BUSINESS PLAN Inleiding: heb bedrijf, ben baas. En dan? Wat doe je dan om dat bedrijf te laten draaien? Wat moet je doen? HEB BEDRIJF, BEN BAAS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Welkom op de Julianaschool
Een bericht speciaal voor jouw m’n
“Hoe kom ik aan klanten?”
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
die niet om jou zou huilen.
Loverboys.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Van probleemstelling naar doelstelling
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Presentation Of Learning
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
GO/NOGO RAPPORTERING Bij uitwerking van eender welke opdrachten.
Team Opstarten en organiseren. opstartstrategie 1.Kleine, concrete opdrachten per duo van leden – Werkt op voorwaarde dat elke taak bij oplevering overgaat.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Een bericht speciaal voor jouw m’n
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Interpreteren van data
Huisbezoek. Gebod &Verwachting van de Heer Menselijke mogelijkheden, techniek of vervoer en gewoontes.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Visie & Strategie.
Personeelsessie LOKO.
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren Blok 1
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
{. Wat doe je als je ruzie hebt? -Je vlucht weg en denkt: Ik pak hem later wel terug. -Je pakt hem wel terug als je niet alleen bent. -Je wordt woedend.
Onze doelen en visie in beeld
WOW: enqueteren bij Jumbo
Naar een optimaal HR - beleid
Leerstijlen KOLB SJM.
 A-94 A-94.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
50.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Helder Bedrijfsadvies Marja Dedden. Waarvoor Quickscan van uw bedrijf Ondersteuning bij het optimaliseren van de organisatie Hoe zet ik mijn bedrijf beter.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Consumentengedrag Beslissen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Werkvorm Vergaderen op kleur.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

BUSINESS PLAN Inleiding: heb bedrijf, ben baas

En dan? Wat doe je dan om dat bedrijf te laten draaien? Wat moet je doen? HEB BEDRIJF, BEN BAAS

Grof gezien: 4 antwoordlijnen  Traditionele kijk op bedrijfsbeheer  Evolutietheorie-benadering  Procesbenadering  Systemische benadering

De traditionele kijk op zaken doen  Doel is ROI – de weg = rationele planning  Als het niet goed gaat, trek je het recht  Lukt dat niet, dan stoot je af  Wat je zoekt zijn managers, bedrijfswetenschappers die winstoptimalisatie strategieën maken

Gezien vanuit evolutietheorie  De markten bepalen de winst, niet de managers  Wat managers ook doen: als je ermee wint en overleeft, is het goed.  Een goede manager heeft “het” en is meer goed dan fout – dat is diegene die je aan uw kant moet hebben.  “het” is een combinatie van stielkennis, planning en vooral ook overlevingsinstinct (= flexibiliteit)

Bedrijfsvoering gezien als proces  Bedrijven en markten zijn complex en chaotisch per definitie – je moet er geen ideaal op los laten maar werken met dat wat de praktijk je op dat moment aangeeft.  Iedereen in het bedrijf en de markt heeft zijn eigen doel en prioriteiten – wat een organisatie kan bereiken wordt bepaald door wat het met de verschillende partijen kan negotiëren  Het beste wat een manager kan doen, is het proces simplificeren – de dingen duidelijk maken voor iedereen – zorgen dat een max. aan partijen weten waarmee ze bezig zijn.

Systemische kijk op bedrijfsvoering  Een bedrijf kan effectief plannen.. als het rekening houdt met ALLE te plannen factoren  De belangrijkste factor is “mensen”: als individu én als lid van een sociale groep in een gegeven sociale omgeving.  Wat een bedrijf wil en kan bereiken wordt bepaald door die “mensen”: hun sociale klasse en beroep, hun land en cultuur, hun familie en geslacht,.. EN door de sociale omgeving waarin zij leven en werken.  Dus: vandaag streef je naar winst, morgen naar overleven, overmorgen naar niet-outsourcen, dan naar milieu-sparen, ….  Een goede manager snapt het systeem. En is dus voorbereid en flexibel.

Overzicht strategisch-plan-benaderingen TRADITIONEEL – MODELLEN 1960 – Grote, stabiele, bestaande ondernemingen Drucker, Chandler, Ansoff, Sloan, Kotler, Porter,…. EVOLUTIE – OVERLEVEN Jaar 0 - KMO’s, “uitdagers”, niche 1980 – grote bedrijven Einhorn, Hogarth, Levinson (geurrilla MKT).. Thatcher/Reagan PROCESBENADERING 1970 – oliecrisis, Japan komt - B2B – “bounded reality” politiek & negotiatie American Carnegie School: Cyert, March, Simon, … SYSTEMISCH 1990 – globalisatie – “think global, act local” – e-dinges ?? Kotler Noteer: NIET zwart/wit – GEEN bewust plan maar “systemische” observatie

Overzicht strategisch-plan-benaderingen TRADITIONEEL – MODELLEN Strategisch plan  Volgens regels & “recepten”  Correcte modellen, correcte cijfers – gedetailleerd.  Nieuwe modellen = kwaliteit EVOLUTIE – OVERLEVEN Strategisch plan  Kort, krachtig, actiegericht  “in grote trekken”  Trial & error  nadruk op hoe plan tot stand kwam  Nieuwe ideeën : kwaliteit PROCESBENADERING Strategisch plan: nadruk op strategisch planningproces = HOE de strategie ontwikkeld werd SYSTEMISCH Strategisch plan: People (evol.?) –Planet (proces?) –Profit (trad.?) ? Noteer: NIET zwart/wit – GEEN bewust plan maar “systemische” observatie

Tot besluit  Niets is “altijd en overal” GOED  Alles heeft zijn verdienste OP VOORWAARDE DAT en in de MATE WAARIN jij weet waar je mee bezig bent.  De GROOTSTE VAL = ZELFBEDROG  2 e grootste val = “halve kennis met hele eigendunk”

Een Systemische benadering Het vak Strategisch Marketing/Bedrijfsbeleid

Het vak “strategisch marketing/bedrijfsbeleid”  Marketing is geen technisch essentiële bedrijfsfunctie echtemarketeer  Niemand engageert een echte marketeer TENZIJ “de essentiële functies” op een muur gelopen zijn en niet meer verder kunnen probleem oplossen” = de jobopdracht  De marketeer moet “het probleem oplossen” = de jobopdracht plan  Marketeer = adviseur  geen beslissing maar voorstel opleveren  “plan”  “oplossen” impliceert “dingen veranderen” waarom  Anders doen  veranderen doet pijn  “waarom”? iets in de plaats krijgt  Dingen stoppen  jobverlies/egoverlies/funverlies  “waarom”? + gaat niet gebeuren als MAN niet minstens iets in de plaats krijgt wat de beslissing hem gaat kosten waarvoor garantiesCONCRETE kans op winst  Dingen bijdoen  risico op falen  “waarom” maar vooral “waarvoor” + garanties + zicht op CONCRETE kans op winst

Het vak “strategisch marketing/bedrijfsbeleid”  “Probleem oplossen” = ALTIJD iets wat in toekomst moet gebeuren toekomstnooitvoorspelbaar  “toekomst” = per definitie nooit EXACT voorspelbaar  “voorspelbaarheid” wordt moeilijker naarmate Terrein onbekender “toekomst” verder weg in tijd  ALLE mensen met verantwoordelijkheid vrezen controleverlies  “controleverlies” = kans op problemen die ze niet opgelost krijgen  Remedie “controleverlies”: iets dat of iemand die zekerheid geeft

Het vak “strategisch marketing/bedrijfsbeleid”  Per conclusie  Een bedrijf verwacht dat zijn marketeer haar terug “in controle” brengt. = niet afhankelijk van toeval maar zelf “aan het stuur”  Vergelijk met “auto rijden”  “in controle” komt uit: Duidelijk “weten waar men mee bezig is, waar men naartoe gaat” Duidelijk zicht op “de knopkes” en “waar ze voor dienen” Duidelijke, ingeoefende instructies over wat wanneer doen … en “de GSM-nummer van pa” voor als het fout gaat.  Werkt alleen als je in “pa” gelooft Vertrouwen in volledigheid verhaal + “almacht” van “pa”

Het vak “strategisch marketing/bedrijfsbeleid”

 Weet het ook niet  Hoe beginnen?  Wat doen?  Bang dat ge het fout doet  Zenuwen, baldadig, faalangst, vluchten/”delegeren”  Reflex: imiteren, achter voorbeelden lopen  Rekenen op/vrezen-uw- gebrek-aan u en uw deskundigheid  Zien ze “deskundig”?  Bang dat gij niet ziet hoe belangrijk het is  Vrezen “gebrek aan ernst” én “somberheid”/angst  Vrezen “onpersoonlijke routine” GIJZIJ

Het vak “strategisch marketing/bedrijfsbeleid” “Oplossing”  Gebruik de werkmodellen en benaderingsystemen uit je opleiding als basis voor je werk Projecteert deskundigheid en rust, geeft houvast  Werk zoveel mogelijk SAMEN Geeft zekerheid én inzicht aan BEIDE kanten  valoriseert strategisch DENKPROCES Opdrachtgever ziet DAT ge werkt en HOE ge werkt Gij krijgt zekerheid input deskundigheid/betrokkenheid opdrachtgever Hoe? Rapporteer per werkstap – bouw GO/NOGO in  Maak “professioneel” je natuurlijke uitstraling: altijd en overal Kleding, houding, taalgebruik  verzorgd, met inzicht in context Werkmaterialen: volledige uitrusting, functioneel, gespecialiseerd, deskundig gebruik,.. Afspraken & beloftes: HOUDEN is belangrijker dan “altijd alles”en “veel”

Cursusverwachtingen  Je bent op tijd op je werk – ELKE les  Je bent voorbereid: je teamleden rekenen op u  Je “trekt je gewicht” in je team  Je luistert ACTIEF en je neemt deel aan de les  Je bent volledig betrokken als leider in dit vak  Je bezorgt de lesgever feedback TIJDENS het parcours  Laptops en andere toestellen zijn er enkel om mee te WERKEN aan DEZE opdracht

Aanbevolen studiemateriaal  Het boek  Whittington, Richard. “What is Strategy – and does it matter?” (2002) Thomson Learning, UK2002  Sites:  a94410.html#ixzz1UdiiQW3c a94410.html#ixzz1UdiiQW3c   – zoek: “Whittington’s approach to Strategy” (doc) Slides