Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Profielwerkstuk.
Programma Welkom en voorstellen Mirjam Nagtegaal Opening
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Projectonderwijs in het HBO
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
1.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Wie zijn wij? Oprichters: Tarik en Fatima Begeleiders Juniorbegeleiders Deelnemers.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
competentie ontwikkeling en assessment
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Informatie avond 4e klas
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatieavond Groep Het Baken
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Communicatie met ouders
Workshop ‘visieversneller’
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ouder informatieavond Thuisblijfprogramma 5 t/m 9 oktober 2015.
Ouderavond klas 3C Jaap Veld - maandag 14 September 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
*.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Wjk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Toekomstgericht onderwijs
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
ECENT conferentie – – samenhang door NLT.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toetsing Vakdidactiek 2.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)

Agenda Ouderavond 10-09-2013 Wat is de denkcirkel? 19.30 - 20.45 uur Wat is de denkcirkel? Mentor, experts en ouders Goed te weten (Magister, kamp, e.d.) Kijkje in de huiskamer

Wat doet uw kind op DNS? Zelfstandigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid Gereedschapslessen Mentortijd: mentorgesprek, lezen, ZW, projecten Magister / Agenda Laptop Thema onderzoek m.b.v. denkcirkel

Wat doet uw kind op DNS? Thema onderzoek Zes weken: 2 weken: kennisbasis / verwonderen 2,5 week: onderzoek uitvoeren 1,5 week: presenteren, reflecteren

Denkcirkel onderzoek weken Fase 1: Tot een leervraag komen Fase 5: Reflecteren week 1 6 2 5 Denkcirkel onderzoek Fase 2: Onderzoek ontwerpen 3 4 Fase 4: Presenteren Fase 3: Onderzoek uitvoeren

Fase 1: Tot een leervraag komen Wat ga ik onderzoeken? Hartsvraag (laat je hart sneller kloppen) Motiveert tot leren: betekenisvol leren Mindmapping Hoofd- en deelvragen niet te smal, niet te breed binnen het thema open vraag Reflectie

Fase 2: Onderzoek ontwerpen Hoe pak ik het aan? Themadocumenten Bronnen zoeken betrouwbare bron(nen): feit vs. mening meerdere bronnen: Plan van aanpak / Schetsen: hoe, wat, waar en wanneer? Reflectie

Fase 3: Onderzoek uitvoeren Plan in de praktijk: vragen beantwoorden Bronnen gebruiken: lezen, interview, enquête, museum, etc. Informatie begrijpen en ordenen Plagiaat vs. eigen woorden Eisen aan een eindproduct Eindproduct maken:

Fase 4: Presenteren Eindproduct presenteren Eisen aan een presentatie kort en bondig, duidelijke kop en staart spreken (niet oplezen) voor een groep Jezelf verantwoorden Kennis overdragen: leren van elkaar in een lerende gemeenschap Wendbaar gebruik: toepassen van kennis, daardoor beheersen en beklijven Reflectie

Fase 5: Reflecteren ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand’ Waarom ging het zoals het ging? Wat wil ik zo houden? Wat wil ik veranderen? Zowel successen als mislukkingen Reflecteren op niveaus: omgeving, gedrag, vaardigheden Leren door reflecteren (cirkel)

Mentor Ouders De leerling Expert

Wat is de rol van de mentor? Makelaar van relaties begeleiding en ondersteuning van de leerling (sherpa). stimuleert en begeleidt de veelzijdige ontwikkeling aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en competenties. stimuleert leerling om op ontwikkeling te reflecteren. bewaakt de voortgang en rapporteert onderhoudt contact met ouders en alle andere begeleiders eerste aanspreekpunt bij elke vraag

Wat is de rol van de expert? Verzamelaar en overdrager van informatie Brengt kennis op een aansprekende manier, in een betekenisvolle context, voor het voetlicht. Helpt leervragen formuleren en beantwoorden door aandragen van relevante bronnen. Gaat een relatie aan met de leerling en kiest daarbij de inhoud als uitgangspunt Koppelt leervragen aan kerndoelen en eindtermen. Overziet kerndoelen en eindtermen en bewaakt het eindniveau.

Wat kunt u als ouder doen? Van Magister tot een kopje thee Hartsvraag helpen vinden Bronnen aandragen Helpen plannen (en uw kind er aan houden) Eindproduct doorlezen Proefpresentatie: feedback / kritiek (tips en tops). Zicht op uw kind Los laten

Goed om te weten Magister Woordrapport Kamp: woendag 9 t.m. vrijdag 11 oktober Workshops Graag emailadres checken in Magister. Wijzigingen via: info@denieuwsteschool.nl

Kijkje in de huiskamer