|Datum 27-11-20131 Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Kan ik al in het beroepsregister?
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Handelingsgericht werken en de IB
een didactiek voor opleiden op school
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Integraal onderwijs met ict
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Informatieavond H5 / A6 Cursus Toetsweken Toetsweek 1vr 1 nov t/m vr 8 nov inhaaltoetsenwo 13 nov herkansingvr 22 nov vergadering A6 / H5wo.
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
College allal elfassi Directeur: Mouloud Chourak
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Examenvoorlichting.
Begeleiding startende leraren
Medmec04 les 8 Engagement. Komende maandag Planning – 11.30u – 12.30u – Voorbereiding j1 – 12.00u – 12.30u – Inloop j2 – 12.30u – 14.00u – Spelronde 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
3 e Praktijkdag MEP GEP Henk van WezelOpening David de SmitCollegiale Toets Derk Jan MarsmanVooruitblik collegiale toets Paul.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Het einde in zicht! En de klok tikt door!. 4LWT: dhr. A.J. Wouda 4.1B: dhr. B. de Haan 4.2B: mevr. T. vd Brug 4.1K: Mevr. Tj. Kamstra 4.1Gl: Dhr. J. Roosdorp.
DEMO Proces Zorgleerling in Beeld (ZIB) & digitale aanmelding met Onderwijs Transparant klik om demo te starten.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Examenvoorlichting.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voortgangsgesprek fase 1
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Examen TL 2015.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Francis Heunks Jaarteamleider klas 3.
Hervorming langdurige zorg
ZijActief Koningslust
Optimaliseren BPV keten
Naam workshopbegeleider
Informatieavond Examinering Klas 4 02 maart 2015.
Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Theorielessen in projectmatig werken
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Het project Begeleiding Startende Leraren
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum

|Datum Project in het kort ›Observeren van en geven van feedback aan docenten met het oog op verbeteren leskwaliteit ›Verzamelen van onderzoeksgegevens om in de toekomst beter feedback te kunnen geven aan docenten wat werkt en wat niet ›Geven van feedback aan bestuur/management over leeropbrengsten; werken aan verbetering ›Ontwikkelen van (digitale) instrumenten om docenten kwaliteit van docenten te kunnen meten (ook door leerlingen) 2

|Datum Omvang project ›We gaan uit van (ongeveer):  30 scholen, 15 schoolbesturen  Gemiddeld 25 deelnemende docenten per school  4 getrainde observatiedocenten per school  Totaal 750 docenten 3

|Datum Wat houdt een observatie in? ›Een les wordt geobserveerd aan de hand van voorgestructureerd formulier ›Na de les wordt feedback gegeven door de observator en wordt de les besproken ›Op basis van de observaties en feedback wordt samen met de docent een interventieplan (“waar ga ik aan werken”) opgesteld. 4

|Datum Planning

|Datum Planning 2013 ›Aanmelding scholen ›Zo mogelijk intakegesprek per school 6

|Datum Planning 2014 voorjaar ›Intakegesprek per school ›Trainen van observatiedocenten om observaties te kunnen doen en feedback te kunnen geven ›Afnemen van leerlingvragenlijsten per deelnemende docent (telkens 2 klassen) ›Analyse/selectie deelnemende docent ›Opstellen van professionaliseringsplan per deelnemende docent ›Analyse (en rapportage) van de leeropbrengsten op school (doubleerders, doorstroom, afstroom, CSE enz.). Nulmeting ›Masterclasses bestuur/management 7

|Datum Planning 2014/2015 ›Per deelnemende docent:  Twee observaties (inclusief feedback/interventieplan) - 1x door lerarenopleider - 1x door docentobservator  Minimaal twee klassen vullen de vragenlijst “Mijn Leraar” in  Bespreekt met lerarenopleider de toetsvorderingen en leerprestaties van leerlingen  Interventieplan opstellen (lerarenopleider en docent) voor leerlingen die achterop geraakt zijn ›Per school:  Analyse (en rapportage) van de leeropbrengsten op school (doubleerders, doorstroom, afstroom, CSE enz.)  Deelname aan de Masterclasses voor bestuur/management 8

|Datum Planning 2015/2016 (identiek aan vorig jaar) ›Per deelnemende docent:  Wordt twee maal geobserveerd (inclusief feedback/ interventieplan) - 1x door lerarenopleider - 1x door docentobservator  Minimaal twee klassen vullen de vragenlijst “Mijn Leraar” in  Bespreekt met lerarenopleider de toetsvorderingen en leerprestaties van leerlingen  Interventieplan opstellen (lerarenopleider en docent) voor leerlingen die achterop geraakt zijn ›Per school:  Analyse van de leeropbrengsten op school (doubleerders, doorstroom, afstroom, CSE enz.)  Deelname aan de Masterclasses voor bestuur/management 9

|Datum Planning 2016 najaar ›Scholen ontvangen definitieve rapportages ›Afsluitende masterclass ›Afsluitende conferentie 10

|Datum Wat mag de school verwachten?

|Datum Wat de school mag verwachten ›Getrainde docentobservators (gemiddeld 4 per school) ›Docenten die zich hebben verbeterd in het lesgeven (gemiddeld 25 per school) ›Jaarlijkse analyses/rapportages over de leeropbrengsten ›Bespreking analyses rapportages met bestuur/management met het oog op verbetering ›Masterclasses voor bestuur/management 12

|Datum Financiën ›School krijgt € 2000 per deelnemende docent:  2013: 12,5%  2014: 25,0%  2015: 25,0%  2016: 37,5% 13

|Datum Vertrouwelijkheid ›De school krijgt resultaten op schoolniveau ›De resultaten op individueel docentniveau (uit de leerlingvragenlijsten en observaties) worden NIET met de school gedeeld (geldt ook voor de observaties door de eigen observatiedocenten) ›In de rapportages naar buiten toe blijven scholen (en docenten uiteraard) anoniem. 14

|Datum Wat verwachten we van de school?

|Datum Wat we verwachten van de school ›4 docentenobservatoren per school (gemiddeld) ›25 deelnemende docenten per school (gemiddeld) ›Bereidheid bestuur/management om de kwaliteit van de school te verbeteren binnen de kaders van het project 16

|Datum Welke docenten kunnen deelnemen? ›Ten minste 3 jaar ervaring ›Geeft een vak waarin examen wordt afgelegd ›Redelijkerwijs kan worden verondersteld dat de docent nog ten minste 5 jaar lesgeeft bij aanvang van het project. 17

|Datum Welke docenten kunnen observeren? ›Ten minste 10 jaar ervaring ›Ervaring met begeleiden van docenten/stagiaires/LIO’s ›Staat zelf open voor kritiek en feedback ›Heeft zich afgelopen jaren zelf voortdurend ontwikkeld ›Wordt gewaardeerd en vertrouwd door collega’s 18

|Datum Wat ontbreekt er of wat moet anders?