Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio Parttime Consultant Quattri Opleiding Post-HBO Zorglogistiek Windesheim
Vragen Waar let u op als u een nieuwe klant inplant? Welke informatie heeft u nodig om bv een capaciteitsberekening te maken? Wanneer heeft u een goede planning gemaakt? Wat is de visie van uw organisatie? Wat zijn uw kritische succesfactoren? Ziet u deze terug in uw planning?
Inhoud Tips Meten = weten (Volume, variabiliteit en voorspelbaarheid) Stel prestatie-indicatoren vast!
Mover Model (Moeke en Verkooijen)
Voldoende inzicht of gevoel? De onzekerheid die we voelen wordt veroorzaakt door informatie die je nog niet hebt maar die wel nodig is voor een goede balans tussen plannen en reageren.
Volume Variabiliteit Voorspelbaarheid Voldoende inzicht in de volgende aspecten is cruciaal: -Variabiliteit -Volume -Voorspelbaarheid
Volume Bepalen van het juiste volume is belangrijk! Wijk A Wijk B Wijk A+B Bepalen van het juiste volume is belangrijk! Volume heeft bovendien een positief effect op de variabiliteit
Het gevaar van werken met een gemiddelde….. Variabiliteit Variabiliteit = fluctuaties in het proces Het gevaar van werken met een gemiddelde…..
Is zorg voorspelbaar? Kent iemand dit overzicht? Wat zegt dit overzicht uit ONS planning ons? Volume Variatie in de zorgvraag: op bepaalde dagen een piek in de zorgvraag, Wat is de afwijking tov het gemiddelde? Wat zou er gebeuren als we altijd maar zouden inzetten op het gemiddelde? Voorspelbaar?
Inrichten De basisstructuur (weergave primaire proces) Capaciteitsplanning Personele organisatie Informatie systeem
Bijsturen Met behulp van prestatie-indicatoren kan worden bepaald of het resultaat van de inrichting van de organisatie in overeenstemming is met de organisatiedoelen.
Waarom prestatie-indicatoren? is rijden zonder dashboard Zonder duidelijke doelstellingen en prestatie-indicatoren: is rijden zonder dashboard
Prestatie-indicatoren Meetlat om te bepalen in hoeverre doelen behaald zijn Op het gebied van effectiviteit, efficiency of productiviteit Continue verbetering Niet om mensen op af te rekenen!!
Hoe kun je ONS gebruiken? Gegevens worden pas informatie als de gegevens een betekenis of waarde hebben Dit doe je door …..?
Wat betekent dit?
Voorbeeld PI’s Effectief Efficiënt Productiviteit Wenstijd Aantal medewerkers achter de voordeur Leverbetrouwbaarheid Juiste deskundigheid Efficiënt Indicatie benut Onrechtmatige zorg Productiviteit Zowel in planning als in realisatie
Leverbetrouwbaarheid
Tot slot Alles gaat met passen en meten; als je niet meet, past het niet en als het niet past, moet je meten…
Vragen? Deze presentatie is terug te vinden op: www.nedapklantendag.nl/presentaties Behoefte aan meer informatie? Neem dan contact op met: Marika van Soest: Telefoon:0646111679 Mail: msoest@quattri.nl