Sociale innovatie: vernieuwing van organisatie en arbeidsverhoudingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Menno Karres Lead Auditor
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
Medezeggenschap en de Benchmark
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Samen innoveren: duurzaam samen
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
OR-platform 15 november.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
de werkgever van de toekomst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Onthaalbeleid stad Dendermonde
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
27 januari 2011.
ICT in een dynamische context
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
2 september 2008Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst1 / 14.
Arbeidsmarkt als puzzel Arbeidsmarkt: de feiten Tijdelijke dip
Missie, visie, strategie & jaarplan
H6 werken Paragraaf 3+4.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Reorganisatie = (tijd)verspilling
Publieke Zaak SLIMMER WERKEN. Publieke Zaak WELKOM –De dagindeling –Korte presentaties van VWS, BMC en een praktisch verhaal –11.30 uur 1 ste Workshopronde.
Duurzame inzetbaarheid
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Informatiebijeenkomst
Vitaliteit in perspectief
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
H4 Arbeidsovereenkomst
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
De economische dimensie
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Werk en privé: regie en zeggenschap
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Nadere uitleg gewenst()
Taalvaardigheid is geen doel op zich!
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Werken met plezier en goed presteren
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Sociale innovatie: vernieuwing van organisatie en arbeidsverhoudingen Ton de Korte VOKVOA november 2011

Inhoudsopgave Wat is sociale innovatie? Waarom is het belangrijk? Voorbeelden, trends en ontwikkelingen Discussie

Sociale innovatie: enkele quotes ‘Verbeteren van arbeidsproductiviteit, beter benutten van talent binnen organisaties en verhogen van werkplezier’ ‘Een stimulerend werkklimaat verhoogt zowel het werkplezier als de performance van medewerkers’ ‘ Als je inspraak aan medewerkers geeft, bijvoorbeeld over hun roostertijden, dan verbetert de performance van de organisatie’ ‘ Een organisatie werkt samen met partners (leveranciers, klanten, kennisinstellingen) aan innovatie

Sociale innovatie, een definitie: Sociale innovatie is een vernieuwing in de arbeidsorganisatie die innovatie stimuleert en leidt tot verbeterde prestaties van de organisatie door ontplooiing van talenten en meer plezier in het werk. Sociale innovatie wordt gekenmerkt door een participatieve aanpak en betrokkenheid van de werkvloer.

Waarom is sociale innovatie belangrijk? Omdat innovatie de primaire kracht is voor vooruitgang en welvaart; Omdat Nederland excelleert in technologische innovatie en kennisontwikkeling, maar de toepassing in de praktijk achterblijft; Omdat het succes van innovatie voor 75% wordt bepaald door niet-technologische factoren (Volberda); Omdat potentiële productiviteitsgroei en welvaartsgroei onbenut blijven. 5

Prestaties van sociaal-innovatieve t. o. v Prestaties van sociaal-innovatieve t.o.v. niet sociaal-innovatieve organisaties Prestatiemaatstaf Omzetgroei Winstgroei Innovatie Productiviteit Aantrekken van nieuwe klanten Groei van marktaandeel Reputatie Sociaal-innovatieve t.o.v. niet sociaal-innovatieve organisaties 15% hoger 14% hoger 37% hoger 22% hoger 19% hoger 20% hoger 12% hoger Bron: Innovatie- en concurrentiemonitor EUR 2009

Actie: een actiecentrum met visie en focus Werkwijze NCSI Actie: een actiecentrum met visie en focus Thema’s: slimmer werken, duurzaam meedoen, organiseren van innovatie en nieuwe arbeidsverhoudingen Kennis: een bevlogen kenniscentrum Activiteiten: Website, kennisbank, seminars, jaarlijkse event, kennistafels, leergang en publicaties. Slimmer werken: zelfroosteren, HNW, Innovatie van onderop, Talenttoolkit. Duurzaam meedoen: verbindende, activerende en vernieuwende activiteiten(verbinden macro en meso en onderzoek en praktijk) ism kenniscentrum leeftijd en SZW Org van innovatie; casebeschrijvingen, excursies naar innovatieve bedrijven; inzet social media en crowdsourcing; Specifieke doelgroep (innovatiemanagers) Nieuwe arbeidsverhoudingen; cao wasstraat, battle cao 2.0 Kennis: website, nieuwsbrieven, Alliantie: een divers samengestelde netwerkorganisatie Opstarten van lerende netwerken, deelname aan een Europees netwerk en samenwerkingsverbanden aangaan

Het Nieuwe Werken

Trends en ontwikkelingen (1) Het Nieuwe Werken: Plaats- en tijdonafhankelijk werken Onbeperkte toegang tot kennis en informatie Arbeidsrelatie op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid Prestaties en resultaten in plaats van aanwezigheid Opm. : bizarre, brede coalitie

Gevolgen (1) Nieuwe afspraken voor Arbo- en ATW-vraagstukken Nieuwe arbeidsvoorwaardenarrangementen Nieuwe arbeidsrelaties Aanpassing managementstijl en managementpraktijk Van verticale naar horizontale sturing en coördinatie Nieuwe verdelingsvraagstukken

Hoe ga je hier mee om…………..?

Trends en ontwikkelingen (2): Werknemer 2.0 De werknemer 2.0

Werknemer 2.0 Kenmerken: Opgegroeid in de overvloedige jaren negentig, in wereld vol mogelijkheden Virtueel samenwerken, communiceren, kennis delen & netwerken Sociale en flexibele houding, persoonlijke groei, teamplayer, creativiteit, multi-tasken en een uitstekende werk-privé balans

Gevolgen (2) Nieuwe vormen van werven, boeien en binden Willen werken met up-to-date (IC)technologie Passen niet binnen gesloten (ICT) bedrijfssystemen Nieuwe arrangementen voor werken, leren, ontspannen

Ontwikkelingen en trends (3) : Vervagende organisatiegrenzen

Gevolgen (3) Wie hoort er bij en wie niet? Kerstpakketten, bedrijfsuitjes, bedrijfsvoetbaltoernooi, Wie doet er mee en wie niet? Werkoverleg, medezeggenschap, arbo-aspecten, (bedrijfs)opleidingen, HR-beleid Waar trekken we de grens? CAO, teambeloning, sociaal plan, pensioenen, verzekeringen, aansprakelijkheid, Hoe maak je optimaal gebruik van de competenties en netwerken van ‘niet-eigen’ medewerkers? Businessmodel, open innovatie, intellectueel eigendom

Opdracht 1: Een organisatie voert Het Nieuwe Werken in; medewerkers werken op kantoor, thuis, bij de klant; volgens afspraak en naar eigen inzicht. Er vindt geen tijdregistratie plaats, medewerkers bepalen zelf wanneer ze hun werk doen. Neem als voorbeeld een interne stafmedewerker. Afspraken in de cao over de gemiddeld 38 urige werkweek, dagvensters tussen 08.00 uur en 18.00 uur; toeslagen voor inconveniente uren (avond/nacht/weekend) verliezen hun betekenis; verlofregelingen (doktersbezoek etc.) verliezen hun waarde. Welke afspraken kan je als werkgever maken over de hoeveelheid tijd die een medewerker moet besteden/de hoeveelheid werk die hij moet verrichten?

Opdracht 2: Een kleine/middelgrote organisatie bestaat uit eigen medewerkers, uitzendkrachten/pay-rollers en voor langere tijd ingehuurde zzp’ers. Welke arbeidsvoorwaarden vind je van belang voor uitsluitend de eigen medewerkers, en welke ook voor de ingeleende/ingehuurde medewerkers? Denk aan bv. loon, sociale zekerheid, pensioenen, arbeidstijden, opleidingen, Arbo/gezondheid&welzijn; medezeggenschap, bonussen, bedrijfsuitjes, bedrijfsmiddelen (telefoon, laptop etc).

Opdracht 3: Een organisatie voert Het Nieuwe Werken in; medewerkers werken op kantoor, thuis, bij de klant; volgens afspraak en naar eigen inzicht. Er vindt geen tijdregistratie plaats, medewerkers bepalen zelf wanneer ze hun werk doen. Neem als voorbeeld een interne stafmedewerker. Omdat de werktijden en werkomstandigheden zich voor een deel buiten de invloedssfeer van de werkgever bevinden, kan deze zijn verplichtingen uit de Arbowet en Arbeidstijdenwet niet meer nakomen. Welke nieuwe afspraken kan de werkgever met de werknemers maken om misschien niet de regels van de Arbowet en ATW, maar wel de doelstellingen: ‘gezond en veilig werken’ resp. ‘bescherming tegen overmatig of te onregelmatig werken’ na te komen?