HBO Toegepaste psychologie Contactdag Arbeid & Organisatie Drs. Yèrma van Egeraat Registerpsycholoog NIP
Programma Kennismaking Werkveld A&O Psychologisch onderzoek Gespreksmodellen Intakegesprek oefenen Betekenis persoonlijke scores ‘Big Five’-test
Werkveld A&O psychologie Arbeid & Organisatie adviesbureau Particuliere praktijk Arbo-dienst UWV Sociale Dienst Re-integratiepraktijk Schuld-hulp-saneringsinstelling
Psychologisch onderzoek A&O Toepassingsgebied Werving & Selectie Arbo & Verzuim Re-integratie, Outplacement & Loopbaanadvies
Psychologisch onderzoek A&O Samenstel van activiteiten die vaak een hele dag omvatten Intelligentietests Persoonlijkheidstests Interviews Arbeidsproeven Gesprek met psycholoog
Psychologische test Hulpmiddel om meer duidelijkheid te krijgen over het huidig of toekomstig functioneren van personen Meten van: Intelligentie Persoonlijkheid
Zicht krijgen op iemands vermogen tot abstract denken en redeneren Intelligentietests Zicht krijgen op iemands vermogen tot abstract denken en redeneren verbale kwaliteiten: analogieën, synoniemen non-verbale kwaliteiten: hanteren getallen, symbolisch redeneren
Intelligentietests
Persoonlijkheidstests Big Five theorie alle menselijke karaktereigenschappen zijn terug te voeren op een vijftal basisfactoren/domeinen
Persoonlijkheidstests Big Five berust op termen uit het woorden boek vijf karakter dimensies → de OCEAN: Openheid Consciëntieusheid Extraversie Aangenaamheid Neuroticisme
Persoonlijkheidstests
Testen Betrouwbaarheid de mate waarin bij verschillende afnamen hetzelfde resultaat tot stand komt Validiteit de mate waarin een test aan zijn doel beantwoordt De test probeert gedrag buiten de testsituatie te voorspellen!
Gespreksmodellen informatievergarend gesprek (interview) adviesgesprek (dilemmacounseling) slecht-nieuwsgesprek functionerings- en beoordelingsgesprek disciplinegesprek
Slecht-nieuwsgesprek
Slecht-nieuwsgesprek Hoe zou jij slecht nieuws brengen?
Slecht-nieuwsgesprek Fasen Voorbereidingsfase Fase 1: het brengen van het slechte nieuws. Fase 2: omgaan met de reacties van de ontvanger Fase 3: zoeken naar een oplossing
Slecht-nieuwsgesprek Voorbereidingsfase Voorbereiden: nadenken over goede argumenten en formulering Neem de rust en de tijd voor het brengen van het slechte nieuws in rustige ruimte
Slecht-nieuwsgesprek Vermijdingsgedrag van de brenger opzien tegen heftige emoties gesprek uitstellen ‘hang yourself’-aanpak druppelmethode verpakken slechte nieuws onpersoonlijke media kiezen
Slecht-nieuwsgesprek Valkuilen In discussie gaan Advies geven Je laten overrulen Ook boos worden Beloftes doen Sussen https://www.youtube.com/watch?v=VtQ9NFL03Fk
Slecht-nieuwsgesprek Fase 1: brengen van het slechte nieuws korte aankondiging: ‘Ik vrees dat ik niet zo’n prettige mededeling voor je heb’ nieuws zo snel mogelijk meedelen
Slecht-nieuwsgesprek Fase 1: het brengen van het slechte nieuws begrip uitstralen voor situatie van de ander duidelijke, concrete bewoordingen gebruiken korte toelichting of motivering Bij heftige emotie → boodschap herhalen
Slecht-nieuwsgesprek Fase 2: reacties van ontvanger Ontkenning Shock Onderhandelen Boos Hulpeloos Verdriet https://www.youtube.com/watch?v=9hjL6EjQtqw
Slecht-nieuwsgesprek Fase 2: omgaan met reactie van ontvanger parafraseren reflecteren van gevoel: het verwoorden van de reactie of het gevoel van de ander over de situatie informatie geven: nadere toelichting om frustratie te verminderen → niet te snel.
Slecht-nieuwsgesprek Fase 3: zoeken naar een oplossing moment wordt bepaald door de ander signalen: ‘Wat moet ik doen?’ of ‘Hoe moet ik verder?’ na eerste verwerking → initiatief stimuleren en helpen gedachten te ordenen ontvanger moet zelf initiatief nemen om gevoelens te verwerken
Slecht-nieuwsgesprek Hoe moet het wel? Ruimte voor emoties Ruimte voor uitleg Hoe verder? https://www.youtube.com/watch?v=CaXdzwUDFkw
Het interview Drie soorten: gestandaardiseerd interview half- gestandaardiseerd interview open interview
Interview Gestandaardiseerd interview: enquête vragen en antwoorden in een vaste volgorde voordeel: antwoorden van geïnterviewden zijn eenvoudig vergelijkbaar nadeel: men komt niet achter de werkelijke mening/ideeën van de geïnterviewden
Interview Half- gestandaardiseerd interview: selectie- en exitinterview vooraf een aantal aandachtspunten op papier geïnterviewde is niet vrij in de keuze van de onderwerpen, maar wel in zijn antwoorden Naast zekere diepgang ook breedte en volledigheid nastreven.
Interview Open interview: alleen het onderwerp (gesprekskader) en de beginvraag staan vast geïnterviewde is na de beginvraag vrij zijn eigen gedachtegang te volgen interviewer stuurt door dóór te vragen op onduidelijke punten, te parafraseren, samen te vatten. diepgang nastreven!
Open interview Doel onderzoeken van gedachtewereld van de geïnterviewde rond bepaald onderwerp
Open interview Inleidende deel Opening gesprek → informatie geven over doel gesprek beschikbare tijd gespreksthema’s Openingsvraag zo open mogelijk!
Open interview Middengedeelte Geïnterviewde bepaalt verloop van gesprek Onduidelijke informatie? → Doorvragen Gesprek op gang houden? → Parafraseren en aandachtgevend gedrag Waarderingen en vooronderstellingen vermijden!
Open interview Afronding Is gesprekspunt voldoende behandeld? Afronden → samenvatting geven
Open interview
Wat gaan we doen? Rollenspel Hulpverlener Cliënt Observator Rapporteur
Hoe? Observator heeft de leiding! verdeelt de rollen bewaakt de tijd (gesprek max. 15 min.) Na het rollenspel: ‘hulpverlener’ blaast eerst stoom af! ‘cliënt’: hoe heb je het gesprek ervaren? ‘observator’: wat heb je gezien?
TOPS: wat doe je goed! TIPS: wat kun je nog verbeteren? Hoe geef je feedback? TOPS: wat doe je goed! TIPS: wat kun je nog verbeteren?
Hulpverlener de leiding nemen en houden in het gesprek cliënt op gemak stellen aandachtige houding goede afwisseling van vragen verschillende gesprekstechnieken kunnen toepassen
Observator objectieve termen hanteren subjectief oordeel vermijden gedragskenmerken beschrijven interacties beschrijven verbaal en non-verbaal gedrag beschrijven samenvatten conclusies trekken
Rapporteur vlot en helder verslag schrijven goed leesbare schrijfstijl objectieve waarnemingen noteren subjectieve waarnemingen vermijden relevante en irrelevante punten kunnen onderscheiden correct taalgebruik (spelling, zinsbouw)
Wat is de betekenis van je persoonlijke scores? Scores Big Five test Wat is de betekenis van je persoonlijke scores?
Afsluiting Vragen?
Invullen evaluatieformulier!
Dank voor jullie aandacht! En nu… Dank voor jullie aandacht!