Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, 17 september 2009 Het gaat niet vanzelf…. Freddy Veltman-van Vugt Kenniskring Versterking Beroepsonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
De kracht van mensen 16 februari 2011.
LOB-middag Haaglanden
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Ouders en Kinderen Centraal
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Preventief Verzuimmanagement
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
StatIG in de Vrolijke School
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Transdisciplinaire projecten
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Ervaringen Implementatie in Nederland
Voortgangsgesprek fase 1
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Hoe krijg je het op gang?.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.

Lastige situaties bij het coachen van groepen
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Coaching in regioleren
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Waarde(n)vol werk in uitvoering
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Basistekst : Talentontwikkeling
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Leiderschapsontwikkeling
De druppel die de emmer doet overlopen
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, 17 september 2009 Het gaat niet vanzelf…. Freddy Veltman-van Vugt Kenniskring Versterking Beroepsonderwijs

Inhoud presentatie Korte toelichting van de context en de relatie naar dit symposium Aanleiding voor project De werkwijze Het onderzoek Ervaringen Aanbevelingen t.a.v sturende kernprincipes

Toelichting Relatie presentatie naar congresinhoud: 1.Inbedding van digitale middelen binnen een curriculum, docenten hierop voorbereiden vraagt om professionalisering 2.Aanbevelingen voor professionalisering binnen deze (zie1) context gebaseerd op onderzoek

Legenda De slides met dit beeld tonen onderzoeksgegevens Deze slides bevatten de wenselijke ontwerpkenmerken gebaseerd op de (voorlopige) analyse van de data Netwerkleren NWL

De aanleiding Docenten de mogelijkheid bieden om aansluiting te vinden bij de mogelijk veranderende wensen van studenten Te experimenteren met een andere vorm van professionalisering van docenten Multidisciplinair samenwerkend de eigen leervraag centraal maatwerk passend binnen de actuele leer- en werksituatie van de docent Onderwijsontwikkeling en professionalisering koppelen

Wat is er zo anders aan het project Totaal andere (interactieve )manier van werken De institutenmix De vrijheid Vraaggestuurd Leren van delen De duur Open structuur Learning community Werkplaats Face to face Coaching

Onderzoek Casestudy / kwalitatieve analyse Dataverzameling: dialoog op de werkplaats interviews participerende observatie Thinktank sessies Looptijd 1 jaar

Lesson learned

NWL Voorbereiding Doordacht ontwerp Duidelijkheid over rollen en taken Trouw blijven aan je principes Open structuur Verbinding met de werkpraktijk Form follows function Just in time leren / vraagestuurd Vraaggestuurde sequentie Flankerend aanbod DOEL

Wat karakteriseerde de deelnemers ? Wat waren hun motieven? Professionalisering Samenwerkend leren Diepte-investering in jezelf

Start vanuit de intrinsieke motivatie en niet vanuit moeten Zoek naar mensen met een passie, een expliciete wens Nodig ze gericht uit Ben jij iemand die….. Werving van deelnemers

De start… Vooraf meer duidelijkheid Managen van wederzijdse verwachtingen Op het goede moment Bevorderen van binding Sturen op veiligheid Sturen op commitment Samenwerking

NWL Voorbereiding Intake Motieven Intrinsieke motivatie Zelfsturend leervermogen Definiëren wederzijdse verwachtingen Mate van facilitering Leerstijl + INFORMEREN Start Practice as you preach Afspraken over spelregels Cocreatie DOEL

Belemmerend voor NWL (deelnemers onderling) Prestatiedruk Arrogantie Onttrekkende bewegingen Onvoldoende participatie van anderen Collega`s met weerstanden Verschil in leertempo Niveauverschillen Gebrek aan zelfsturend leervermogen

Belemmerend voor NWL (begeleiding) Gebrek aan structuur /chaos Onduidelijke “etiquette” Impliciete normen Te weinig feedback Gebrek aan sturing Verschil in eisen Onduidelijke “etiquette

Belemmerend voor NWL (procesgang) Ontbreken van“piketpaaltjes” Stagnerende groepsontwikkeling Onduidelijkheid t.a.v resultaat verplichting Vaagheid Onvoldoende live inspiratie De vormgeving van de werkplaats

Positieve effecten van NWL Stimulerend Interactief Confronterend Doelgericht Delen Ontwikkeling van een proactieve houding Overschrijden van eigen grenzen Verwondering over eigen impact Zelfontplooiing

Positieve effecten van NWL De kracht van de dialoog ontdekken Beter “gegrond “ in de eigen organisatie Minder angst voor techniek Meer vertrouwen t.a.v de breedte van het docentschap Leerzaam Koudwatervrees overwonnen

Positieve effecten van NWL Angst voor “afgaan” onder de knie gekregen Meer gespitst op reflectie De kracht van positieve feedback Paradigmashift Kennisontwikkeling Uitbreiding in- en extern netwerk Flexibiliteit Informatief

NWL Voorbereiding Intake Start Belemmerend Bevorderend Sterke procesbegeleiding Aanspreekcultuur Ruimte voor verschillen mogelijk maken Managen van verwachtingen Groep mede verantwoordelijk maken voor probleemoplossing Sturing criteriumgericht en op maat Creëren van constructieve fricties Willen / kunnen cocreëeren DOEL

De werkplaats Een belangrijk middel Participatie is een must Maak hierover afspraken Creëer een “naleefcultuur"

NWL Voorbereiding Intake Start Belemmerend Werkplaats Handhaven Overzichtelijk Structuur Gebruiksvriendelijk Prettige uitstraling Snelle probleemoplossing Afspraken over gebruik Bevorderend DOEL

Resultaat Werk doel- dus ook resultaatgericht Informeer Volg de ontwikkeling daar waar deelnemers dat zelf niet doen Intervenieer z.n. Meet met 1 maat

NWL Voorbereiding Intake Start Belemmerend Werkplaats Bevorderend DOEL Resultaat Het vanzelfsprekende resultaat van een doelgericht proces en procesbegeleiding

Vooral doorgaan Mits…….. WANT GEBLEKEN IS HET GAAT NIET VANZELF Voortgang

Geïnteresseerd in verdere informatie? F.M.Veltman- DANK VOOR UW AANDACHT