Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Advertisements

Kansen voor Kinderen 1. Drempels… enkele • Financieel • Cultureel (leefwereld, perceptie,…) • Sociaal (netwerking, stimulans door ouders, leerkrachten,..
Buitengewoon Allochtone leerlingen
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Vlaams congres opvoedingsondersteuning
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Brede school in Berkenbos
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Brede school Kansrijke buurt. Omgevingsananlyse schoolanalyse Moeders max. lager onderwijs 88% Géén lager onderwijs 26,5% Turks/Marokkaanse etn. 95% Thuis.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK CKO HOPSASSA. WAT IS CKO HOPSASSA?  CKO = Centrum voor Kinderopvang  2006 : Minister Vervotte – Vernieuwing Vlaamse Kinderopvanglandschap.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Administrateur-generaal
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Integratiedienst Gent – Kaprijkestraat 12, Gent – Tel – Voorstelling INTEGRATIEDIENST LOP Intermediairen maandag.
Algemene Vergadering LOP Oudenaarde Basis 1 februari Overzicht activiteiten sept feb Stand van zaken actie kleuterparticipatie &
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
HUIS VAN HET KIND EEKLO. Huis van het Kind Eeklo Een huis met 2 poten: De Zuidkaai Gezondheidscentrum Het Meetjesland En diverse infopunten verspreid.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Armoedebeleid.
Cel Armoedebestrijding
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Kansarmoede in de kleuterschool
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Voortgangsrapport schooljaar
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
ONDER WIJS CENTRUM GENT
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Kansarmoedeproblematiek Westkust
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal diversiteitsbeleid 14 oktober 2009

Fragmenten uit mijn agenda Overleg met kleuterschool over opstart werking verteltassen. -Schepencollegenota ikv opvolging decreet opvoedingsondersteuning. -Oudergroep in wijk. -Werkgroep kleuterparticipatie van het LOP -Opvolging van werken in de spelotheek -Stuurgroep van het LOP – stuurgroep LOK

Heusden-Zolder Heusden-Zolder telt inwoners in 2008 Etniciteit : telling op familienaam in 2006 : 32.7 % heeft een niet Belgische familienaam. De grootste groep allochtonen komen uit de Magreblanden (Algerije, Marokko en Tunesië) en Turkije (20.23 % in 2006)

Kansarmoede 6 kansarme buurten ( alleenstaanden, arbeiders, woningen zonder klein comfort, Turken en Marokkanen, gemiddeld inkomen, werkloosheid, telefoon) 23.9 % kansarme geboorten ( Kind en Gezin : gezinsinkomen, opleiding, ontwikkeling / stimulatie, arbeidssituatie, huisvesting, gezondheid) 3 op 8 leerlingen (in K.O en Sec.O) en 4 op 10 leerlingen (uit L.O) woont in een kansarme wijk. Onderwijs : indatoren gelijke onderwijskansen –Thuisloos : 0.2 % – trekkende bevolking 0 % – opleidingsniveau moeder, 32.9 % – thuistaal 27.9 %

Risicoschoolloopbanen Nauwelijks in het kleuteronderwijs. 1 op 4 leerlingen in het lager onderwijs en secundair onderwijs ontwikkelt een risicoschoolloopbaan. (2008) = hoger dan Limburgs en Vlaamse gemiddelde (1 op 5) 1 op 3 leerlingen uit een kansarme wijk ontwikkelt een risicoschoolloopbaan. (Leerlingen uit andere wijken : 1 op 6 )

Afdeling Welzijn en lokale economie (25 equivalenten)

Regie op het kruispunt Onderwijs en Welzijn INTERN Samenwerking tussen beleidsdomeinen van het welzijnsveld (jeugd, wijkwerking, kinderopvang,diversiteit, preventie, tewerkstelling, …. EXTERN Afstemming met relevante actoren en diensten ( Lokaal overleg gelijke onderwijskansen, lokaal overleg kinderopvang, OCMW, CLB’s, …) BASISWERK naar jongeren, ouders, kansarmen, allochtonen, wijken, …

Doelstellingen – visie – prioriteiten Omgevings Analyse Signalen extern Van relevante Partners en Actoren Signalen intern vanuit diverse domeinen in de Afdeling en Het gemeentebestuur Basiswerk Beleid Gemeentebestuur, decreten (flob, OO, etn cult m, …)

Samenwerking vanuit dialoog Wat is ieders verantwoordelijkheid ? Voor wat hoort wat ! Doelgericht Actiegericht Planmatig Projectmatig

Wannes gaat naar school Signaal vanuit onderwijs : zorg rond de allerjongste kleuters. Opgenomen door LOP – werkgroep kleuterparticipatie. Materiaalontwikkeling ‘Wannes gaat naar school’. Onze rol : aansturing van werkgroep

Blik op Welzijn -Schoolverantwoordelijke is aanspreekpunt -Op maat van iedere school. -Voor wat hoort wat.

Hupsakee (onderdeel van het flob) Signaal intern : we moeten preventiever werken naar ouders. Omgevingsanalyse : veel kansarme geboorten. Signaal extern : geen enkele organisatie beschikt over voldoende middelen om hierin actie te ondernemen. Het kleuteronderwijs geeft aan dat kleuters starten met verschillende startpositie.  Vanuit netwerk opvoedingsondersteuning en LOP project uitgeschreven ikv kleuterparticipatie voor aanvraag middelen flob. => Decreet opvoedingsondersteuning : impuls om OO te integreren in lokaal overleg kinderopvang.

Hupsakee Ontmoeten (1X / week) Ontwikkelingsstimulatie ( spelen, knutselen, boekjes lezen, …) Opvoedingsondersteuni ng (vanuit modelling).

Flankerend onderwijsbeleid Kader voor groot geheel van acties / werkingen naar ouders, wijken en scholen. Impuls om verder te investeren in regie en basiswerkingen Een kans om nieuwe experimenten op te zetten, in te spelen op lokale noden.

Thuistaal Ouders krijgen tegenstrijdige adviezen over welke taal ze thuis met hun kind moeten praten : Nederlands / Turks. Werkgroep => visietekst - themapakket ouders en leerkrachten. Vorming naar leerkrachten => nieuwe doelstelling : promotie van het reguliere vrijetijdsaanbod => vrijetijdsbeurs.

Leren leren aan huis Proeftuin leren thuis leren in het secundair onderwijs. Uitbreiding naar het basisonderwijs Uitbreiding ism vrijwilligers naar wijken.