Dyscalculie
Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Welkom Voorstellen Cindy Schade Marion Kriellaars Sander de Kock Ontstaan van de Klankbordgroep Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Definitie Dyscalculie = slecht rekenen Een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot oproepen en toepassen van reken/wiskundekennis die blijvend zijn, ook na gedegen onderwijs Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg 3
Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Kenmerken Basiskennis en vaardigheden zijn niet geautomatiseerd Problemen met het herkennen van rekenkundige symbolen Traag Moeite met schattend rekenen Moeilijk kunnen wisselen tussen verschillende strategieën Moeite met het veralgemeniseren en vertalen van specifieke rekenopdrachten naar andere situaties Moeite met volgorden, zoals bij recepten, klok kijken Moeite met ruimtelijke oriëntatie, zoals links- rechts Moeite bij teamsporten op een groot veld Moeite met interpreteren van codes, patronen, muzieknoten, vreemde talen Afkeer voor strategische spellen/speelgoed. Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Beleid Signaleren/onderzoek Handelingsadviezen Faciliteiten Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Signalering/onderzoek Signalering via vakdocenten kan leiden tot onderzoek (intern/extern) Hieruit volgt een onderzoeksrapport met handelingsadviezen Leerling heeft vervolgens recht op bepaalde faciliteiten Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Handelingsadviezen Dispenserende maatregelen Compenserende maatregelen Sociaal emotionele maatregelen Remediërende maatregelen (naar gelang de mogelijkheden van de school) Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Dispenserende maatregelen Leerling vrij stellen van rekentaken die niet noodzakelijk zijn voor het bereiken van de eindtermen De leerling hoeft maar één oplossingsstrategie te beheersen Beperken van overschrijven en zoveel mogelijk aanreiken op papier Leerlingen ontzien bij het onvoorbereid uitvoeren van rekenoperaties Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Compenserende maatregelen Gebruik maken van de rekenmachine Geef stapsgewijze instructie en uitleg Visualiseer Geef irrelevante informatie in opdracht aan Plan geen toets van twee rekenvakken op één dag Huiswerk ruim op tijd opgeven op het bord Geef 25% extra tijd bij toetsen (of vermindering in opgaven) Beoordeel de leerling vakinhoudelijk Geef bij werk onder de 4.0 een herkansing Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Sociaal emotionele maatregelen Alle docenten moeten op de hoogte zijn Geef een leerling de tijd en ruimte om een antwoord te bedenken Zorg voor succeservaringen Leg de verantwoordelijkheid voor het gebruik van de privileges bij de leerling zelf Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Remediërende maatregelen Veelvuldig uitleggen, oefenen en herhalen Aanleren van vaste oplossingsstrategie Extra mondelinge uitleg Leren omgaan met de rekenmachine Leren goed na te denken over een uitkomst Werk met zoveel mogelijk tussenstappen Pre-teaching bij toetsen Bespreken van toetsen/huiswerk Automatiseren oefenen Aanpak huiswerk bespreken Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg
Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg Faciliteiten Recht op meer tijd (25%) of vermindering van opgaven Gebruik van de rekenmachine Gebruik van formulekaarten Gebruik van stappenplan Klankbordgroep Dyscalculie Tilburg