Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009
Structuurplanning Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) Bepalen van de woonbehoefte Het maken van een ruimtelijke afweging Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ‘Sociale last' wordt opgelegd Streven naar een mix van typewoningen en ruimtelijke kwaliteit 2
GRS : bepalen van de woonbehoefte Het ramen van de toename van het aantal huishoudens (gezinnen) tot 2012 Nagaan of deze toename binnen de bestaande woongebieden al dan niet kan Besluiten : woongebied voldoende woonuitbreidingsgebieden ontwikkelen nieuwe woongebieden bestemmen 4
Woongebieden gewestplan
GRS kadert binnen hogere structuurplannen Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen 67% stedelijke gebieden 40% buitengebied Provincie verdeelt dit voor kleinere steden en gemeenten bijkomende woningen =RSV wijziging
het regelmatig meten van het bouwpotentieel Opdracht gemeenten: het sociaal objectief realiseren tegen 2020 : - sociale huurwoningen (8125) (per gemeente percentage) - sociale koopwoningen (3846) - sociale kavels (183) Provincie beslist over de verdeling koopwoningen en sociale kavels Grond en Pandenbeleid (GPB) 7
GRS = GPB. - wat is het aanbod? - wat is de behoefte of taakstelling? - conclusies moeten afgestemd zijn knelpunt : afstemmen van de termijnen pleidooi : woonbehoeftes vanuit structuurplanning opmaken tot
Aanbod van wonen Structuurplanning : niet de 100% GPB gedetailleerder: potenties nagaan via vergunningenbeleid (maar om de drie jaar evalueren) Percentages toepassen: 0,5 ha woongebied > 50 appartementen > 10 percelen 9
Aanbod van wonen Percentages naargelang de actoren : -Vlaamse en semi-publieke besturen : Minimum 20% en maximum 40% sociale woningen -Privé : minimum 10% en maximum 20% sociale woningen === sociaal reglement voor sociaal wonen -40 % bescheiden woningen- aantal sociale woningen ===stedenbouwkundige verordening 10
Ontvoogde gemeenten?
Wonen in eigen streek 9 West-Vlaamse doelgemeenten: Blankenberge, Bredene, De haan, De Panne, Koksijde, Middelkerke, Nieuwpoort, Oudenburg en Zuienkerke Bijzondere voorwaarde voor de overdracht van gronden en de daarop opgerichte constructies gelegen in woonuitbreidingsgebieden (behoudens uitzonderingen)
ruimtelijke afweging in GRS GRS maakt de afweging : - welke woonuitbreidingsgebieden ontwikkelen? - waar nieuwe woongebieden bestemmen? GRS kadert binnen RSV en PRS : -Aanbodbeleid binnen stedelijke gebieden -PRS bepaalt de kernen waar bijkomend ruimte voor wonen kan bestemd worden 13
GRS = GPB Woonuitbreidingsgebieden gemakkelijker te ontwikkelen voor sociaal objectief = in GRS gronden van huisvestingsmaatschappijen mee opnemen in aanbod Knelpunt = GPB bepaalt dat er kan afgeweken worden van GRS in functie van realiseren van sociaal objectief 14
Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) het opleggen van een 'sociale last' = toepassen van de percentages vanuit GPB in ruimtelijke uitvoeringsplannen 15
Decreet grond- en pandenbeleid: realiseren van een sociaal en bescheiden woonaanbod - normen in plangebieden
Ruimtelijke kwaliteit : werken met dichtheden RSV = gemiddelden 15w/ha in buitengebied = gemiddelden 25w/ha in stedelijk gebied GRS = visievorming : grotere dichtheden in centra, kleinere dichtheden in buitenwijken 18
Ruimtelijke kwaliteit : werken met dichtheden Knelpunt structuurplannen : legt dichtheden op voor de sociale woningen buitengebied : min 25 w/ha max 35w/ha stedelijk gebied : min 35w/ha max 100w/ha 19
Ruimtelijk kwaliteit werken met dichtheden www. woneninmeervoud.be 20
dienst Ruimtelijke Planning