het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Ontwerpprojecten In de praktijk
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
1.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Probleem gestuurd onderwijs
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Leerplanontwikkeling VM2
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Flexbase.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Verpleegkundig redeneren
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Stage informatieavond
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
ZORPLAN MAKEN!!!.
Welkom op het Saenredam College
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Transcript van de presentatie:

het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk Frans Resink EM-conferentie Economie en Maatschappijprofiel: van meest gekozen profiel naar  meest geprofileerde keuze Leeuwarden, donderdag 18 oktober 2012

intro

intro VO HO schoolverlater leerling

intro ? diploma VO HO schoolverlater

intro ? ? diploma VO HO schoolverlater

intro ! ? diploma VO HO schoolverlater

intro ! ? diploma VO HO schoolverlater

intro ?! ? diploma VO HO schoolverlater

intro ?! ? diploma VO HO schoolverlater

intro ? ? diploma VO HO schoolverlater

intro ? ? diploma VO HO

intro ? diploma VO HO

intro ! diploma VO HO

intro ! ! diploma VO HO

intro ! diploma VO HO

intro diploma VO HO

onderzoek-vaardigheid intro onderzoek-vaardigheid VO HO profielwerkstuk competen- ties

onderzoek-vaardigheid intro onderzoek-vaardigheid VO HO profielwerkstuk competen- ties

leidraad intro een profielwerkstuk op het eerste gezicht en bij nader inzien een aanzet om doorstroomrelevant(er) te beoordelen het idee de uitwerking ervan een praktische kennismaking ermee uw reacties, feedback en mogelijk verdere bijdrage afsluiting van de workshop

zo maar een profielwerkstuk... “Winkelen in de periferie” samenvatting herkenbaar? “Winkelen in de periferie “ analyse van kerntaak en werkprocessen aanvaardbaar? “Winkelen in de periferie “ analyse van mogelijk onderliggende competenties herkenbaar?

doorstroomrelevante competenties? leiden en beslissen beslissen en activiteiten initiëren aansturen begeleiden ondersteunen en samenwerken aandacht en begrip tonen samenwerken en overleggen ethisch en integer handelen interacteren, beïnvloeden, presenteren relaties bouwen en netwerken overtuigen en beïnvloeden presenteren analyseren en interpreteren formuleren en rapporteren vakdeskundigheid toepassen materialen en middelen inzetten analyseren creëren en leren onderzoeken creëren en innoveren leren organiseren en uitvoeren plannen en organiseren op de behoeften en verwachtingen van de "klant" richten kwaliteit leveren instructies en procedures opvolgen aanpassen en aankunnen omgaan met verandering en aanpassen met druk en tegenslag omgaan ondernemen en presteren gedrevenheid en ambitie tonen ondernemend en commercieel handelen bedrijfsmatig handelen

doorstroomrelevant beoordelen aan de hand van tussentijdse producten als blijk van competentie op basis van links tussen beoordelingsaspecten en competenties uit de productbeoordeling een competentiebeoordeling afleiden

tussentijdse producten onderzoek doen probleemstelling plan van aanpak (klad)verslag presentatie logboek samenwerking

links tussen beoordelingsaspecten en competenties kerntaak: onderzoek doen I II III V VI VII VIII tussenproduct: probleemstelling A B E F H O P Q R S U W X Y beoordelingsaspecten: 1 2 3 5 7 4 De probleemkeuze getuigt van initiatief van de leerling.   De probleemkeuze getuigt van durf en flair. De probleemkeuze getuigt van passie. Het probleem is interessant en/of origineel. Het probleem is uitdagend voor de leerling. 6 Het probleem is relevant voor de leerling. Het probleem is relevant voor de opleiding, c.q. het vak. 8 Het probleem is relevant in het licht van een mogelijk te kiezen vervolgstudie. 9 Het probleem is relevant voor externe belanghebbenden, zoals een externe opdrachtgever. 10 De probleemkeuze is gemotiveerd vanuit persoonlijke leerdoelen. 11 Het probleem is verwoord in een heldere en eenduidig geformuleerde probleemstelling. 12 De probleemstelling bevat een onderzoeks- of ontwerpvraag. 13 Uit de probleemstelling is een passende probleemaanpak afgeleid. De probleemaanpak omvat: 14 een voorstel voor een onderzoeksmethodiek, c.q. -techniek(en) 15 een tijdpad 16 een taakverdeling, in geval van groepswerk of samenwerking met anderen. 17 De probleemaanpak is uitvoerbaar, gegeven de beschikbare: kennis en kunde tijd middelen en/of faciliteiten begeleiding.

links tussen beoordelingsaspecten en competenties kerntaak: onderzoek doen I II III V VI VII VIII tussenproduct: probleemstelling A B E F H O P Q R S U W X Y beoordelingsaspecten: 1 2 3 5 7 4 De probleemkeuze getuigt van initiatief van de leerling.   De probleemkeuze getuigt van durf en flair. De probleemkeuze getuigt van passie. Het probleem is interessant en/of origineel. Het probleem is uitdagend voor de leerling. 6 Het probleem is relevant voor de leerling. Het probleem is relevant voor de opleiding, c.q. het vak. 8 Het probleem is relevant in het licht van een mogelijk te kiezen vervolgstudie. 9 Het probleem is relevant voor externe belanghebbenden, zoals een externe opdrachtgever. 10 De probleemkeuze is gemotiveerd vanuit persoonlijke leerdoelen. 11 Het probleem is verwoord in een heldere en eenduidig geformuleerde probleemstelling. 12 De probleemstelling bevat een onderzoeks- of ontwerpvraag. 13 Uit de probleemstelling is een passende probleemaanpak afgeleid. De probleemaanpak omvat: 14 een voorstel voor een onderzoeksmethodiek, c.q. -techniek(en) 15 een tijdpad 16 een taakverdeling, in geval van groepswerk of samenwerking met anderen. 17 De probleemaanpak is uitvoerbaar, gegeven de beschikbare: kennis en kunde tijd middelen en/of faciliteiten begeleiding.

uit de productbeoordeling een competentiebeoordeling afleiden leiden en beslissen 8,3 ondersteunen en samenwerken 7,8 interacteren, beïnvloeden, presenteren 10 analyseren en interpreteren n.v.t. creëren en leren 8,2 organiseren en uitvoeren 7 aanpassen en aankunnen 7,8 ondernemen en presteren 5,5

een productbeoordeling kritisch doornemen Herkent u de beoordelingsaspecten? Welke mist u? Welke vindt u overbodig? Is beoordeling aan de hand van louter doorstroomrelevante aspecten voor u compleet genoeg?

uw feedback Wat waardeert u? Wat kan beter?

uw hulp gevraagd de beoordelingsinstrumenten inhoudelijk valideren welke competenties zijn ècht doorstroomrelevant > het beoordelen waard? welke aspecten van onderzoeken & ontwerpen tellen bij de beoordeling? de beoordelingsinstrumenten testen in praktijk hoe bevallen ze? klopt de beoordeling die ze opleveren? motiveren ze leerlingen / studenten tot vervolgleerdoelen? iets voor u?

voor meer informatie of nader contact: f.resink@slo.nl