 minuten, plus evt. verlenging* 120 minuten Lengte examen 3F 120 minuten, plus evt. verlenging* 150 minuten Extra tijd wegens dyscalculie Ja, maximaal 30 minuten* Nee, extra tijd is ingebouwd, toets is maximaal 120 (2F) of 150 (3F) minuten Periode **) 2, 3 en 4 3 en 4 4 Rekenmachine voor alle opgaven Aantekening op de verklaring omtrent het behaalde resultaat Gevolgen voor doorstroming

Vragen, opmerkingen of nieuwe registratielink nodig? coe-beperking@cve.nl