Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Inhoud Stand van zaken Het eerste werkingsjaar Het tweede werkingsjaar Competenties Feedbackoefening
Stand van zaken
Het eerste werkingsjaar 01/03/08 – 28/02/09
Het ontwikkelingsjaar Van basisidee tot concreet concept voor portfolio-instrument Wat was het basisidee? Portfolio = laagdrempelig instrument voor verzamelen, ordenen & bewaren documenten waarop (mogelijk) verworven competenties vermeld staan. Deelnemers aan het SCVW & JW krijgen deze documenten na een vorming of een engagement.
Concept portfolio-instrument Een organisatie kiest ervoor om een competentiedocument uit te reiken na een vorming, een functie of een taak. Ze maken dit document aan via de centrale website van het Portfolioproject. Ze reiken het document digitaal en/of fysiek uit aan deelnemers. Deelnemers bewaren de documenten in hun digitale portfolio (gedeelte op de website) en/of in hun fysieke portfolio (ringmap). Dus 2 centrale componenten: De website De competentiedocumenten
Competentiedocument Organisatiegegevens Gegevens deelnemer Informatie over vorming/taak/functie Competenties Tijdsaanduiding (Beoordelingstopic) (Vrije ruimte) Gegevens verantwoordelijke
Website Gedeelte organisatiesCompetentiedatabankGedeelte deelnemer Instrument voor aanmaak competentiedoc. via digitaal invulformulier Hulp bij formuleren competenties Ruimte om competentiedoc. te bewaren Eigen pagina van de organisatie Gebruiksvriendelijk & beperking administratieve last Komt verder uitgebreid aan bod Alleen raadpleegbaar voor deelnemer Overzicht competenties Mogelijkheid toevoegen andere documenten Mogelijkheid voor eigen opmerkingen/reflecties
Het tweede werkingsjaar 01/03/09 – 28/02/10
Implementatiejaar Het portfolio-instrument is ontwikkeld, nu dit implementeren in de werking van organisaties De hamvraag: “Hoe kunnen organisaties, met hun eigen werking en doelgroep, het gebruik van het portfolio-instrument organiseren en hoe kunnen wij hen daarbij helpen?”
Acties voor implementatie Het portfolio-instrument testen Het portfolio-instrument lanceren Najaar 2009 Organisaties begeleiden Vormingsmomenten Handleiding
Competenties Centraal thema consultatiemoment 2
Aanmaken competentiedocumenten Vorming – functie – taak Aanmaak comp.doc. via website door organisatie Informatie over vorming/functie/taak COMPETENTIES Tijdsaanduiding (Beoordelingstopic) (Vrije ruimte) Koppeling aan deelnemerslijst Afgewerkte competentiedocumenten
Competenties ingeven Wat is een competentie? “Iemand beschikt over een bepaalde competentie als hij/zij erin slaagt om (theoretische/praktische) kennis, vaardigheden & attitudes gecombineerd aan te wenden in verschillende & veranderende situaties” Wat ingeven op een competentiedocument? Naam van de competentie Omschrijving van de competentie Hoe ingeven? Via de competentiedatabank Handmatig competenties omschrijven
Competentiedatabank Basislijst van competentiesLijst van toegevoegde competenties Vaak voorkomende competenties in jeugd- en volwassenenwerk Alle andere toegevoegde competenties Beheerd door PortfolioprojectVrij aanvulbaar (+ gecontroleerd) Vandaag feedback over vragenOntstaat vanaf moment dat organisaties instrument gebruiken
Basislijst van competenties SleutelcompetentiesSpecifieke competenties Competenties bruikbaar in verschillende contexten en relevant voor alle individuen Competenties bruikbaar in een specifieke context en relevant voor bepaalde individuen Bv. plannenBv. vergaderen Ingedeeld in verschillende categorieën Naam competentie + basale, toegankelijke omschrijving
Handmatig omschrijven Richtlijnen voor formuleren & omschrijven competenties 1.formuleer competenties als werkwoord 2.vermijd ‘kennen’ en ‘kunnen’ 3.vermijd ‘omgaan met’ 4.formuleer competenties zo actief mogelijk (vermijd ‘zijn’) 5.omschrijf de competenties zo bondig mogelijk Vorming rond het kwalitatief formuleren van competenties
Feedbackoefening
Opzet feedbackoefening Doel oefening Feedback, tips en suggesties verzamelen m.b.t. voorstel voor basislijst van competenties Feedback, tips en suggesties verzamelen m.b.t. richtlijnen voor formuleren en omschrijven competenties Aanpak In kleine groepjes Vertrekken vanuit concreet type-voorbeeld van functie/taak of vorming Nadenken over de competenties & deze aftoetsen aan basislijst & richtlijnen