Duurzame activering van bijstandsgerechtigden Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck Stuurgroep activering (VVSG) – 9 maart 2010
2 1.Project lokale sociale cohesie 2.Onderzoeksvraag 3.Decentraal activeringsbeleid -Lokale bevoegdheden -Voorlopige resultaten enquête -Indicatoren voor verdere analyse 4.In de nabije toekomst Overzicht presentatie
3 1. Project lokale sociale cohesie Indicatoren voor sociale cohesie op lokaal niveau (IWT) interdisciplinair onderzoek o.l.v. Marc Hooghe (KuLeuven) -Politologen (KULeuven) -Criminologen (UGent) -Economen (VUB - MICE) -Sociologen (Universiteit Antwerpen - CSB) Focus op OCMW als actor van sociaal beleid
4 2. Onderzoeksvraag Wat zijn de determinanten van duurzame activering van bijstandsgerechtigden Deelvragen 1) Impact decentraal activeringsbeleid van OCMW’s -In welke mate is het activeringsbeleid tussen OCMW’s verschillend? En wat zijn de determinanten hiervan? -Is er een impact van het OCMW-beleid op de (duurzame) tewerkstelling van bijstandsgerechtigden, controlerend voor andere kenmerken ? 2) Wie heeft welk traject naar betaalde arbeid? -Wie stroomt naar welke maatregel uit? -Welke trajecten na een maatregel?
5 2. Onderzoeksvraag Kwantitatief onderzoek Data Gemeentelijk OCMW-beleid en socio-economische context, o.a. -POD mi -Eigen enquête bij Vlaamse OCMW’s (2006) -Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming Individuele trajecten -Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming: steekproef 1/3 de van de bijstandsgerechtigden in 2004/2005, trajecten in en uit arbeidsmarkt, sociale bescherming en bijstand tot 2008
6 3. Lokaal activeringsbeleid In welke mate is OCMW-beleid verschillend? Kunnen we verschillende types van activeringsbeleid onderscheiden? (work-first versus human capital investment en varianten hiervan) Welke factoren bepalen de activeringsstrategie van ocmw’s? -Lokale behoeften (aard van bijstandspopulatie en/of socio-economische context) -Lokale preferenties (politieke voorkeur) -Financiële en institutionele capaciteit
7 Matig tot sterk gedecentraliseerd -Nationaal wettelijk kader Leefloon en equivalent leefloon Positieve en negatieve incentieven van het activeringsbeleid Verzekeren van menselijke waardigheid -Administratieve uitvoering: OCMWs Grote autonomie en appreciatiebevoegdheid Supplementaire initiatieven om menselijke waardigheid te garanderen naar eigen inzicht & conform de lokale behoeften 3.1. Lokale bevoegdheden
8 - Gedeelde financiering Leefloon (50-65%) Tewerkstellingsmaatregelen (ifv maatregel) Aanvullende steun: volledig lokaal Voornaamste lokale bevoegdheden: -Generositeit (aanvullende steun) -Conditionaliteit (werkbereidheid en vrijstelling) -Activering (training & tewerkstelling) -Welzijnstraject 3.1. Bevoegdheidsverdeling
Enquête Focus op uitvoeringspraktijk in 2006 Respons van 60% 183 Vlaamse OCMW’s (3 anoniem) representatief naar gemeentegrootte & provincie
Inschrijving VDAB (niet-vrijgestelden), 2006
Norm voor werkbereidheid, 2006
12 o.a. Welke norm 3 werkzoekingsbewijzen per week (inclusief sollicitatiebewijzen) 8 vacatures per maand Afhankelijk van de cliënt Meewerken met begeleiding werkwinkel 5 sollicitaties per maand en bij 5 interimbureaus vacatures opvragen 2 sollicitatiebewijzen per maand 2 interimkantoren en 4 sollicaties per maand Voor wie Iedereen Enkel voor personen met sanctie van de RVA Enkel voor personen met gpmi Voorbeelden minimale norm
13 Vrijstelling omwille van gezondheids- en billijkheidsredenen bij 60% van de OCMW’s een schatting Gebruik van geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie Bij 40% van de OCMW’s een schatting 96% van OCMW’s voor jongeren – leefloon 46% van OCMW’s voor volwassen- leefloon 29% van OCMW’s voor jongeren- eq leefloon 21% van OCMW’s voor volwassenen- eq leefloon Begeleiding bij externe tewerkstelling art.60: varieert van geen begeleiding tot wekelijks
Nazorg na tewerkstellings- of activeringsmaatregel, 2006
Organisatie toeleiding naar tewerkstelling, 2006
Toekenning van het leefloon, 2006
17 -Samenstelling van de bijstandspopulatie -Aantal % personen met ll of eqll t.o.v. de actieve bevolking (zie kaart) -Profiel van de bijstandspopulatie -Aandeel personen met equivalent leefloon (tov leefloon + equivalent leefloon) -Aandeel jongeren (18-24 jaar) -Aandeel vrouwen -Aandeel alleenstaanden 3.3 Indicatoren
Percentage bijstandsgerechtigden tov beroepsactieve bevolking (18-64 jaar)
Indicatoren Activeringsbeleid -Generositeit Gemiddeld bedrag van aanvullende steun per bijstandsgerechtigde (ll + eqll (+ twstmr)) -Activeringsdruk % bijstandsgerechtigden (ll + eqll) toegeleid naar federale activeringsmaatregelen in de loop van een jaar (zie kaart) % van de geactiveerden toegeleid naar art. 60 -Diversiteit van gehanteerde maatregelen in de loop van een jaar (zie kaart) Aantal gebruikte maatregelen -% Gesanctioneerden in de loop van een jaar
Activeringsdruk
Diversiteit van de maatregelen
Indicatoren Activeringsbeleid -Opleidingsdruk % bijstandsgerechtigden toegeleid naar studie met voltijds leerplan -Duur tot uittrede uit (equivalent) leefloon Onbepaalde uitstroom Uitstroom naar betaalde arbeid
Indicatoren Institutionele capaciteit -Gemeentegrootte -Behoort tot cluster Politieke aansturing -Kleur van de voorzitter van het OCMW Financiële situatie OCMW -Bedrag van de gemeentelijke toelage per bijstandsgerechtigde - jaarrekening OCMW
Indicatoren Socio-economische context -Werkloosheidsgraad (Arbeidsrekening) -Jobratio (Arbeidsrekening) -Beschikbare vacatures voor laaggeschoolden (VDAB)
25 Uitdaging om meer zicht te krijgen op de manier waarop ocmw’s lokale autonomie invullen & determinanten hiervan Dilemma: tussen lokale autonomie en universalisme Verdere ontwikkeling van adequate cijfers met aandacht voor opleiding en training hoe omgaan met kleine gemeentes
26 Trajecten uit de bijstand in België (naar betaald werk) Beschrijvend paper -Belgische bijstand -Kaarten die OCMW-beleid in kaart brengen Studiedag naar de OCMW’s in het voorjaar 4. In de nabije toekomst
Diversiteit van maatregelen
28 Bedankt voor je aandacht! Vragen, suggesties, opmerkingen? 03/
29
Spell1 l Spell2 Welfare agency 2 Person 1 Spell1 Person 3 Spell1 Person 2 Person 1 Spell2 Welfare agency 1 Person 2 Spell1
Individuele kenmerken - Geslacht, lft, natio, hhtype, arbeids- verleden - Duur - Deelname maatregel Gemeente- kenmerken - Socio- economische context - Activeringsbeleid OCMW Duur tot tewerkstelling Duur van tewerkstelling
38 Samenwerking ifv socio-professionele inschakeling,2006