HBO Toegepaste psychologie Contactdag Arbeid & Organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Volwassenen & Ouderen
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communiceren kan je leren Zondag 15 april :15 – 16:30 Edgar Kaasschieter.
OUDERGESPREKKEN.
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
….een korte presentatie
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
Motivational Interviewing
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Workshop evalueren Dcp
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Gespreksvaardig-heden
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Gesprekstechnieken Les 4.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

HBO Toegepaste psychologie Contactdag Arbeid & Organisatie Drs. Yèrma van Egeraat Registerpsycholoog NIP

Programma Kennismaking Werkveld A&O Psychologisch onderzoek Gespreksmodellen Intakegesprek oefenen Betekenis persoonlijke scores ‘Big Five’-test

Werkveld A&O psychologie Arbeid & Organisatie adviesbureau Particuliere praktijk Arbo-dienst UWV Sociale Dienst Re-integratiepraktijk Schuld-hulp-saneringsinstelling

Psychologisch onderzoek A&O Toepassingsgebied Werving & Selectie Arbo & Verzuim Re-integratie, Outplacement & Loopbaanadvies

Psychologisch onderzoek A&O Samenstel van activiteiten die vaak een hele dag omvatten Intelligentietests Persoonlijkheidstests Interviews Arbeidsproeven Gesprek met psycholoog

Psychologische test Hulpmiddel om meer duidelijkheid te krijgen over het huidig of toekomstig functioneren van personen Meten van: Intelligentie Persoonlijkheid

Zicht krijgen op iemands vermogen tot abstract denken en redeneren Intelligentietests Zicht krijgen op iemands vermogen tot abstract denken en redeneren verbale kwaliteiten: analogieën, synoniemen non-verbale kwaliteiten: hanteren getallen, symbolisch redeneren

Intelligentietests

Persoonlijkheidstests Big Five theorie alle menselijke karaktereigenschappen zijn terug te voeren op een vijftal basisfactoren/domeinen

Persoonlijkheidstests Big Five berust op termen uit het woorden boek vijf karakter dimensies → de OCEAN: Openheid Consciëntieusheid Extraversie Aangenaamheid Neuroticisme

Persoonlijkheidstests

Testen Betrouwbaarheid de mate waarin bij verschillende afnamen hetzelfde resultaat tot stand komt Validiteit de mate waarin een test aan zijn doel beantwoordt De test probeert gedrag buiten de testsituatie te voorspellen!

Gespreksmodellen informatievergarend gesprek (interview) adviesgesprek (dilemmacounseling) slecht-nieuwsgesprek functionerings- en beoordelingsgesprek disciplinegesprek

Slecht-nieuwsgesprek

Slecht-nieuwsgesprek Hoe zou jij slecht nieuws brengen?

Slecht-nieuwsgesprek Fasen Voorbereidingsfase Fase 1: het brengen van het slechte nieuws. Fase 2: omgaan met de reacties van de ontvanger Fase 3: zoeken naar een oplossing

Slecht-nieuwsgesprek Voorbereidingsfase Voorbereiden: nadenken over goede argumenten en formulering Neem de rust en de tijd voor het brengen van het slechte nieuws in rustige ruimte

Slecht-nieuwsgesprek Vermijdingsgedrag van de brenger opzien tegen heftige emoties gesprek uitstellen ‘hang yourself’-aanpak druppelmethode verpakken slechte nieuws onpersoonlijke media kiezen

Slecht-nieuwsgesprek Valkuilen In discussie gaan Advies geven Je laten overrulen Ook boos worden Beloftes doen Sussen https://www.youtube.com/watch?v=VtQ9NFL03Fk

Slecht-nieuwsgesprek Fase 1: brengen van het slechte nieuws korte aankondiging: ‘Ik vrees dat ik niet zo’n prettige mededeling voor je heb’ nieuws zo snel mogelijk meedelen

Slecht-nieuwsgesprek Fase 1: het brengen van het slechte nieuws begrip uitstralen voor situatie van de ander duidelijke, concrete bewoordingen gebruiken korte toelichting of motivering Bij heftige emotie → boodschap herhalen

Slecht-nieuwsgesprek Fase 2: reacties van ontvanger Ontkenning Shock Onderhandelen Boos Hulpeloos Verdriet https://www.youtube.com/watch?v=9hjL6EjQtqw

Slecht-nieuwsgesprek Fase 2: omgaan met reactie van ontvanger parafraseren reflecteren van gevoel: het verwoorden van de reactie of het gevoel van de ander over de situatie informatie geven: nadere toelichting om frustratie te verminderen → niet te snel.

Slecht-nieuwsgesprek Fase 3: zoeken naar een oplossing moment wordt bepaald door de ander signalen: ‘Wat moet ik doen?’ of ‘Hoe moet ik verder?’ na eerste verwerking → initiatief stimuleren en helpen gedachten te ordenen ontvanger moet zelf initiatief nemen om gevoelens te verwerken

Slecht-nieuwsgesprek Hoe moet het wel? Ruimte voor emoties Ruimte voor uitleg Hoe verder? https://www.youtube.com/watch?v=CaXdzwUDFkw

Het interview Drie soorten: gestandaardiseerd interview half- gestandaardiseerd interview open interview

Interview Gestandaardiseerd interview: enquête vragen en antwoorden in een vaste volgorde voordeel: antwoorden van geïnterviewden zijn eenvoudig vergelijkbaar nadeel: men komt niet achter de werkelijke mening/ideeën van de geïnterviewden

Interview Half- gestandaardiseerd interview: selectie- en exitinterview vooraf een aantal aandachtspunten op papier geïnterviewde is niet vrij in de keuze van de onderwerpen, maar wel in zijn antwoorden Naast zekere diepgang ook breedte en volledigheid nastreven.

Interview Open interview: alleen het onderwerp (gesprekskader) en de beginvraag staan vast geïnterviewde is na de beginvraag vrij zijn eigen gedachtegang te volgen interviewer stuurt door dóór te vragen op onduidelijke punten, te parafraseren, samen te vatten. diepgang nastreven!

Open interview Doel onderzoeken van gedachtewereld van de geïnterviewde rond bepaald onderwerp

Open interview Inleidende deel Opening gesprek → informatie geven over doel gesprek beschikbare tijd gespreksthema’s Openingsvraag zo open mogelijk!

Open interview Middengedeelte Geïnterviewde bepaalt verloop van gesprek Onduidelijke informatie? → Doorvragen Gesprek op gang houden? → Parafraseren en aandachtgevend gedrag Waarderingen en vooronderstellingen vermijden!

Open interview Afronding Is gesprekspunt voldoende behandeld? Afronden → samenvatting geven

Open interview

Wat gaan we doen? Rollenspel Hulpverlener Cliënt Observator Rapporteur

Hoe? Observator heeft de leiding! verdeelt de rollen bewaakt de tijd (gesprek max. 15 min.) Na het rollenspel: ‘hulpverlener’ blaast eerst stoom af! ‘cliënt’: hoe heb je het gesprek ervaren? ‘observator’: wat heb je gezien?

TOPS: wat doe je goed! TIPS: wat kun je nog verbeteren? Hoe geef je feedback? TOPS: wat doe je goed! TIPS: wat kun je nog verbeteren?

Hulpverlener de leiding nemen en houden in het gesprek cliënt op gemak stellen aandachtige houding goede afwisseling van vragen verschillende gesprekstechnieken kunnen toepassen

Observator objectieve termen hanteren subjectief oordeel vermijden gedragskenmerken beschrijven interacties beschrijven verbaal en non-verbaal gedrag beschrijven samenvatten conclusies trekken

Rapporteur vlot en helder verslag schrijven goed leesbare schrijfstijl objectieve waarnemingen noteren subjectieve waarnemingen vermijden relevante en irrelevante punten kunnen onderscheiden correct taalgebruik (spelling, zinsbouw)

Wat is de betekenis van je persoonlijke scores? Scores Big Five test Wat is de betekenis van je persoonlijke scores?

Afsluiting Vragen?

Invullen evaluatieformulier!

Dank voor jullie aandacht! En nu… Dank voor jullie aandacht!