Elektronische identiteitskaart Stand van zaken Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
E-Government Frank Robben Administrateur-generaal
Advertisements

De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
De zin en onzin van escrow
Johan Vandendriessche
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Cied en Biometrie F. Maes. Agenda •Elektronische identiteitskaart van Belg 10 jaar geldig -Stand van zaken •Project Biometrie -Stand van zaken.
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Aanbesteding of Subsidie
Provinciale ronden mei 2008
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Economic Operators Registration and Identification
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Klassieke AO Leseenheid1
De elektronische identiteitskaart
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Elektronische Handtekening Thomas De Meese Advocaat Kunstlaan Brussel Tel : 02/ Fax : 02/
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Workshop contentstrategie
Comité van de gebruikers
Enterprise Resource Planning (ERP)
E-GOVERNMENT Dian Verbruggen 04 november 2003 Informatica.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
E-government: het ruimer kader Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
User management voor ondernemingen en organisaties
Het elektronische zorgplan Aanmeldprocedure
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
7 december 2011 De elektronische identiteitskaart - Comité van de gebruikers Frank Maes.
Erik Weytjens CEO - Certipost
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Het elektronische zorgplan
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De juridische context van de digitale factuur.
E-Government binnen de sociale zekerheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Elektronische kennisgeving van geboorte
End-to-end vercijfering
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Transcript van de presentatie:

Elektronische identiteitskaart Stand van zaken Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg Brussel

2 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Plan van de uiteenzetting n het kader: E-government -waarom ? -back office -front office n mogelijke functies elektronische identiteitskaart n geformuleerd werkvoorstel elektronische identiteitskaart -weerhouden functies -organisatiemodel -planning

3 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Waarom E-government ? n verbetering van dienstverlening aan klanten (burgers, ondernemingen, …) en leveranciers n modernisering van de publieke sector -voorbeeldfunctie en katalysator voor inzet van nieuwe technologieën -verhoging van efficiëntie en toegevoegde waarde -meer uitdagende werkomgeving voor eigen personeel

4 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid ãvermindering reisduur, wachttijd, administratieve formaliteiten,... ãrealtime feedback ãpermanente toegang van overal ãgemakkelijk vindbare informatie ãgepersonaliseerde dienst- verlening ãduidelijkheid over te ondernemen stappen en stap waarmee je bezig bent ãduidelijkheid over resultaat ãparticipatief ãrechtstreekse communicatie met bevoegde overheidsdienst ãopenbaarheid van bestuur Verbetering dienstverlening

5 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid 2 aspecten n back office -interne bedrijfsprocessen -relatie tussen overheidsdiensten n front office -relatie overheidsdiensten - burgers -relatie overheidsdiensten - ondernemingen als gebruiker van overheidsdiensten als aanbieder van diensten aan overheid

6 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Back office: interne bedrijfsprocessen n geïntegreerde gegevensbanken n LAN - intranet n basisbureauticatoepassingen n workflow n management information systems n elektronische archivering n ERP n...

7 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Back office: relatie overheidsdiensten n eenmalige inzameling gegevens bij burgers/ ondernemingen n bevorderen gegevensuitwisseling van toepassing tot toepassing tussen alle (federale) overheidsdiensten n taakverdeling inzake gegevensopslag volgens principe van de authentieke bron n taakverdeling inzake verificatie van gegevens volgens belang/competentie n unieke identificatiesleutel voor elke entiteit -rijksregister/INSZ voor natuurlijke personen -op BTW-nummer voortbouwend nummer voor ondernemingen, organisaties en exploitatiezetels

8 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Front office: portals n doorverwijzingsfunctie doorheen wirwar van websites n opbouw volgens logica gebruiker, niet volgens logica overheidsdiensten n zowel responsief als proactief n gerichte doorverwijzing naar verschillende soorten toepassingen -algemeen informatief -gericht informatief -intake (geen integratie achterliggende workflow) -interactief (integratie achterliggende workflow) n naar een universele elektronische post ?

9 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Voordelen n voor burger/onderneming -snellere communicatie/dienstverlening -kwaliteitsvollere dienstverlening -meer geïndividualiseerde dienstverlening -vermindering administratieve belasting -betere bereikbaarheid -grotere openbaarheid van bestuur

10 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Voordelen n voor overheidsdiensten -verhoging arbeidssatisfactie door vermijden dubbel/nutteloos werk -beheersing administratiekosten -verbetering imago overheidsdiensten -directere relatie met doelgroepen -doelmatigere beleidsondersteuning en -uitvoering

11 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid E-identiteitskaart: mogelijke functies n identificatie van houder n authentificatie van houder n genereren van elektronische handtekening n elektronisch bewijs van kenmerken van houder n drager van programma’s n drager van elektronische gegevens n drager van geld

12 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid E-identiteitskaart: werkvoorstel n visuele en elektronische identificatie van houder n authentificatie van houder dmv techniek van digitale handtekening n genereren van elektronische handtekening dmv techniek van digitale handtekening n bewijs van kenmerken van houder dmv techniek van digitale handtekening op initiatief van houder n slechts bij uitzondering drager van andere elektronische gegevens dan identificatiegegevens n geen drager van geld n geen biometrie

13 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Identificatie n visueel -basisidentificatiegegevens: naam, voornamen, geboorteplaats en -datum, geslacht, nationaliteit, uniek identificatienummer - geen adres hoofdverblijfplaats -foto n elektronisch -visueel aangebrachte basisidentificatiegegevens + adres hoofdverblijfplaats -eventueel gedigitaliseerde foto

14 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Digitale versus elektronische handtekening n digitale handtekening -techniek gebaseerd op asymmetrische cryptografie -die toelaat origine en integriteit van elektronische gegevens vast te stellen n certificaat -bevestiging dat sleutelpaar iets bewijst (vb. identiteit, kenmerk, …) n elektronische handtekening -gebruik van bepaalde techniek, bijvoorbeeld de techniek van de digitale handtekening -als elektronisch en juridisch geldig alternatief voor een handgeschreven handtekening

15 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Schematisch digitale handtekeningelektronische handtekening met gebruik van techniek van digitale handtekening

16 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Techniek van digitale handtekening CA public key digitale handtekening

17 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Techniek digitale handtekening: begrippen n identiteitscertificaten: bewijs van identiteit n kenmerkcertificaten: bewijs van kenmerk (vb. functie, hoedanigheid, mandaat) n functie van registratie-autoriteit (RA): ‘loket' waar certificaat wordt aangevraagd en dat nagaat of opgegeven identiteit of kenmerk juist is; zo ja, keurt ze aanvraag goed, en meldt dit aan certificatie-autoriteit n functie van certificatie-autoriteit (CA): produceert op basis van de informatie die ze van de RA heeft verkregen een certificaat, dat ze verbindt met een sleutelpaar en dat aangeeft wat dat sleutelpaar voortaan bewijst, en beheert dat certificaat

18 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gebruik techniek digitale handtekening n 3 toepassingen -elektronische opslag private sleutel met bijhorend identiteitscertificaat voor elektronische authentificatie -elektronische opslag private sleutel met bijhorend identiteitscertificaat voor genereren van elektronische handtekening -elektronische opslag één of meerdere private sleutels met bijhorende kenmerkcertificaten voor bewijs van kenmerken n model -private sleutels met bijhorende identiteitscertificaten: nog keuze te maken tussen systeem van opting-in of opting-out door houder -private sleutels met bijhorende kenmerkcertificaten: in elk geval systeem van opting-in

19 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Opting-in versus opting-out n opting-in -minder certificaten => hogere eenheidsprijs per certificaat beperktere basis voor gebruik elektronische diensten -kost van certificaten bij houder => lagere kost voor gemeenschap -keuze van CA door houder tussen CA’s die overeen- komst hebben afgesloten met overheid -ingewikkelder organisatiemidel n opting-out -meer certificaten => lagere eenheidsprijs per certificaat ruimere basis voor gebruik elektronische diensten -kost van certificaten bij overheid => hogere kost voor gemeenschap -keuze van CA door overheid op basis van resultaten van overheidsopdracht -eenvoudiger organisatiemodel

20 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Wet elektronische handtekening n artikel 1322 tweede lid Burgerlijk Wetboek: “Kan, voor de toepassing van dit artikel, voldoen aan de vereiste van een handtekening, een geheel van elektronische gegevens dat aan een bepaalde persoon kan worden toegerekend en het behoud van de inhoud van de akte aantoont”

21 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Wet werking certificatiedienstverleners n gekwalificeerde elektronische handtekening voldoet aan vereisten art. 1322, tweede lid BW n regeling minimale opdrachten (afgifte, beheer, herroeping certificaten) en aansprakelijkheid certificatiedienst-verleners n regeling bij stopzetting van activiteiten door certificatie-dienstverlener n vrijwillig accreditatiestelsel n regeling verantwoordelijkheid certificaathouder n toezicht en sancties n mogelijkheid tot stellen van aanvullende eisen voor gebruik elektronische handtekening in publieke sector

22 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Doelstellingen n bevorderen snelle beschikbaarheid van identiteits- certificaten voor authentificatie en genereren van elektronische handtekening n waarborgen kwaliteit van identiteitscertificaten n bevorderen multifunctioneel en gratis gebruik van identiteitscertificaten n waarborgen open markt van onafhankelijk evoluerende certificatie-autoriteiten n waarborgen interoperabiliteit tussen certicatie-autoriteiten n waarborgen conformiteit met evoluerende technische standaarden n conformiteit met Europese Richtlijn

23 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Aanvullende eisen n aanbod van beroep op gemeente als registratie- autoriteit voor identiteitscertificaten n gescheiden gebruik van identiteits- en kenmerk- certificaten is mogelijk n private sleutel verbonden aan identiteitscertificaat wordt bewaard op beveiligde processorchip met minstens pincodebeveiliging n gratis gebruik en verificatie van identiteitscertificaten n minimale kwaliteits- en veiligheidseisen

24 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Organisatiemodel n overheid publiceert aanvullende eisen n CA’s tonen aan dat ze aan aanvullende eisen voldoen -bij opting-in elke CA kan op om het even welk moment aantonen afsluiting overeenkomst tussen overheid en CA’s die aan eisen voldoen houder van elektronische identiteitskaart kiest tussen CA’s waarmee overeenkomst is afgesloten -bij opting-out elke CA kan aantonen in antwoord op uitgeschreven overheidsopdracht overheidsopdracht wordt gegund aan CA die aan eisen voldoet en meest voordelige voorwaarden biedt houder van elektronische identiteitskaart heeft geen keuzemogelijkheid tussen CA’s

25 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Organisatiemodel n bij oproep voor elektronische identiteitskaart bepaalt houder om op kaart al dan niet private sleutels op te laten slaan gekoppeld aan identiteitscertificaten; zo ja, treedt gemeente op als registratie-autoriteit voor identiteitscertificaten n elektronische identiteitskaart bevat nodige plaats om andere private sleutels op te slaan, gekoppeld aan kenmerk-certificaten, die titularis verkrijgt bij CA van zijn keuze

26 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Organisatiemodel n private sleutels gekoppeld aan identiteitscertificaten op elektronische identiteitskaart kunnen worden gebruikt voor authentificatie voor genereren van elektronische handtekening tav ICT-toepassingen van overheid waarvoor dit nodig is

27 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Organisatiemodel CM/CP/CI (7) (8)(9) Matti ERA Face to face identification De Gemeenten (1) RCRC (3) Bull Meikäläinen PIN & PUK1 (10b) (10a1) (11) (13) - (10a2) (2), (12) VRK (4) CA (5) (6) -code

28 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Drager van andere elektronische gegevens n slechts bij uitzondering -vermijden van perceptie van kaart als ‘big brother’ -vermijden van verlies van veel gegevens bij verlies van de kaart -vermijden van nood tot veelvuldige updating van de kaart n bevorderen van gecontroleerde toegang tot gegevens via netwerken, met kaart als toegangsinstrument, eerder dan opslag van gegevens op kaart zelf n daarom allicht geen integratie van SIS-kaart en elektronische identiteitskaart

29 19/06/200 1 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Planning n conceptstudie is klaar n beslissing ministerraad over concept gevraagd voor zomerreces n lastenboek voor productie van kaarten en specificaties voor leesapparatuur worden uitgewerkt 3 maanden na beslissing ministerraad n uitreiking elektronische identiteitskaarten in beperkt aantal pilootgemeenten 6 maanden na gunning overheidsopdracht voor productie van kaarten n veralgemeende uitreiking elektronische identiteitskaarten na bijsturing in functie van resultaten in pilootgemeenten

u ! FEDICT