Dyscalculie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Drieslag functioneel rekenen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Collectief portfolio groep 3
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Studietaak De studietaak staat centraal
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Rekenproblemen en Dyscalculie
Verlengde Instructie Groepen 3.
Effectief leesonderwijs
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Rekenbeleid
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Visie: rapport en portfolio
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Begeleiden, hoe doe je dat?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Kwaliteitsbeleid.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Lezen: doe het goed voor
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Woordjes leren.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Instructie geven en uitvoeren
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Reken- / wiskundebeleid
Leren leren.
Hoe speel je de Pizza Game?
Geef je mening soms zie je op het internet vreemde informatie door mensen, die slordig zijn sociaal niet vaardig zijn of is dit gewoon grappig ?
Dyslexiebeleid Open Huis.
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie

Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Welkom Voorstellen Cindy Schade Marion Kriellaars Sander de Kock Ontstaan van de Klankbordgroep Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Definitie Dyscalculie = slecht rekenen Een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot oproepen en toepassen van reken/wiskundekennis die blijvend zijn, ook na gedegen onderwijs Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg 3

Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Kenmerken Basiskennis en vaardigheden zijn niet geautomatiseerd Problemen met het herkennen van rekenkundige symbolen Traag Moeite met schattend rekenen Moeilijk kunnen wisselen tussen verschillende strategieën Moeite met het veralgemeniseren en vertalen van specifieke rekenopdrachten naar andere situaties Moeite met volgorden, zoals bij recepten, klok kijken Moeite met ruimtelijke oriëntatie, zoals links- rechts Moeite bij teamsporten op een groot veld Moeite met interpreteren van codes, patronen, muzieknoten, vreemde talen Afkeer voor strategische spellen/speelgoed. Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Beleid Signaleren/onderzoek Handelingsadviezen Faciliteiten Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Signalering/onderzoek Signalering via vakdocenten kan leiden tot onderzoek (intern/extern) Hieruit volgt een onderzoeksrapport met handelingsadviezen Leerling heeft vervolgens recht op bepaalde faciliteiten Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Handelingsadviezen Dispenserende maatregelen Compenserende maatregelen Sociaal emotionele maatregelen Remediërende maatregelen (naar gelang de mogelijkheden van de school) Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Dispenserende maatregelen Leerling vrij stellen van rekentaken die niet noodzakelijk zijn voor het bereiken van de eindtermen De leerling hoeft maar één oplossingsstrategie te beheersen Beperken van overschrijven en zoveel mogelijk aanreiken op papier Leerlingen ontzien bij het onvoorbereid uitvoeren van rekenoperaties Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Compenserende maatregelen Gebruik maken van de rekenmachine Geef stapsgewijze instructie en uitleg Visualiseer Geef irrelevante informatie in opdracht aan Plan geen toets van twee rekenvakken op één dag Huiswerk ruim op tijd opgeven op het bord Geef 25% extra tijd bij toetsen (of vermindering in opgaven) Beoordeel de leerling vakinhoudelijk Geef bij werk onder de 4.0 een herkansing Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Sociaal emotionele maatregelen Alle docenten moeten op de hoogte zijn Geef een leerling de tijd en ruimte om een antwoord te bedenken Zorg voor succeservaringen Leg de verantwoordelijkheid voor het gebruik van de privileges bij de leerling zelf Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Remediërende maatregelen Veelvuldig uitleggen, oefenen en herhalen Aanleren van vaste oplossingsstrategie Extra mondelinge uitleg Leren omgaan met de rekenmachine Leren goed na te denken over een uitkomst Werk met zoveel mogelijk tussenstappen Pre-teaching bij toetsen Bespreken van toetsen/huiswerk Automatiseren oefenen Aanpak huiswerk bespreken Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg

Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Faciliteiten Recht op meer tijd (25%) of vermindering van opgaven Gebruik van de rekenmachine Gebruik van formulekaarten Gebruik van stappenplan Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg