Didactische werkvormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BattleBots The school battle.
Game > gastheerschap
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Experts werkvorm + begrippentest
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
Beginnende geletterdheid-2
Competentiegericht leren vmbo
Competentieprofielen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Evaluatie Leerlijnen.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Volksuniversiteit Zwolle
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Welkom.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Bijeenkomst September 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Lezen: doe het goed voor
Verschillende rollen en stijlen
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Bijeenkomst September 2015
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Vragen, wat voor vragen?.
Module 6; didactisch handelen
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Project Algemene Vakken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leren leren.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Samenwerken en communicatie
Gesprekstechnieken Les 6.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Didactische werkvormen Leerstijlen van Kolb Didactische werkvormen

De instructeursopleiding……….. Wat hebben jullie geleerd over didactiek?

Weten jullie dit nog? lesschema’s

Didactische werkvormen Didactische werkvormen zijn activiteiten of werkwijzen van de
docent gericht op het verwerven van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen door de cursisten. Er zijn nogal wat verschillende werkvormen.

Een gebruikelijke indeling in categorieën is die in: Aanbiedende vormen; Gespreksvormen; Zelfwerkzaamheidvormen.

Wat onthouden mensen? Een belangrijk gegeven bij het kiezen van werkvormen, is wat mensen onthouden. Veelzeggend is het volgende rijtje. We onthouden: 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we horen en zien 70% van wat we met anderen bespreken 80% van wat we evalueren en nabespreken 90% van wat we anderen uitleggen Wat doe je om een training (inter)actief te maken? Je laat deelnemers een eigen inbreng leveren. Bijvoorbeeld door hen eigen ervaringen te laten inbrengen, een spel te spelen, te discussiëren of vragen te stellen. Uiteraard zoek je in de keuze van werkvormen een goede balans tussen het aanbieden en ervaren van de leerstof.

Instructievormen Instructievormen zijn bijvoorbeeld presentaties De docent of trainer heeft het voortouw deelnemers hebben een passieve rol. eenrichtingsverkeer: de leerstof gaat via de trainer naar de deelnemers.

Instructievormen Succesfactoren: de trainer beheerst de leerstof volledig (staat 'boven' de stof) Boeiende presentatie beperkte tijdsduur (circa 15 minuten achtereen) geschikt voor het overdragen van (feiten)kennis

Instructievormen Voordelen: tijdsbesparend geschikt voor grote groepen iedereen krijgt dezelfde stof gepresenteerd

Instructievormen Nadelen: deelnemers zijn passief 'luisteren' heeft een beperkt effect op het onthouden van de leerstof geen mogelijkheid om in te zoomen op (niveau)verschillen tussen deelnemers

gespreksvormen tweerichtingsverkeer tussen trainer en deelnemers. Beiden dragen informatie aan wisselen ideeën uit ontdekken al doende nieuwe aspecten in de leerstof.

Gespreksvormen Succesfactoren: de trainer is vaardig in het leiden van (groeps)discussies beperkte groepsomvang (circa 10 personen)

Voordelen: actieve betrokkenheid van alle deelnemers deelnemers worden aangezet tot denken én argumenteren

Nadelen: tijdsintensief verloop en uitkomst zijn wat ongewis

Opdrachten Opdrachten doen een beroep op: de zelfwerkzaamheid de creativiteit van deelnemers

Succesfactoren: de trainer is in staat een 'levensecht' vraagstuk te presenteren opdrachten uitvoeren in kleine groepen de trainer weet groepsprocessen te begeleiden de trainer geeft gerichte feedback

Voordelen: zelfwerkzaamheid van deelnemers opdrachten doen een beroep op verschillende vaardigheden (analyse, oplossingsgericht denken, evalueren)

Nadelen: tijdsintensief (zowel in voorbereiding als uitvoering) verloop en uitkomst zijn niet voorspelbaar

De trainer als persoon Je vakkennis is in orde, je didactische vaardigheden zijn op peil en je hebt je gedegen voorbereid. Er is nog één puntje: je persoonlijkheid. Als trainer ben je je eigen instrument. Wie je bent, hoe je je gedraagt, hoe je je opstelt naar anderen; je neemt het allemaal mee in je rol als trainer

De trainer als persoon Wéét wie je bent Doe wat bij je past Blijf leren

Proberen inzicht te krijgen: Ben jij een doener, denker, dromer of beslisser?

Inzicht kun je krijgen door KOLB

KOLB: “ieder studeert op zijn eigen manier”