Portfolio en betekenisvol leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Dyslexie de baas! Ouderavond 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
feedback als leidend principe
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Zelfsturing en executieve functies.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
MBO passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Collectief portfolio groep 3
Een gezamenlijke uitdaging!
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Maandag 3 juni 2013 WELKOM. Waarom het ouderportaal? Leerlingvolg- en administratiesysteem van de school. Openheid naar ouders. Bijdrage leveren aan een.
Portfolio.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Ouderavond 3 mavo 16 september Programma - Informatie over dit schooljaar - Uw reactie op een aantal stellingen - Afsluiting.
Angelique M. Reitsma, arts
Ervaringen Implementatie in Nederland
Portfolio
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Op de informatiebijeenkomst CITO
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
WELKOM.
Portfolio’s “Het openslaan van een goedverzorgd portfolio is voor leerlingen, leerkrachten en ouders alsof ze een schatkist openen”
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Groepsdynamica & Interactief communiceren
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Groepsdynamiek 1.
Toekomstgericht onderwijs
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Interactief oefenen, formatief toetsen
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Arline Spierenburg november 2018
Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening
Transcript van de presentatie:

Portfolio en betekenisvol leren van test- naar assessmentcultuur

Ontwikkeling zichtbaar maken Alternatief voor rapport Presentatie Bewust worden eigen leerproces Rijk beeld van de ontwikkeling Motivatie Zelfregulering Verantwoording Alternatief voor toets Interactie

Portfolio als ‘learning tool’ Een verzameling leerproducten met bijbehorende reflecties die door leerling in gesprek met de leraar of met anderen wordt gebruikt om het eigen leren te sturen.

Eigen leerproducten en reflecties

Hoe breng je de leef- en de systeemwereld samen?

Startgesprekken: feed-forward Alle leerkrachten voerden startgesprekken; Met kind en ouders; Ook in de kleutergroepen; De wederzijdse ambities en verwachtingen zijn uitgesproken. De leerkracht beschikt over nieuwe relevante informatie, die van belang is om in de ogen van het kind de goede dingen te doen. De ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt afgestemd en vastgelegd.

Het gesprek als kern 1

Het gesprek als kern 2

Beoordelen van het Leren Beoordelen om te Leren Doel Vaststellen wat geleerd is Leerlingen ondersteunen en stimuleren Nadruk Na afloop van het leren Tijdens het leren Leerling Wordt beoordeeld Is (mede)beoordelaar Vorm Maken van tests, toetsen, proefwerken, taken etc. Reflectie en dialoog: Feedback, self-assessment, peer-assessment, portfolio’s Opbrengst Niveaubepalingen Vergelijkingen met anderen Bewustwording van en aanwijzingen voor het leren Assessment of Learning Assessment for Learning

Stille dialoog over sfeer en relatie

Stille dialoog over het volgen van ontwikkeling

Van een test- naar een assessmentcultuur

Wij gaan nu met assessments voort! Jos Castelijns heeft ons gewezen op het belang van goede reflectiegesprekken. Goede intenties zijn daarvoor niet voldoende. De leerkracht dient te weten wat een kind nodig heeft, hem/haar een passend aanbod te doen, de juiste vragen te stellen… kortom: adequaat te be-ge-leiden.

Evalueren om te leren Toetsen en beoordelen op school Jos Castelijns, Mien Segers & Katrien Struyven (Red.) Bussum: Uitgeverij Coutinho

N.B. De testen wezen uit dat het goed zit! Jaar: Landelijk gemiddelde: Schoolgemiddelde: 2011: 535,1 536 2012: 535,1 536,8 2013: 534,7 535,8 Wij voldoen hiermee dus ruimschoots aan de gestelde normen, stijgen daar zelfs fier bovenuit. We leven in een land dat steeds vaker rekent met gemiddelden. Die behoefte om getallen te beheren en beïnvloeden heeft inmiddels tot een afrekencultuur geleid, waar in ieder geval ‘het gemiddelde Nederlandse kind’ geen profijt van trekt…