Wij zijn PraxisNetwerk we kijken mee naar jouw vraag. het antwoord kan zijn : opleiding, teambegeleiding, coaching, conflictbemiddeling organisatieadvies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Het tweede werkstuk.
Onze kernwaarden.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Introductiebijeenkomst
Social media gebruiken om een baan te vinden
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Sollicitatiegesprek.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iedereen coach naar Jef Clement.
Doelstellingen formuleren
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Betrokkenheid op de werkvloer
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Solliciteren: wat wil ik?

COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Sterk door je netwerk zet jezelf op de kaart!. Even voorstellen 21 mei 2016 in TilburgTRIVALENT LOOPBAANEVENT 2 mens & werk.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
De kracht van het netwerken Waar? Wanneer? Hoe?. De eerste indruk Overleven Vriend of vijand? Positief realistisch.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB zeven stappen naar succes
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Les 1: Brainstorm en kennismaken
© UNIEK IN DE KLAS.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Wij zijn PraxisNetwerk we kijken mee naar jouw vraag. het antwoord kan zijn : opleiding, teambegeleiding, coaching, conflictbemiddeling organisatieadvies Dalemhof Leuven

De wijsheid van de massa Zijn mensen ‘met zijn allen’ slimmer of wijzer dan een paar deskundige individuen? Velen weten meer dan één…

Misverstanden over netwerking 1. Netwerken is opdringerig zijn 2. Netwerken is jezelf /je organisatie verkopen in meetings, ontbijtvergaderingen en gaat sneller en is even goed als persoonlijke gesprekken (nieuwsbrief) 4. Om niet teveel tijd te moeten investeren zoek ik enkel mensen op die mij en mijn organisatie rechtstreeks van dienst kunnen zijn 5. Ik zit al op facebook, linked-In, ik twitter vrolijk in het rond …

Zo hoort u het van een ander... « Netwerking baadt in een schandaalsfeertje en geraakt er maar moeilijk uit. Het is niet omdat er ranzige vetrandjes aanzitten dat het vlees niet sappig en smakelijk kan zijn »

Wat is netwerken eigenlijk? Het leggen en onderhouden van contacten die je verder kunnen helpen in je werk, je loopbaan en/of je privéleven en die optimaal benutten

Wat is netwerken? Het proactief delen van kennis, informatie en contacten (kennis(sen) delen)

Wat is netwerken? Durven investeren (tijd en aandacht)

Wat is netwerken? Geven en krijgen door te gunnen

Netwerkattitude De kracht van succesvol en effectief netwerken is vooral jezelf onbaatzuchtig opstellen De beste houding in netwerken is om vooral andere mensen met elkaar in verbinding brengen zodat zij op de lange termijn datzelfde voor jou zullen doen

Hoezo ? ? Generositeit is het belangrijkste kenmerk : eerst geven, dan krijgen. De eerste doelstelling is waarde (emotionele bankrekening) creëren voor relaties en niet louter hopen dat je steun krijgt van de ander Gratuit delen van informatie, kennis, tips... Lange termijn verhaal : return komt meestal na lange en kronkelige wegen en onverwacht.

Speel het spel! Strategisch : probeer op de juiste manier de mensen in jouw netwerk te mobiliseren zodat er een win- win situatie wordt gecreëerd Eerlijk : contacten weten wat ze aan jou hebben en je bouwt een goede reputatie op (Personal Branding) Behaal de “gunfactor”!

Wat bereik je met netwerken? Nieuwe contacten met contacten die contacten hebben voor : Nieuwe opdrachten Nieuwe klanten Nieuwe inzichten Nieuwe kennissen Nieuwe duurzame (zakelijke) relaties Nieuwe ideeën Nieuwe (betrouwbare) informatie

Netwerken : hoe? Zorg voor een “sticky story” Naar netwerkbijeenkomsten gaan Spreek zoveel mogelijk mensen (3-5 min.) Ga niet met iedereen praten, selecteer Volg (nieuwe) contacten op (binnen de 48 uur) Google naar mensen die je wilt ontmoeten

Sticky stories Verhalen die jouw organisatie/bedrijf of jouw persoon boeiend maken Iets dat opvalt en waarmee je anderen raakt Dat kan een les zijn waardoor ze iets zinnig leren Waardoor ze jou gaan onthouden Puur omdat ze zichzelf in jouw verhaal herkennen Een vleugje zelfspot met humor doet het altijd goed Verhalen creëren gemeenschapszin en zin om met jou te gaan werken

Sticky stories Welke momenten in je carrière die aanvoelden als een kwantumsprong, zal jij nooit vergeten? Wat is je favoriete sprookje en wat heeft dit sprookje gemeen met jouw werkervaring? Wat is de grootste les die jij van klanten geleerd hebt over jouw business? Bij welke klant heb jij ontdekt dat je nog over ongekende talenten beschikte? Als jij morgen voor een groot publiek staat en je moest een ervaring delen die indruk op je gemaakt heeft, wat ga je dan vertellen?

Netwerken : waar? Netwerkbijeenkomsten Buurtcentra Sportclub School/studie Bushalte Terrasjes OVERAL !

Netwerken : wanneer? ALTIJD

Netwerken : welke wijze? Gedrag : Gooi jij jouw charmes in de strijd of houd je het strak en zakelijk? Ga je direct op je doel af of kijk je liever de kat uit de boom?

Hoe? Leden van een netwerk « kennen » elkaar : de intensiteit van dit weefsel bepaalt de kracht van het netwerk. Is een activiteit maar vooral een attitude : hiervoor weerstanden overwinnen, en bepaalde denkpatronen Proces : systematisch, voorbereid, gepland De kwaliteit bepaalt meer dan de kwantiteit

1. VOOR Ken uw publiek en hun noden Bekijk vooraf de deelnemerslijst (kan ik die persoon helpen?) Ken uzelf

1. VOOR “I have a passion for people and as a trainer I try to get the maximum out of their talents”

Je kent de overige deelnemers niet. Stel je zodanig voor dat er iets van jou en je organisatie blijft “hangen” Zoek een leuk detail, symbool... wat jou of de organisatie die je vertegenwoordigt typeert. Een ludieke toon of wat humor helpt

Jullie zijn een fantastische organisatie, maar weten anderen dat ook ? Ter overweging : hoe partner ontmoet ? Tuin of klusjesman gevonden ? Job gevonden ? Goed werk leveren blijft het begin Goede profilering en marketing van je organisatie Netwerking (70 % v.d. mensen vindt op deze manier een job, kleine organisaties halen via netwerking 70 % van hun klanten binnen enz...)

1. VOOR meerwaarde

1. VOOR Überconnector Meester in relaties opbouwen

1. VOOR

Bart De Beule

6 degrees of separation onderzoek van data-analisten bij 721 actieve Facebookgebruikers, bracht het cijfer op 4,74 tussenstappen en leerde dat er wereldwijd 69 miljard vriendschapsbanden zijn tussen de gebruikers van Facebook

Inzicht : de zes stappen De wereld is klein : experiment van Milgram 1967: een pakje verzenden naar iemand die ze niet kennen : gemiddeld zes stappen nodig (zonder internet). Via web : sociale netwerk sites Eerste graad : 250 – tweede graad – derde graad : bijna 4 miljoen... contacten

werkwijzen Een bestaand netwerk penetreren en gebruik maken van de bestaande relaties : de wil en de investering is groot, het effect vaak klein Zelf een netwerk opbouwen : via denktanks – korte causerieën – samen dingen organiseren -... Moet kleinschalig blijven, met intensieve interacties en leuk of interessant

oefening Hoe zou je zelf een nieuw netwerk kunnen bouwen ? Waarom ? Met wie ? Hoe ?

Breng je netwerk in kaart Maak cirkels met je deelgebieden (vrienden, vrienden in georganiseerd verband, werk, familie, buren, studiegenoten, vereniging...) Schrijf de belangrijkste personen in elke cirkel op Rol van deze personen (skileraar, kok, arts, loodgieter…) Welk soort « rollen » is oververtegenwoordigd ? Welke ontbreken ? Kijk naar wie dicht bij je staat – schrijf vervolgens vier dingen op die voor jou erg belangrijk zijn en die je nu nog niet hebt (of onvoldoende).

Netwerkanalyse van de organisatie Idem als de persoonlijke analyse : bevriende organisaties, gelijkaardige organisaties (al dan niet concurrenten), doorverwijzers, buurt, belanghebbenden, leveranciers,... Organisaties met dezelfde doelgroep (vb werken met senioren), of met dezelfde noden (krijgen geen gehoor bij de gemeente)....

Ken je doelen Waar wil je staan over 5 jaar met je sportvereniging ? Geef twee doelen Als je die doelen wil bereiken : Hoe zou je netwerk er moeten uitzien ? Wat onbreekt ?

Doel van netwerkactiviteit Je weet waar je met je organisatie over enkele jaren wil staan ? Wie of welke organisaties heb je daarvoor nodig ? Wie kan je daarbij helpen ? Welke persoon die je nu kent kan je in contact brengen met wie je wil leren kennen ? Denk vooraf na over je doel als je ergens naartoe gaat : wie wil je spreken ? Waarom ? Wie wil je graag aan je contacten toevoegen (vb een persoon die kennis heeft van de allochtone gemeenschap in gemeente x) ? Zoek mensen op met hogere standaarden dan jijzelf : ze zullen stimuleren, inspireren

Je invloed uitbreiden Meng je onder de aanwezigen Stel jezelf voor Bereid vijf thema’s voor waarover je kan praten Stel mensen aan andere mensen voor Vergeet niet het gesprek goed af te ronden

Wat tips Netwerkrelaties zijn gebaseerd op vertrouwen : anderen prikken erdoorheen als je een praatje komt maken met een verborgen agenda Gun iedereen je interesse, je weet nooit wat iemand te bieden heeft. Concrete en persoonlijk vertelde verhalen blijven lang bij... Luister meer dan je zelf praat Bereid de elevator story over jezelf en je organisatie voor

Voorstellen in 20 seconden Introduceer uzelf in max. 20 seconden max. 100 woorden Maak de ander nieuwsgierig Zorg voor interactie

Elevator pitch Passie : wat is jouw verhaal, waar zet jij je voor in? Visie : hoe zie je dat voor jouw? Missie : wat is je doelstelling? Hoe wil je wat bereiken? Talent : wat is jouw rol? Met welk talent wil je jouw visie verwezenlijken? Kennis : wat weet je en welke kennis pas je toe? Kunde : wat is jouw bekwaamheid om jouw visie waar te kunnen maken? Kwaliteit : welke eigenschap/competentie gebruik je het meest om je doel na te streven?

“Ik ben Jef Coosemans. Ik werk met zelfstandige ondernemers die overspoeld zijn door mail, ideeën en todo’s. Ik bezorg ze extra tijd. Daarnaast ben ik een boekengek en een liefhebber van heavy-metalmuziek.”

6 succes-principes Kort maar krachtig Eenvoudig Onverwacht Concreet Geloofwaardig Verhaal met gevoel Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story

Offline netwerk tips Bereid je voor Vertel voldoende info over je zelf Groet, maar praat niet met mensen die je al kent Blijft niet langer dan 5 minuten bij één persoon Volg na 1 e kennismaking binnen 48 uur op, onderhoud jouw contacten

2. OP gespreksstof

2. OP werkt namedropping?

2. OP namen onthouden

2. OP complimenten werken

2. OP visitekaartjes

Soepel contact maken De eerste zin/indruk Vragen stellen Luisteren en kijken Houding en lichaamstaal Handdruk en oogcontact

Eerste zin/indruk “You’ll never have a second chance to make a first good impression”

Netwerkvaardigheden Luisteren en kijken Vragen stellen en belangstelling tonen Verbanden leggen Inlevingsvermogen Adviseren Hulpvaardig

Goed kunnen luisteren De ander ruimte geven (uitspreken, niet opjagen,…) (Oog)contact : knikken, hummen, aankijken,… Geef feedback : samenvatten, belangrijkste punten, vraag of je het goed begrepen hebt Toon belangstelling De argumenten/opvattingen van de ander in jouw verhaal meenemen

Niet passief blijven Doorvragen Stimuleren Prikkelen om te denken Belangstelling tonen Kritische, reflecterende vragen als de boodschap begrepen is

Inlevingsvermogen (sensitiviteit) Inlevingsvermogen voor gevoelens en emoties van anderen Inlevingsvermogen voor doelstellingen, belangen of wensen van anderen

Inlevingsvermogen Vertrouwen in iemand uitspreken Uitnodigen om inbreng te leveren Rekening houden met lastige omstandigheden Gedrag aanpassen aan de ander Deel van de eer gunnen die anderen toekomt Beperken tot relevante aspecten en niet moeien met persoonlijke of gevoelige aspecten

Adviseren Wat is het probleem precies? Wie zijn betrokken bij het probleem? Wat zijn hun belangen, houding? Wat is er al ondernomen om het probleem aan te pakken? Waarom is dat niet gelukt? Met welke weerstanden moet ik rekening houden? In hoeverre kan ik voldoen aan de verwachtingen? Wat kan ik bijdragen? Welke ondersteuning heb ik nodig?

5 tips om zonder schroom een gesprek te starten Doe net of u thuis bent Stel u kort en duidelijk voor Stel vragen Geef uw kaartje, u krijgt er zeker een terug Gebruik het pas ontvangen kaartje

3. NA engagement

3. NA go the extra mile

3. Na

verleen gunsten

never eat alone

Netwerkmodellen

Soorten netwerken

Traditionele netwerken Ondernemersverenigingen Brancheverenigingen Netwerkorganisaties   Service en sociale netwerken

Service- en sociale netwerken Rotary Kiwanis Lions Club Vrouwen netwerken Netwerken voor allochtone ondernemers

Commerciële initiatieven Business Network International  Net Plus Work  Heritage Business Lounge 

Digitale netwerken

Informele netwerkkansen Beurzen Congressen Workshops Seminars Borrels en recepties Verjaardagen ( Niet de hele tijd over uw werk praten!)

1. Stel vooraf heldere doelen 2. Evalueer regelmatig uw netwerk 3. Altijd een bedankje 4. Maak ambassadeurs van uw klanten 5. Netwerk ook als u het druk heeft