Cursus 2007 - 2008 Technische Infratructuur in de Ruimtelijke Ordening Verkeersveiligheid: Bijzondere onderwerpen Alcohol en verkeer Mobiel bellen Ongevalsrisico’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Fietspad.
Vakbekwaamheid vrachtwagenchauffeur
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
NLT Feest zonder katers.
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
ETHANOL = ALCOHOL C 2 H 5 OH. Gevolgen van Alcoholgebruik 6 maart Bunschoten Frank Visscher, neuroloog.
VerkeersPro.nl Het vakblad voor de Rijschool. Welkom Begeleid rijden Dick van Laar docent, Jongepier Opleidingen.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Veranderende ouderen in veranderende dorpen
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
3T Nask1 Hoofdstuk 4 Bewegen
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Automatisering Uitvoering van taken of functies door producten en systemen die vroeger werden uitgevoerd door mensen. Bijvoorbeeld: openslaande deuren,
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
“Als geluid lawaai wordt …”
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Divera TWISK SWOV - Nederland
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Leer- en gedragskenmerken
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Topic 1: Strategisch Pessimisme. Nabijheid verhoogt verlangen… NuLater Fysieke Nabijheid Temporele Nabijheid Sociale Nabijheid.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
KAREL DOORMANPLEIN.
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Het staken van geneesmiddelen: evidence
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Omgaan met de gevolgen van trombose
Gameverslaving: facts and stories
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Verkeersnotitie Landerd Waar staan we? Waar willen we naar toe? Hoe bereiken we dat?
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Stopafstand = Reactieafstand + Remweg
Executieve functies Marije Ruben.
Opdracht 3.3.
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

cursus Technische Infratructuur in de Ruimtelijke Ordening Verkeersveiligheid: Bijzondere onderwerpen Alcohol en verkeer Mobiel bellen Ongevalsrisico’s

Alcohol en verkeer Bij veel ongevallen is alcohol in het spel, maar ook Drugs Geneesmiddelen Bloedalcohogehalte (BAG) BAG per land (ETSC)

Wettelijk toegestane BAG incl. handhaving

Aantal overtredingen BAG als % van de bevolking

Maatregelen Verlagen limieten, vooral bij beginnende bestuurders (alleen zinvol als men maatregel combineert met verhoogd toezicht) Handhaving: grote pakkans, combineren met Publiciteit (subjectieve pakkans) Meer aandacht voor zware drinkers Voorlichting en educatie:campagnes in combinatie met maatregelen Strafverzwaring: Europese burger is de mening toegedaan dat alcoholmisbruik in verkeer strenger moet worden bestraft (SARTRE) Educatieve maatregelen vooral voor bepaalde groepen: Recidivist} Hoge BAG}op cursus Beginnende bestuurder } Alcoholslot: koppeling alcoholtest in auto aan startmechanisme Werkt goed bij recidivisten (USA, Canada) Wellicht uitbreiding naar alle auto’s Uitsluiting: ontzegging rijbevoegdheid heeft beperkte effectiviteit 2 tot 3 keer meer recidivisme dan alcoholslot

Mobiel bellen Bestuurder wordt afgeleid Fysieke afleiding: bedienen telefoon en voertuig Cognitieve afleiding: deel van de aandacht voor telefoongesprek in plaats van rijden Gebruik telefoon tijdens rijden heeft negatieve invloed op verschillende aspecten rijgedrag: Tragere reacties en meer gemiste informatie Remmen: remreactietijd neemt toe (0,3 tot 0,7 sec) Algemeen verkeersbewustzijn: vermindering concentratie (perceptie, begrip en voorspelling) Riskante beslissingen vooral bij minder voorkomende of ingewikkelde verkeerssituaties (linksaf slaan, ritsen, gladheid, etc.

Mobiel bellen versus alcohol Mobiel bellen: Neiging om langzamer te rijden Reageren langzamer op verkeerstekens Missen veel richtingborden Rijden onder invloed (BAG > 0,8‰) Rijden met hogere snelheid Agressieve rijstijl (kortere volgafstanden en krachtig remmen) Mobiele telefoon werkt sterker door op rijgedrag, aar effect is van veel kortere duur. Bovendien is het beoordelingsvermogen van de beller niet belemmerd

Ouderen in het verkeer Waarom relevant: Functiestoornissen Lichamelijke kwetsbaarheid Persoon > 75 jaar Kans op overlijden per afgelegde vrtgkm 6 x gemiddelde kans Kans op overlijden per vrtgkm op fiets 12 x gemiddelde kans

Functiestoornissen Vermindering gezichtsvermogen Vermindering reactievermogen; vertraagde perceptie-reactietijd Problemen bij de verdeling van de aandacht Dementie Achteruitgang motorische functies incl. flexibiliteit nek en romp Achteruitgang selectieve aandacht (onderscheid relevante en irrelevante aandacht) Bij eenzelfde botsing is het overlijdensrisico van een persoon > 75 jaar 3 maal groter dan van persoon 18 jaar Heeft vooral consequenties bij onbeschermde verplaatsingen (fietsen, lopen

Compensatie Ouderen compenseren Niet rijden als het druk is Niet agressief rijden (minder behoefte aan sensatie) Veel rijervaring Minder alcoholgebruik

Maatregelen Infrastructurele maatregelen: Voldoende gelegenheid voor waarnemen, beslissen en handelen = Duurzaam Veilig Nieuwe ontwerpen moeten aansluiten op bestaande principes (men kan gebruik blijven maken van ervaring en bestaande automatismen Complexe taken in delen uitvoeren, daartussen een veilige plek Belangrijke elementen van de infrastructuur prominent laten zien bijv. door verlichting of markering Technische aanpassingen: rijtaak afstemmen op mogelijkheden verkeersdeelnemer Beschermingsmiddelen: helm, airbag, etc. Voorlichting, educatie, keuring Alternatieve vervoersmogelijkheden (openbaar vervoer, taxi, etc.)

Jonge beginnende automobilisten Ongevalsrisico van jonge beginnende automobilisten (18 – 24 jaar) ruim 4 maal groter dan ongevalsrisico ervaren bestuurders (30 – 59 jaar)

Mogelijke oorzaken Mentale onvolwassenheid Hoge risico-acceptatie Hoge blootstelling aan gevaarlijke situaties (men rijdt veel ‘s nachts) Levensstijl: nieuwe dingen uitproberen, indruk maken, etc. Alcoholgebruik, drugsgebruik, vermoeidheid Ontbreken van routines en automatismen (rijervaring) Overbelasting als gevolg van vermogen tot selectie van belangrijkste informatie incl. adequaat reageren Nieuwe onbekende verkeersomgeving Beperkt vermogen om gevaren te herkennen Overschatting eigen vaardigheden, gecombineerd met onderschatting complexiteit verkeerssituatie

Maatregelen Rijopleiding en examen Evt. rijopleiding in stappen Gebruik rijsimulatoren (gevaarlijke situaties) Na het behalen van het rijbewijs Beginnersrijbewijs Verlaging wettelijke alcohollimiet (0,2 g/l) gedurende eerste 5 jaar Bescherming (bijv. nachtelijk rijverbod) Afschrikking (bijv. ongevallendatarecorders in de auto)