Portfolio en betekenisvol leren van test- naar assessmentcultuur
Ontwikkeling zichtbaar maken Alternatief voor rapport Presentatie Bewust worden eigen leerproces Rijk beeld van de ontwikkeling Motivatie Zelfregulering Verantwoording Alternatief voor toets Interactie
Portfolio als ‘learning tool’ Een verzameling leerproducten met bijbehorende reflecties die door leerling in gesprek met de leraar of met anderen wordt gebruikt om het eigen leren te sturen.
Eigen leerproducten en reflecties
Hoe breng je de leef- en de systeemwereld samen?
Startgesprekken: feed-forward Alle leerkrachten voerden startgesprekken; Met kind en ouders; Ook in de kleutergroepen; De wederzijdse ambities en verwachtingen zijn uitgesproken. De leerkracht beschikt over nieuwe relevante informatie, die van belang is om in de ogen van het kind de goede dingen te doen. De ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt afgestemd en vastgelegd.
Het gesprek als kern 1
Het gesprek als kern 2
Beoordelen van het Leren Beoordelen om te Leren Doel Vaststellen wat geleerd is Leerlingen ondersteunen en stimuleren Nadruk Na afloop van het leren Tijdens het leren Leerling Wordt beoordeeld Is (mede)beoordelaar Vorm Maken van tests, toetsen, proefwerken, taken etc. Reflectie en dialoog: Feedback, self-assessment, peer-assessment, portfolio’s Opbrengst Niveaubepalingen Vergelijkingen met anderen Bewustwording van en aanwijzingen voor het leren Assessment of Learning Assessment for Learning
Stille dialoog over sfeer en relatie
Stille dialoog over het volgen van ontwikkeling
Van een test- naar een assessmentcultuur
Wij gaan nu met assessments voort! Jos Castelijns heeft ons gewezen op het belang van goede reflectiegesprekken. Goede intenties zijn daarvoor niet voldoende. De leerkracht dient te weten wat een kind nodig heeft, hem/haar een passend aanbod te doen, de juiste vragen te stellen… kortom: adequaat te be-ge-leiden.
Evalueren om te leren Toetsen en beoordelen op school Jos Castelijns, Mien Segers & Katrien Struyven (Red.) Bussum: Uitgeverij Coutinho
N.B. De testen wezen uit dat het goed zit! Jaar: Landelijk gemiddelde: Schoolgemiddelde: 2011: 535,1 536 2012: 535,1 536,8 2013: 534,7 535,8 Wij voldoen hiermee dus ruimschoots aan de gestelde normen, stijgen daar zelfs fier bovenuit. We leven in een land dat steeds vaker rekent met gemiddelden. Die behoefte om getallen te beheren en beïnvloeden heeft inmiddels tot een afrekencultuur geleid, waar in ieder geval ‘het gemiddelde Nederlandse kind’ geen profijt van trekt…