Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat 35 1060 Brussel (Sint-Gilis)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
De Altijd meteen aan de slag
Dienst Time Out Projecten
Presentatie Praktijkscholen
Eindwerk zesde jaar.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Het pakket in het kort Eenvoud, gebruikersvriendelijkheid en overzicht Gebruiker betrokken houden bij TRA’s Laagdrempeligheid bij opzetten van TRA’s Snelheidswinst.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Begeleiden van het B-leerproces
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
WIE KLASSEERT, DIE VINDT HEDENDAAGS DOCUMENT- EN ARCHIEFBEHEER IN BESTUREN EN ORGANISATIES S TUDIEDAG M ECHELEN DINSDAG 5 MEI 2009.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Optimale Parkinsonzorg
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Europese subsidies zoeken en aanvragen - het belang van ervaring & hulp.
Rework website Studiedag ATP Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek calendar.yahoo.com/bart_nelis.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Dossier Empowerment.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Workshop evalueren Dcp
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Solliciteren: wat wil ik?
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Het Virtueel Kantoor Een eerste toelichting op het Virtueel Kantoor voor pgo-organisaties.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Een vergadering organiseren
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Vergadering Personeelsdienst
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Van receptuur naar referentie
department Educational studies
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)

Inhoud Stand van zaken Het eerste werkingsjaar Het tweede werkingsjaar Competenties Feedbackoefening

Stand van zaken

Het eerste werkingsjaar 01/03/08 – 28/02/09

Het ontwikkelingsjaar Van basisidee tot concreet concept voor portfolio-instrument Wat was het basisidee? Portfolio = laagdrempelig instrument voor verzamelen, ordenen & bewaren documenten waarop (mogelijk) verworven competenties vermeld staan. Deelnemers aan het SCVW & JW krijgen deze documenten na een vorming of een engagement.

Concept portfolio-instrument Een organisatie kiest ervoor om een competentiedocument uit te reiken na een vorming, een functie of een taak. Ze maken dit document aan via de centrale website van het Portfolioproject. Ze reiken het document digitaal en/of fysiek uit aan deelnemers. Deelnemers bewaren de documenten in hun digitale portfolio (gedeelte op de website) en/of in hun fysieke portfolio (ringmap).  Dus 2 centrale componenten: De website De competentiedocumenten

Competentiedocument Organisatiegegevens Gegevens deelnemer Informatie over vorming/taak/functie Competenties Tijdsaanduiding (Beoordelingstopic) (Vrije ruimte) Gegevens verantwoordelijke

Website Gedeelte organisatiesCompetentiedatabankGedeelte deelnemer Instrument voor aanmaak competentiedoc. via digitaal invulformulier Hulp bij formuleren competenties Ruimte om competentiedoc. te bewaren Eigen pagina van de organisatie Gebruiksvriendelijk & beperking administratieve last Komt verder uitgebreid aan bod Alleen raadpleegbaar voor deelnemer Overzicht competenties Mogelijkheid toevoegen andere documenten Mogelijkheid voor eigen opmerkingen/reflecties

Het tweede werkingsjaar 01/03/09 – 28/02/10

Implementatiejaar Het portfolio-instrument is ontwikkeld, nu dit implementeren in de werking van organisaties De hamvraag: “Hoe kunnen organisaties, met hun eigen werking en doelgroep, het gebruik van het portfolio-instrument organiseren en hoe kunnen wij hen daarbij helpen?”

Acties voor implementatie Het portfolio-instrument testen Het portfolio-instrument lanceren Najaar 2009 Organisaties begeleiden Vormingsmomenten Handleiding

Competenties Centraal thema consultatiemoment 2

Aanmaken competentiedocumenten Vorming – functie – taak Aanmaak comp.doc. via website door organisatie Informatie over vorming/functie/taak COMPETENTIES Tijdsaanduiding (Beoordelingstopic) (Vrije ruimte) Koppeling aan deelnemerslijst Afgewerkte competentiedocumenten

Competenties ingeven Wat is een competentie? “Iemand beschikt over een bepaalde competentie als hij/zij erin slaagt om (theoretische/praktische) kennis, vaardigheden & attitudes gecombineerd aan te wenden in verschillende & veranderende situaties” Wat ingeven op een competentiedocument? Naam van de competentie Omschrijving van de competentie Hoe ingeven? Via de competentiedatabank Handmatig competenties omschrijven

Competentiedatabank Basislijst van competentiesLijst van toegevoegde competenties Vaak voorkomende competenties in jeugd- en volwassenenwerk Alle andere toegevoegde competenties Beheerd door PortfolioprojectVrij aanvulbaar (+ gecontroleerd) Vandaag feedback over vragenOntstaat vanaf moment dat organisaties instrument gebruiken

Basislijst van competenties SleutelcompetentiesSpecifieke competenties Competenties bruikbaar in verschillende contexten en relevant voor alle individuen Competenties bruikbaar in een specifieke context en relevant voor bepaalde individuen Bv. plannenBv. vergaderen Ingedeeld in verschillende categorieën Naam competentie + basale, toegankelijke omschrijving

Handmatig omschrijven Richtlijnen voor formuleren & omschrijven competenties 1.formuleer competenties als werkwoord 2.vermijd ‘kennen’ en ‘kunnen’ 3.vermijd ‘omgaan met’ 4.formuleer competenties zo actief mogelijk (vermijd ‘zijn’) 5.omschrijf de competenties zo bondig mogelijk Vorming rond het kwalitatief formuleren van competenties

Feedbackoefening

Opzet feedbackoefening Doel oefening Feedback, tips en suggesties verzamelen m.b.t. voorstel voor basislijst van competenties Feedback, tips en suggesties verzamelen m.b.t. richtlijnen voor formuleren en omschrijven competenties Aanpak In kleine groepjes Vertrekken vanuit concreet type-voorbeeld van functie/taak of vorming Nadenken over de competenties & deze aftoetsen aan basislijst & richtlijnen