Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

IK WIL GRAAG MIJN FAMILIE, COLLEGA’S EN VRIENDEN UITNODIGEN VOOR EEN BARBECUE IN MIJN NIEUWE HUIS (IK WAARSCHUW JE ALVAST: HET IS MAAR EEN SIMPEL OPTREKJE.
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Differentiëren naar leerwegen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Welkom bij de 4e workshop over:
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Hoe organiseer ik een PvB?
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Maatschappijleer 24 november 2011.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
De mayonaisepot en de koffie
Mijn stage bij de horeca “La Paz” Naam: *Dannie mol Klas: *5a Jaar: *2004 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
1.
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Landbouwbreed Floracollege.
Aan de slag met competenties beoordelen
Welkom bij de 4e workshop over:
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Experts werkvorm + begrippentest
Interpreteren van data
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Bloem is een wit poeder dat we gebruiken om brood te bakken.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Samenwerken.
Onze doelen en visie in beeld
Op zijn 95ste besluit Don Juan nog te trouwen …
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Onderzoeksvaardigheden 3
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Fotografie. Waarom deze werkplek Basis voor fotobewerking is een goede foto. Zelf in staat zijn om de functies aan te passen. Bewust die foto maken. Klantgericht.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Observeren Les 3.
Stage informatieavond
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?

Dé realistische praktijksituatie… Is een setting dat vergelijkbaar is met, of gelijk aan een bedrijfsomgeving Met als doel de leerling te kunnen beoordelen of hij/zij een bepaalde praktijksituatie toevertrouwd kan worden

Authentiek PVB Beleving Gesimuleerd

Het maakt de beleving van de leerling… Anders dan bij een reguliere les / toets, door: het gevoel dat het een “echte” situatie is, met: “echte” opdrachtgever/klanten etc, een duidelijk doel in de vorm van klantvraag en onbekende dilemma’s… Terug

Een authentieke omgeving… Maakt de PvB nog realistischer, want: de leerling komt daadwerkelijk op de werkvloer; en heeft een echte taak uit te voeren; voor een bestaande opdrachtgever cq klant ! altijd onverwachte situaties Bijkomend voordeel: bedrijfsleven wordt positief betrokken bij het onderwijs. Vergt planning, waaronder: Afspraken maken, verwachtingen bespreken, participatie van het bedrijf in het proces van de PvB en de beoordeling van de leerling, huisregels nagaan, vervoer, etc Terug

Een gesimuleerde omgeving Is in een schoolse omgeving; wanneer authentieke situatie niet haalbaar blijkt te zijn; vergt enige creativiteit om een zo representatieve mogelijke setting te creëren; hierbij zijn het rollenspel en de dilemma’s belangrijke componenten. Hulpmiddelen: Gebruik een goede ruimte waarin de werkelijkheid zo veel mogelijk gesimuleerd kan worden Gebruik “echte” klanten (etc) die de leerlingen niet kennen (bijvoorbeeld collega, buurman etc) Uit testen (pilots) is gebleken dat de leerling de PvB als bijna realistisch ervaart; en vervolgens ook hier zijn competenties laat zien. Eigen schoolkantine kan prima ruimte zijn…

De PvB ‘Pizza bakker’ in een schoolse omgeving (VAP lokaal) Serieus en zelfstandig aan het werk…

PvB Dierenkliniek Scenario: Leerling loopt stage bij dierenkliniek ‘De Beestenhoek’. Iedere ochtend overlegt hij met de dierenartsassistent (rol docent) wat zijn taken voor die dag zijn. Dierenartsassistent vertelt dilemma. Stagiair voert zijn taken uit rekening houdend met het welzijn van het dier. Vanmiddag mag het dier na enig herstel van een operatie weer naar huis . Het dier moet deze ochtend door de stagiaire gecheckt worden op een aantal gezondheidskenmerken. Deze kenmerken worden op een speciaal formulier geregistreerd en afgestemd met de dierenartsassistent. Ondertussen kan klant een korte vraag stellen over de handelingen. De competenties in PvB: Vakdeskundigheid toepassen Instructies en Procedures opvolgen Formuleren en Rapporteren Plannen en Organiseren Onderwerp: Konijn

Van toepassing op elke PvB… Check… Was de setting voor de leerling realistisch? Had iedereen een duidelijke rol? Lokte het gedrag uit bij de leerling? Zoals plannen, keuze maken, inspelen op onverwachte situatie Waren er voldoende mogelijkheden voor de leerling om zijn competenties te laten zien Van toepassing op elke PvB…

PvB Grootmoederstoetje En hoe zou jij het doen? PvB Grootmoederstoetje Wat heb je nodig voor een goede praktijksituatie als u deze PVB zou moeten organiseren. Denk aan: Omgeving Materialen Inrichting / aankleding Bemensing en rollen

Grootmoederstoetje De praktijksituatie: Je hebt samen met een klasgenoot corvee bij de conciërge van je school, hij heet Nico. Een zeer vrolijke man die altijd fluitend door school loopt. Hij is verantwoordelijk voor veel dingen op school. Hij moet eigenlijk zorgen dat op school alles goed verloopt. Dit is heel veel werk waardoor hij twee leerlingen in dienst heeft genomen om bij hem stage te komen lopen.   Nico wil graag dat jullie aan de slag gaan met het project “jong en oud”. Dit is een project waarbij de ouderen uit de buurt kunnen komen eten op school. Nico heeft aangeboden om het eten te verzorgen, maar is vergeten dat hij ook al de tafels moet klaarzetten en de muziekinstallatie moet bedienen. Hij heeft dus geen tijd om al de drie gangen zelf te maken. Hij vraagt jullie om het toetje te maken. Hij geeft de volgende opdracht: Jullie gaan een vlaflip maken. Dit is een toetje wat de bejaarden allemaal kennen van vroeger en zeker lekker gaan vinden. Het bestaat uit een deel vanillevla een deel yoghurt en een klein beetje siroop. De ouderen vinden het lekker en leuk als ze net als vroeger vers gemaakte yoghurt, siroop en vla krijgen, jullie zullen deze producten dus uit de grondstoffen moeten maken. Jullie krijgen 1 pak yoghurt, genoeg houdbare melk, custard en de ingrediënten voor de siroop. In de keuken liggen de recepten klaar. Het diner is overmorgen dus voor de yoghurt moeten jullie direct aan de gang. Er moeten …. Porties gemaakt worden. (Minimaal 5)  Nico moet nu andere taken in de keuken doen, dus hij laat jullie samen een planning maken. Als jullie klaar zijn met deze planning laten jullie deze aan Nico zien. Keurt Nico deze goed dan mogen jullie aan de slag. Nico geeft ook nog een tip: denk bij de planning aan de bereidingstijd van de drie verschillende producten vla, yoghurt en siroop.  

Vragen & Suggesties