Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand
‘Verrommeling’ en ‘bestuurlijke drukte’ staan sinds 2009 (opnieuw) op de politieke agenda Toegenomen aantal structuren op het intermediaire niveau leidt tot problemen op het vlak van: ◦ Efficiëntie ◦ Doelmatigheid ◦ Democratisch draagvlak ◦ Transparantie
Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur (2002) ◦ ‘regioscreening’ als ‘streekgericht proces van doorlichting en overleg’ Vlaamse Adviesraad Bestuurszaken (2009) ◦ Regioscreening als grondige doorlichting van het streekniveau ◦ Drie stappen Inventarisatie Evaluatie Actieplannen
Vereenvoudiging van de intermediaire ruimte = strategische lijn van het Witboek Vlaamse regering volgt stappenplan Vlabest Regioscreening: ◦ Mondt uit in territoriale gebiedsomschrijvingen Geografische omschrijvingen geven speelveld aan Verschillende niveaus van in elkaar passende schalen ◦ Is bottom-up – wordt gedragen door de gemeenten ◦ Vlaamse en provinciale overheid schrijven zin hierin in
Studieopdracht aan het Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen (januari 2011) Ontwikkeling van databank (april-mei 2011) Inventarisatie door gouverneurs en ABB (augustus – december 2011) Centralisatie van gegevens (januari 2012) Analyse van gegevens (februari – maart 2012) ◦ Wetenschappelijk ondersteund door SBOV
Rapport = afronding van de inventarisatiefase Het rapport: ◦ Bevat een objectieve omschrijving van het intermediaire niveau ◦ Is gebaseerd op de gegevens uit de inventarisatie ◦ Is het eerste gebiedsdekkende overzicht ◦ Bevat nog geen evaluatie of beleidsaanbevelingen – dit is het voorwerp van de volgende stap in de regioscreening
Kwantitatieve analyse ◦ Omschrijving van Types van samenwerkingsverbanden Schaalgrootte Beleidsdomein Historiek Clusteranalyse ◦ Geeft aan tussen welke clusters van gemeenten er meer intensieve samenwerking is Kwalitatieve analyse ◦ Algemene schets van het intermediaire niveau in Vlaanderen
Interlokale vereniging Projectvereniging Dienstverlenend Opdrachthoudend
Zijn er clusters van gemeenten te onderscheiden met een meer intensieve samenwerking? Drie methoden waarmee de intensiteit van samenwerking tussen gemeenten wordt gevisualiseerd: ◦ Matrix ◦ Kaarten ◦ Boomstructuur
Assenede
Intermediaire niveau = complex Sterke stijging van het aantal structuren op het intermediaire niveau sinds 2000 ◦ Veel kleinschalige lokale initiatieven ◦ Beleid vanuit de Vlaamse overheid gericht op schaalvergroting Duidelijke clusters zichtbaar van groepen van samenwerkende gemeenten Oude grenzen zijn duidelijk zichtbaar, maar worden doordringbaar
◦ Access databank ◦ Lijst per gemeente met samenwerkingsverbanden ◦ Kaart per gemeente met intensiteit van samenwerking ◦ Rapport ◦ Afwegingskader voor de evaluatie van deelname aan samenwerkingsverbanden
Drie sporen ◦ Lokale besturen kunnen zelf aan de slag met de data en het afwegingskader ◦ Minister start komende maanden overleg met stakeholders om over het rapport van gedachten te wisselen ◦ Gouverneurs starten na de verkiezingen een traject met de lokale besturen
Verkiezingen 2012 = opportuniteit Er is een evaluatiekader beschikbaar met criteria en richtvragen ◦ Eenvoud ◦ Eenheid ◦ Efficiëntie ◦ Effectiviteit Oproep aan gemeenten om bij vorming van nieuwe besturen aandacht besteden aan omgang met samenwerkingsverbanden
Komende weken overleg met reeks ‘stakeholders’ om: ◦ Resultaten van de inventarisatie af te toetsten en van gedachten te wisselen ◦ Met het oog op formuleren van conclusies en beleidsaanbevelingen Rapport wordt ook voorgelegd aan de Vlaamse regering
Gouverneurs starten vanaf begin 2013 een traject met de lokale besturen ◦ Per regio zullen de resultaten worden afgetoetst, besproken en geëvalueerd Gouverneurs formuleren conclusies van dit overleg tegen eind 2013 in een rapport met ◦ Conclusies ◦ Aanbevelingen ◦ Mogelijke acties